گروه اجتماعی – مینا شهنی‌: دقیقا 2 سال پیش در چنین روزی خبر شناسایی آسیب‌‌های اجتماعی کشور منتشر شد.

بعد از گذشت 2 سال دیروز مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان سازمان بهزیستی از ابلاغ طرح شناسنامه آسیب‌های اجتماعی به استان‌های کشور خبر داد.

بنابر آنچه خبرگزاری مهر منتشر کرده، حسن موسوی چلک گفت: این طرح با هدف استفاده‌بهینه از منابع و بررسی روند تغییرات آسیب‌های اجتماعی به بهزیستی استان‌ها ابلاغ شده است.

او سال 86 هم گفته ‌بود: مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی کشور از سوی سازمان بهزیستی و استانداری‌های سراسر کشور تعیین و معرفی خواهد شد و از این پس بهزیستی همکاری مشترکی را با وزارت کشور برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی انجام خواهد داد.

همان ‌هنگام تفاهمنامه‌ای در 4 بند میان این دو نهاد امضا شد تا از موازی‌کاری‌ها و مشکلات به‌وجود آمده جلوگیری شود و با افزایش بهره‌وری، دستیابی سریع‌تر به برنامه‌ریزی برای مقابله با آسیب‌های کشور را در پی داشته باشد.

بندهای این تفاهمنامه عبارت بودند از:
1 - برگزاری نشست‌های علمی-‌کاربردی مرتبط با حوزه آسیب‌ها
2 - انجام کارهای پژوهشی مشترک در حوزه آسیب‌ها در کشور
3 -تبادل آمار و اطلاعات
4 - همکاری بین سازمان بهزیستی و دفاتر امور اجتماعی استان‌ها

آغاز همکاری

همان‌موقع با تبادل آمار میان 2 نهاد موافقت شد و پیش‌بینی می‌شد با جمع‌آوری اطلاعات آسیب‌شناسی مناطق مختلف کشور راحت‌تر شده و حاصل این همکاری تنظیم نقشه آسیب‌های اجتماعی کشور باشد.

مسئولان سازمان بهزیستی 2 سال پیش معتقد بودند که دستاورد همه این همکاری‌ها اولویت دادن به آسیب‌های مناطق مختلف و اعلام وضعیت اورژانسی برای رفع مهم‌ترین یا فراگیرترین آسیب به دور از اختلاف نظرهایی است که تا‌کنون تحمل کرده‌اند.

بومی‌سازی‌

ویژگی مهمی که در این همکاری به آن توجه شده‌بود، بومی شدن برنامه‌ها بود به این معنا که با حذف تصمیم‌گیری از پایتخت برای سراسر کشور هر استانی بتواند با توجه به وضعیت خاصی که دارد برنامه‌‌ای بومی تهیه و اجرا کند.

موسوی چلک با تاکید بر این نکته گفته بود: ما نیازمند شناسایی و برنامه‌ریزی بومی‌در کشور هستیم، به این معنا که تمامی‌استان‌های کشور باید براساس اطلاعات و آمار دریافت شده وضعیت آسیب‌های‌شان را اعلام و برنامه‌ای متناسب با شرایط موجود تهیه و اجرا کنند.

اولویت‌ها

با وجود اینکه تا مدت‌ها پس از شهریور 86 خبری درباره این همکاری منتشر نشده اما موسوی اسفند ماه پارسال خبر از اولویت‌بندی آسیب‌ها داده بود.

او با ذکر اینکه طلاق در استان اصفهان و کردستان و خودکشی در ایلام از مهم‌ترین آسیب‌هاست، در همین راستا از ضرورت تشکیل «کمیته امور آسیب‌های اجتماعی» برای مدیریت در حوزه آسیب‌ها و ساماندهی آنها سخن گفت.

دیروز هم از همین کمیته حرف زده و گفته که طرح شناسنامه اجتماعی در استان کردستان در کمیته امور آسیب‌های اجتماعی این استان با حضور معاون سیاسی امنیتی استان مطرح و تصویب شده‌است.

تضمین اجرایی

هر چند 2 سال فاصله میان امضای یک تفاهمنامه برای شناسایی آسیب‌های اجتماعی کشور به تفکیک استان‌ها زمان زیادی است، اما باز هم می‌توان این حرکت آهسته را به فال نیک گرفت، اگر با همین سرعت پیش برویم در زمانی نه چندان دور سیاهه‌ای از آسیب‌های استان‌های مختلف کشور در دست مسئولان خواهد بود که باید برای کنترل و مهار آنها برنامه‌ای را اجرا کنند ولی هنوز تضمین اجرایی برای این راهکارها معرفی نشده‌است و همین شاید نقطه پایانی باشد بر تلاش‌هایی که آهسته آهسته می‌رود تا راه به‌جایی ببرد.

کد خبر 90667

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز