پنجشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۳:۲۸
۰ نفر

روشنک محمدی: نتایج تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد طی 20سال گذشته نرخ رشد جمعیت 63/2 درصد بوده و همزمان میزان رشد مصرف مواد بیش از 3 برابر نرخ رشد جمعیت بوده است. همچنین مصرف تزریقی مواد هر سال 33 درصد رشد داشته است.

این در شرایطی است که حداقل 6 میلیون نفر از خانواده‌های ایرانی به طور مستقیم با مقوله اعتیاد درگیر هستند.در این میان به گفته فاطمه فولادی مدیر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بهزیستی استان لرستان، این استان رتبه 6 کشوری را در زمینه اعتیاد داراست.

وی با بیان اینکه تعداد دقیق معتادان یک استان را نمی‌توان اعلام کرد گفت:‌ به طور خوشبینانه 3 درصد افراد بدبینانه آن 5 درصد افراد جامعه معتادند و این در حالیست که در حال حاضر 5 درصد جمعیت استان به اعتیاد مبتلا هستند.

سمانه 13 ساله و اعتیاد

زن دیگر گریه هم نمی‌کرد، به قول خودش اینقدر از این روزگار خورده بود که دیگر اشکی در چشمش باقی نمانده بود؛ گفت: این آخرین ضربه روزگار بدجوری من را از پا در آورد این بار دخترم هدف بود، سمانه بی‌گناهم.

سمانه 13 ساله و دختر آخر این زن بود. او روزها را به پرستاری از سالخورده‌ها و بیماران می‌گذراند و عصرها عشقش را نثار خانواده‌اش می‌کرد. خودش می‌گفت: 4 سال پیش دختر بزرگم دست یک نامرد را گرفت و آورد خانه و گفت می‌خواهد با او ازدواج کند. هر کاری کردم پشیمان شود، نشد که نشد، تهدید کرد خودش را می‌کشد، من هم قبول کردم که آن.... دامادم باشد.

ظاهرا داماد این زن معتاد بوده و برای اینکه مشکلی نداشته باشد و خرج موادش را در بیاورد خواهر زن 13 ساله خود یعنی سمانه را به کراک معتاد می‌کند.عاطفه، مادر سمانه گفت: مدتی بود که یکسری از وسایل خانه گم می‌شد. اوایل وسایلی بود که زیاد به کارم نمی‌آمد اما بعدها رادیو، آب‌میوه‌گیری و خیلی از وسایل دیگر هم ناپدید شدند، تصمیم گرفتم ته‌توی ماجرا را در بیاورم.

صبح به بهانه کار از خانه خارج شدم. اما همان نزدیکی‌ها مراقب بودم، نیم ساعت بعد سمانه با لباس مدرسه از خانه بیرون آمد، کیسه‌ای سیاه در دستش بود و به جای مدرسه به خانه دامادم رفت و...به گفته فولادی در حال حاضر سمانه در یکی از مراکز خصوصی ترک اعتیاد بستری و در حال گذران دوره‌های لازم برای ترک است.

باید مراقب هم‌خانه‌ای‌ها بود

امیر گفت: دانشجوی ارشد یکی از رشته‌های مهندسی هستم، اصفهان درس می‌خواندم، پدر و مادرم پزشک هستند و به من قول داده بودند اگر معدلم را بالا نگه دارم برای دکترا من را به اروپا می‌فرستند.

همه‌اش تقصیر ناصر بود، توی خوابگاه راحت نبودم، رفتم سراغ خانه، با ناصر آشنا شدم او هم دنبال خانه می‌گشت. با هم خانه‌ای را گرفتیم. روزهای اول خوب بود اما کم‌کم متوجه شدم مواد مصرف می‌کند، زیاد برایم مهم نبود به نظر من کارهای هر کسی به خودش مربوط می‌شود، اما اشتباه من همین بود.

به گفته پزشک معالج امیر، او در ابتدا به دود تریاک اعتیاد یافته و در صورتی که هم‌خانه‌ای‌های او مصرف نمی‌کردند بدنش درد می‌گرفته است همین عامل باعث می‌شود که امیر به مصرف روی بیاورد.

فولادی معتقد است برای ترک مواد مخدر اول از همه خود فرد باید خواهان ترک باشد بعد از او خانواده باید در کنار شخص معتاد بوده و او را حمایت کنند در این بین نقش مراکز ترک اعتیاد را نیز نباید نادیده گرفت. دریافت به موقع دارو و جلسات مشاوره درمانی می‌تواند بسیار موثر واقع شود.

عهدشکنی بعد از 25 سال

مهران پسر اول خانواده بود و پدرش را خیلی دوست داشت. او گفت:‌ 25 سال پیش وقتی من به دنیا آمدم پدرم معتاد بود و برای اینکه زندگی‌اش از دست نرود مواد را به کل کنار گذاشت.هفته پیش فهمیدم بعد از این همه سال دوباره مشغول شده است، حالا او را به مرکز ترک اعتیاد آورده‌ام تا یک بار دیگر به خاطر من مواد را کنار بگذارد.

او معتقد بود که پدرش این کار را می‌تواند انجام دهد.معاون سیاسی امنیتی استاندار لرستان استحکام بنیان خانواده را عاملی مهم در جهت کاهش بروز پدیده اعتیاد در جامعه می‌داند.

علی چراغیان گفت: سستی بنیان خانواده، موجب افزایش اعتیاد در جامعه می‌شود و متقابلاً اعتیاد هم موجب تزلزل خانواده‌ها می‌شود.وی یکی از عواملی را که موجب گسترش اعتیاد در جامعه شده نبود واکنش‌‌های تنفرانگیز نسبت به این معضل عنوان و خاطر‌نشان کرد: به‌رغم خسارت‌های زیادی که پدیده اعتیاد برای جامعه و افراد به همراه دارد ولی هنوز عمق این بلای خانمانسوز برای جامعه تبیین نشده است.

همشهری استانها

کد خبر 90629

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز