یکشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۲:۴۷
۰ نفر

بنفشه رحمانی: حجت‌الاسلام سیدمحسن دین‌پرور سال‌هاست در کنار پدش برای پیشبرد اهداف بنیاد نهج‌البلاغه تلاش می‌کند؛ بنیادی که همسایه ماست در خیابان ویلا.

 سال 1354 وقتی آیت‌الله سیدجمال‌الدین دین‌پرور از قم به تهران آمد و همراه جمعی از روحانیان آن زمان کار روی نهج‌البلاغه را آغاز کردند، کمتر کسی تصور می‌کرد که روزی بنیادی با این نام در دل منطقه ما خانه کند و برای شناساندن کتاب امیرالمؤمنین ع این همه فعالیت انجام دهد.

 اولش از دفتری در شمیران، کار آغاز شد؛ نهج‌البلاغه را 4 قسمت کردند و به هر کس یک قسمت دادند تا مطالعه و فیش‌برداری کند. آن روزها کار در این زمینه با ترس و لرز انجام می‌شد، چون دوران طاغوت با چنین فعالیت‌هایی برخورد می‌کردند، اما پس از پیروزی انقلاب بنیاد نوپای نهج‌البلاغه به کار خود شتاب بخشید.

 حالا بیش از 30 سال از شکل‌گیری و فعالیت بنیاد می‌گذرد. گفت‌وگویی داشتیم با   «حجت‌الاسلام سیدمحسن دین‌پرور» پسر آیت‌الله دین‌پرور. 

  •  یکی از اهداف مهم بنیانگذاران این بنیاد شناساندن نهج‌البلاغه به مردم بود تا خلأیی که نسبت به شناخت این کتاب در جامعه وجود داشت پر شود.اکنون که بیش از 30 سال از آن روزها می‌گذرد فکر می‌کنید بنیاد در این هدف چقدر موفق بوده است؟

 این بنیاد یک نهاد غیردولتی است و در تمام این سال‌ها خواسته موتور محرکی باشد که دیگران را وادار به فعالیت در این زمینه کند. کنگره‌های بسیاری که پس از انقلاب توسط بنیاد برگزار شد، افراد بسیاری را تشویق کرد که وارد این عرصه شوند. درباره نهج‌البلاغه کتاب بنویسند و برای شناساندن آن تلاش کنند. 

  •  بسیاری از خلأهای شناختی جامعه در اثر ناآشنایی و بی‌اطلاعی نوجوانان و جوانان بوجود می‌آید. بنیاد برای شناساندن نهج‌البلاغه به این گروه‌های سنی هم فعالیتی داشته است؟

 فعالیت‌ برای نوجوانان و جوانان همیشه یکی از هدف‌های مهم بنیاد بوده و تلاش‌های زیادی هم در این زمینه انجام شده. کتاب‌های زیادی برای این گروه‌های سنی چاپ کرده‌ایم؛ کتاب‌های ویژه نوجوانان که حالت قصه دارد و مصور و رنگی است. یکی از مهم‌ترین کارهایی که در این سال‌ها بنیاد انجام داده راه‌اندازی مسابقات نهج‌البلاغه در آموزش و پرورش و برای دانش‌آموزان است. تهیه یکسری جزوات در کنار مسابقات قرآن، مسابقه‌های نهج‌البلاغه هم به کوشش بنیاد شکل گرفت و ادامه پیدا کرد.

  • بنیاد نهج‌البلاغه دوره‌های آموزشی هم برگزار می‌کند؟

 برنامه‌های آموزشی در 2 بخش برگزار می‌شود. یکی مدرسه مکاتباتی است که آموزش‌های غیرحضوری و مکاتبه‌ای دارد و دیگری مرکز آموزش تخصصی. در آموزش مکاتبه‌ای هیچ نوع محدودیتی وجود ندارد و هر کس علاقه‌مند باشد می‌تواند با هر شرایط سنی، تحصیلی و جنسیتی از آن استفاده کند. نهمین دوره از این آموزش‌ها الان در حال برگزاری است. 

  •  مرکز آموزش تخصصی چطور؟ چه کسانی می‌توانند از آن استفاده کنند؟

 این مرکز ویژه برادران طلابی است که سطح 2 حوزوی را به پایان رسانده‌اند. این طلاب می‌توانند در این دوره‌ها ثبت‌نام کنند و پس از امتحان و گزینش مشغول تحصیل شوند. این آموزش‌ها معادل فوق‌لیسانس است و طلاب دانشنامه کارشناسی ارشد می‌گیرند که مورد تأیید وزارت علوم است.

 در زمینه دانشگاهی هم اولین‌بار رشته نهج‌البلاغه را این بنیاد پایه‌گذاری کرد. از وزارت علوم مجوز تأسیس مقطع فوق‌لیسانس نهج‌البلاغه را گرفتیم و با همکاری دانشگاه پیام نورو دارالحدیث شهرری در همین دانشگاه این رشته را راه‌اندازی کردیم.

  •  دارندگان مدرک کارشناسی چه رشته‌هایی می‌توانند برای کارشناسی ارشد نهج‌البلاغه شرکت کنند؟ 

با هر لیسانس و هر رشته‌ای می‌توانند شرکت کنند. حتی ممکن است کسی لیسانس شیمی یا فیزیک داشته باشد ولی برای کارشناسی ارشد نهج‌البلاغه شرکت کند. هیچ محدودیتی ندارد. فقط باید منابع آزمون را مطالعه کنند. در صورت لزوم یکسری دروس پیش‌نیاز را هم می‌گذرانند.

  •  برای چاپ و نشر یا ترویج نهج‌البلاغه در خارج از کشور هم فعالیتی داشته‌اید؟

  یکی از فعالیت‌های مهم بنیاد نهج‌البلاغه، ترجمه این کتاب به زبان‌های دیگر است. ترجمه به زبان‌های انگلیسی و فرانسه بزودی به پایان می‌رسد و ترجمه به چند زبان دیگر هم در حال انجام است.

  •  یعنی پیش از این ترجمه‌ای از نهج‌البلاغه وجود نداشته؟

  ترجمه‌های دیگری داریم ولی غیرعلمی هستند و افرادی با ذوق و سلیقه خودشان این کار را انجام داده‌اند. بنیاد معتقد به کار گروهی است و ترجمه باید توسط جمعی از افراد متخصص انجام شود. حتی نخستین متن عربی معتبر هم توسط بنیاد نهج‌البلاغه به چاپ رسید و پیش از آن حتی نسخه‌های عربی هم معتبر و دقیق نبود. بعد از ارائه و چاپ کتاب نهج‌البلاغه به زبان عربی، همان متن به زبان فارسی هم ترجمه شد.

  • غیر از نهج‌البلاغه هم، انتشارات این بنیاد کتاب‌هایی به سایر زبان‌ها چاپ می‌کند؟

 بله. یکی از زمینه‌های اصلی فعالیت بنیاد نهج‌البلاغه چاپ و نشر کتاب در این حوزه است و این چاپ و نشر به زبان‌های دیگر هم انجام می‌شود. کتاب‌های زیادی تا به حال توسط بنیاد به زبان عربی چاپ شده و چند کتاب هم از انتشارات خودمان را به زبان‌های انگلیسی و اردو ترجمه کرده‌ایم. 

  • درباره نحوه فعالیت کتابخانه بنیاد نهج‌البلاغه بگویید. این کتابخانه مخصوص دانشجویان همین مرکز است؟‌

 کتابخانه ما یک کتابخانه تخصصی در زمینه علوم اسلامی است و بویژه درباره حضرت علی ع و نهج‌البلاغه. سعی کرده‌ایم همه کتاب‌های موجود در این کتابخانه گردآوری شود. محدودیتی هم برای استفاده از کتاب‌ها وجود ندارد. برخلاف بسیاری از کتابخانه‌های تخصصی همه می‌توانند از کتاب‌های این مجموعه بهره ببرند.

همشهری محله- 6

کد خبر 90360

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز