همشهری آنلاین: اگر پیامبر اسلام (ص) ولایت امام علی (ع) را ابلاغ نمی‌کردند و دستور خداوند اجرا نمی‌شد

تمامی رسالت پیامبر و اقداماتی که توسط آخرین فرستاده خدا برای گسترش اسلام صورت گرفته بود، منتفی می‌شد

حجت‌الاسلام و المسلمین «مهران جوادچاوشی»، رئیس ستاد اقامه نماز اهواز، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) شعبه خوزستان، اظهار کرد: سید الوصیین یعنی سرور و بزرگ جانشینان و امر وصایت و جانشینی زمان از حضرت آدم(ع) مطرح بوده و شامل همه پیامبران بوده به نحوی که همه پیامبران موظف بودند شخصی را بعد از خود به عنوان جانشین معرفی کنند.

وی گفت: این امر تا زمان حضرت محمد(ص) ادامه داشت و به دلیل این که ایشان خاتم‌النبین بودند، باید شخصی را به عنوان جانشین معرفی می‌کردند که از تمامی اوصاف پیامبری به جز نبوت برخوردار باشد و بتواند مساله وصایت و رهبری دین و دنیای مردم را داشته باشد.

پیامبر مکرم اسلام به امر خداوند در چندین مرحله به جانشینی امام علی(ع) اشاره کردند و به این مسأله نیز تأکید فراوانی داشتند.

وی تصریح کرد: امام علی(ع) ویژگی‌های بارزی داشتند و جانشینی ایشان در جاهای متعددی از جمله اولین کسی که به پیامبر اسلام ایمان آورد، تنها کسی که در بستر پیامبر اسلام(ص) خوابید، تنها کسی که همسر معصوم داشت، تنها امامی که در زمان حیات به دو امام دیگر وصایت داشت، تنها کسی که قلعه خیبر را فتح کرد، اولین کسی که در محراب به شهادت رسید نمود داشته و از عواملی بودند که خداوند ایشان را به عنوان امام در نظر گرفته بود تا بتواند بعد از پیامبر اکرم(ص) به امور دینی و دنیوی مردم رسیدگی کند.

وی افزود: هیچ‌ کدام از امامان نیز از شأن و منزلت اولین امام شیعیان برخوردار نبودند و لقب «سیدالوصیین» و «امیرالمؤمنین» مختص امام علی(ع) است.

رئیس ستاد اقامه نماز اهواز، گفت: به مقوله وصایت امیرالمؤمین در کتاب‌های متعدد اهل سنت نیز اشاره شده است و برخی از افراد اهل سنت نیز حادثه غدیر را قبول دارند ولی تنها تعدادی از اهل سنت معتقدند که منظور پیامبر از کلمه مولا در حادثه غدیر دوست بوده و نه ولایت و سرپرستی.

وی افزود: در زمان حضرت محمد(ص)، صحابه‌ای که بعد از عرضه اسلام توسط حضرت محمد(ص) ایمان می‌آورند، «رضی‌الله عن» لقب می‌گرفتند ولی به دلیل این که امام علی(ع) از زمان نوجوانی مسلم بودند و هیچ لحظه‌ای بت نپرستیدند، لقب «کرم‌الله وجه» گرفت و این مسأله مورد قبول اهل سنت و شیعه بوده است و بر مسلمان بودن امام علی(ع) صحه می‌گذارد.

رئیس ستاد اقامه نماز اهواز، تأکید کرد: از سویی دیگر شیعیان معتقدند که اگر منظور پیامبر از کلمه مولا تنها دوست بوده، لزومی نداشت که مقدمات و موخرات ارایه می‌داد. همچنین آیه‌ای در این باره نازل نمی‌شد و به ولایت تأکید نمی‌شد.

وی گفت: برخی از افراد اهل سنت امام علی(ع) را به عنوان امام چهارم مسلمانان قبول دارند و به مسأله غدیر نیز اتفاق نظر دارند.

 مسأله ولایت از اهمیت خاصی برخوردار است. وصایت نیز فقط برای امام علی(ع) مطرح شده است. 

کد خبر 90138

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز