همشهری آنلاین: مسئول روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بین‌المللی نهج‌‌البلاغه اظهار کرد:

نامه امام علی (ع) به مالک اشتر (عهدنامه مالک اشتر) پس از ثبت ملی در سال جاری، برای ثبت جهانی به سازمان یونسکو ارسال می‌شود.

محمدرضا تجریشی، مسئول روابط عمومی و امور بین‌ا‌‌لملل بنیاد بین‌المللی نهج‌‌البلاغه در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) با بیان این خبر افزود: از مدت‌ها پیش برای ثبت جهانی عهدنامه مالک‌اشتر در حال تلاش هستیم و بنا بر این شده تا این موضوع از طریق کمیسیون یونسکو پیگیری شود.

وی در ادامه افزود: با مشارکت کتابخانه ملی کمیته‌ای با ریاست اشعری، رئیس کتابخانه ملی، تشکیل شده تا برای ثبت این اثر در حافظه جهانی اقدامات لازم انجام شود و بعد از تصمیم‌گیری و رفع اشکالات احتمالی، ابتدا این اثر ثبت ملی می‌شود و بعد از آن برای ثبت جهانی به دفتر یونسکو ارسال خواهد شد.

تجریشی با بیان این‌که در حال حاضر به دنبال ثبت ملی عهدنامه مالک اشتر هستیم، افزود: مقدمات ثبت ملی این اثر به پایان رسیده است و انشاءالله در سال جاری شاهد ثبت ملی این اثر خواهیم بود و برای بررسی اصل این سند فرد خاصی نیز تعیین شده است.

وی در پایان گفت: از طریق نمایندگی ایران در یونسکو این موضوع استعلام شده است که آیا قبلا برای ثبت جهانی آن سند اقدامی صورت گرفت است یا نه؟ و پاسخ این بود که این موضوع انجام نشده است و از زمان ارسال این اثر به یونسکو تمام موضوعات این اثر به همراه توضیحات وارده بر روی خروجی سایت یونسکو قرار می‌گیرد.

بر اساس گزارش ایکنا، یکی از برگ‌های زرین و ارزشمند دوران حکومت امام علی(ع) نامه‌ای است که حضرت هنگام اعطای فرمانروایی مصر به مالک اشتر، در قالب عهدنامه‌ای به وی می‌نویسد. این عهدنامه که بهترین آئین و دستورالعمل برای حاکمان حکومت اسلامی در همه اعصار است، در قرون متمادی مورد اهتمام دانشمندان و علما قرار گرفته به گونه‌ای که بسیاری از علما و اندیشمندان به شرح و ترجمه آن پرداخته‌اند.

عهدنامه مالک اشتر به طرق مختلف در منابع شیعه به صورت مستقل و غیر مستقل نقل شده است، همچنین تاکنون ترجمه‌های مختلفی از آن به زبان‌های؛ ترکی، فرانسوی و انگلیسی صورت گرفته است. 

کد خبر 111046

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز