چهارشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۸:۱۳
۰ نفر

روشنک محمدی: علی مظهر خدایی خدا‌ست‌. علی امیر‌المومنین صحنه علم خداست و آئینه تمام نمای قدرت اوست.

 ‌استاد شیخ کاظم صدیقی با ارادت تمام از حضرت امیر(ع) حرف می‌زند و آن بزرگوار را معیار حق می‌داند. ایشان درباره شب‌های قدر هم بیانات جالبی دارند و آن را زمانی مغتنم برای آمرزیده شدن می‌دانند. با این خطیب گرانقدر درباره حضرت علی و حکمت و سیاست ایشان و نیز درباره شب قدر و توصیه‌های اخلاقی برای بهره‌مندی از این شب‌ها به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم.

علی وجه‌الله است

به اعتقاد آیت‌الله صدیقی علی‌(ع) وجه‌الله است و وجه‌الله بودن امیر‌المومنین (ع)به این معنی است که در عالم هستی گره‌ای یافت نمی‌شود که به دست ایشان باز نشود‌. وی معتقد است اگر خلایق می‌خواهند چیزی از خدا بگیرند باید از توجه علی باشد و اگر بخواهند محبت خدا را ببیند باید در چهره علی رضای علی را ببینند. 

 هیچ گره‌ای نیست به دست علی باز نشود. علی دریای بی‌ساحلی است که نه عمق و ژرفای وجود علی‌را کسی دیده است و نه به بلندای عزمت ا‌و کسی دست یافته است. علی نور خداست. علی جان‌، علی روح‌، علی عدالت است. علی معنای دقیق عفت است.

او معیار حق بود

به گفته امام جمعه تهران به درستی می‌توان امام علی را یکی از دشمنان اصلی تبعیض در جامعه اسلامی دانست‌. ایشان برای از بین بردن فقر در جامعه و هم نوایی با مسکینان سه روز روزه داشتند و افطار خود را به مسکین و یتیم و اسیر بخشیدند.

  از دیگر خصایل بسیار پسندیده ایشان پرهیز از حب و غرور است تاجایی که وقتی پیرزنی را در حال حمل مشک آب می‌بینند با وجود آنکه خلیفه مسلمین است مشک را از آن زن سالخوده گرفته و خود مشک را به درب خانه پیر زن رسانده و یتیم‌های او را تیمار می‌کند. نمونه سوم از حق‌طلبی امام علی بی‌توجهی او به مال دنیا‌ست‌.

با اینکه خزانه مسلمین یا بیت‌المال در اختیار ایشان قرار داشت حضرت حتی دیناری را برنداشته و حتی لباس‌های تنش را از کارهایی که در مدینه انجام می‌داد تهیه می‌کرد. به درستی پیامبر فرموده‌اند‌: علی مع الحق و الحق مع العلی. 

  علی سیاستمداری خدا ترس

به گفته رئیس دادگاه قضات ، علی تنها کسی است که سیاست را با خدا ترسی و تواضع همراه می‌کند و اوست که زهد را با خلافت و قدرت عجین می‌سازد. او تنها کسی در عالم است که تمام زندگی‌اش رنگ و بوی خدایی دارد.

 خیلی‌ها بر این باورند که امکان تلفیق دین با سیاست وجود ندارد و برای نجات اسلام باید آن را از سیاست جدا کرد و اصلا اسلام را با سیاست چه کار‌. اما تلفیق دین و سیاست دقیقا همان کار است که امام علی انجام داده و دوره حکومت کوتاهشان نمونه بارز سیاست اسلامی در طول تاریخ پر فراز و نشیب اسلام است.

به اعتقاد آیت‌الله صدیقی در پدر بودن و همسرداری می‌توان علی را نمره اول و سرآمد تمام مردان و پدران عالم می‌توان دانست. در عاطفه‌ورزی نسبت به فرزندان و تربیت آنها به درستی که شاهکاری خلق کرده. کودکی را نمی‌توان در جمع فرزندان این حضرت دانست و به بزرگی و پاکی و الهی بودن آن اذعان نداشت.

  مدیریت زمان آن حضرت

به گفته امام جمعه تهران هر کسی خدا را بندگی کند آیینه تمام‌نمای خدا شده و وقت و عمرش برکت می‌یابد. همانگونه که خداوند عالم آفرینش را با یک نگاه خلق کرده‌اند و تدابیر و توجه به هیچ موجودی او را از توجه به موجود دیگر باز نمی‌دارد‌، انسان‌های آزاده‌ای که در مسیر بندگی خدا قرار گیرند از زندان زمین و زمان رها می‌شوند و همه کائنات در قبضه قدرت و دانش آنها قرار می‌گیرد‌.

این دقیقا همان اتفاقی است که برای امیرالمومنین علی‌(ع) افتاده است. ایشان در عین جنگ‌آور‌ترین بودن به کارهای منزل و رتق و فتق امور هم می‌پرداختند و از طرف دیگر در نیایش خداوند نیز چیزی کم نگذاشته و به کارهای مردم نیز رسیدگی می‌کردند و در این میان زمان برای استراحت کردن نیز داشته‌اند.

 روزی از حضرت عزرائیل پرسیدند‌: چگونه ممکن است انسانی در شرق عالم و روحی در غرب عالم قبضه شود و تو همه جا حضور داشته باشی؟ پاسخ داد: همه عالم برای من به منزله تخم مرغی است که در کف شما قرار داشته باشد.  صدیقی ادامه داد: علی جان جهان است و همه چیز در تیر‌رس علم و قدرت و کفایت امر اوست.

  تالیفات امام علی

وی ادامه می‌دهد: امام علی خود قرآن را نوشته‌اند. صحیفه‌ای هم از ایشان به جا مانده که درحال حاضر در محضر امام زمان(عج) قرار دارد. سخنرانی‌های حضرت در کنار دعاها و نیایش‌هایشان به صورت کتاب  منتشر شده و آفاق را پر کرده است‌. خصوصا نهج البلاغه که دومین کتاب برتر تاریخ بشریت بوده و آوازه جهانی دارد.

 دعای کمیل و مناجات شعبانیه امیرالمومنین از حماسه‌های بی‌بدیل معنویت و اوج عشقبازی با خداوند است. صدیقی گفت: علی فراتر از زمان و مردم خود بوده است‌. زمین و زمان و مردم در مقایسه با امام کوچک بودند و مردم آن زمان تحمل درک نور علی، علم علی و عدالت علی را نداشتند به همین دلیل علی همیشه تنها‌ی تنها بود و غم دل با چاه آب می‌گفت. او رازهای دل را به چاه می‌سپرد تا شاید در آینده انسان‌های با ظرفیتی پیدا شده و امواج پیام علی  را به آنها برسانند.

همشهری جمعه

کد خبر 90021

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز