سه‌شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۹:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران می‌گویند ویروسی که به عنون علت لوسمی (سرطان خون) و تومورها در حیوانات شناخته شده است،‌ممکن است در برخی از تورمورهای پروستات نیز یافت شود و یکی از علل به وجودآورنده آنها باشد.

 به گزارش خبرگزاری رویترز این دانشمندان ویروس "لوسمی موشی زنوتروپیک" یا XMR7 را در 27 درصد تومورهای پروستات انسانی که بررسی کرده بودند، به خصوص در تومورهای مهاجم یافتند.

 این یافته‌ها که دوشنبه 7 سپتامبر در نشریه Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است، ‌ممکن است راهی جدید برای یافتن تومورهای خطرناک پروستات و ساختن داروها یا واکسن‌ها برای معالجه یا حتی پیشگیری از آنها در اختیار بگذارد.

دکتر ایلا سینگ از دانشگاه یوتا و همکارنش در دانشگاه کلمبیا در نیویورک که این بررسی را انجام داده‌اند، می‌نویسند:‌ "تجزیه و تحلیل 223 مورد سرطان پروستات و 101 مورد خوش‌خیم به عنوان گروه شاهد، نشاندهنده رابطه میان عفونت XMRV با سرطان پروستات، به خصوص تومورهای مهاجم‌تر بود."

اخیرا ویروس‌هایی یافت شده‌اند که باعث ایجاد برخی از سرطان‌ها می‌شوند،‌ از همه مهم‌تر ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV که باعث ایجاد سرطان گردن رحم، و برخی از موارد سرطان آلت تناسلی مردم، و سرطان‌های سرو وگردن می‌شود.

[عامل سرطان گردن رحم یک ویروس است]

شرکت‌های مرک و گلاسکواسمیت‌کلاین اکنون واکسن‌های برای پیشگیری از عفونت‌های HPV می‌سازند.

[کسب مجوز فروش یک واکسن ضد سرطان]

 بازار برای واکسنی که بتواند از سرطان پروستات پیشگیری کند یا داروهایی که بهتر آن را درمان کنند،‌ می‌تواند بسیار گسترده باشد.

 سرطان پروستات دومین سرطان شایع مردان در جهان پس از سرطان ریه است و هر سال 254000 نفر را در سراسر جهان می‌کشد.

گروه سینگ گفت: "آنها دریافتند که XMRV در 27 فرد مبتلا به سرطان‌‌ پروستات مورد بررسی یافت می‌شود و با اشکال تهاجمی‌تر تومور ارتباط دارد."

"ما هنوز نمی‌دانیم که آیا این ویروس باعث ایجاد سرطان در افراد می‌شود یا نه، ما در تلاشیم به این سوال پاسخ دهیم."

XMRV یک رترویروس است، یعنی نوعی ویروس که نقشه ژنتیکی‌اش را به درون هسته سلول‌هایی که آنها را آلوده می‌‌کند،‌ قرار می‌دهد.

 این کار به تنهایی می‌تواند یک سلول را بکشد یا با تغییردادن ژن‌هایش آن را به سلول سرطانی تبدیل کند.

 سینگ و همکارانش می‌خواهند بدانند آیا XMRV هم چنین کاری می‌کند یا نه.

کد خبر 89950

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز