دوشنبه ۹ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۷:۰۹

جواد نصرتی: یکی از اولین‌ داروهای شیمی‌درمانی می‌تواند برای مقابله با نقصان‌های ژنتیکی که باعث بروز سرطان می‌شود مورد استفاده قرار گیرد

به گزارش بی‌بی‌سی، این دارو که متوترکسات نام دارد و در اوایل دهه 1940 میلادی تولید شده است در آزمایش‌ها  نشان داده که سلول‌هایی را که محتوی ژن معیوب MSH2 هستند نابود می‌کند.

این قابلیت متوترکسات دانشمندان را امیدوار کرده است که با استفاده از آن بتوانند به‌صورت هدفمند با سرطان‌هایی که به خاطر عیب ژن‌ها پدید می‌آیند مبارزه کنند. دانشمندان آزمایش‌ها روی برخی بیماران را در این زمینه شروع کرده‌اند.

شرایط خاص ژنتیکی HNPCC باعث بروز سرطان در زنان و مردان می‌شود به‌گونه‌ای که افرادی که دچار این وضعیت خاص هستند هنگامی که سنشان به 70 برسد به احتمال 80 درصد دچار سرطان روده خواهند بود.

این میزان، حدود 5 درصد تمامی موارد سرطان روده را تشکیل می‌دهد. در این موارد معمولا سرطان به دیگر بخش‌های بدن مانند کلیه‌ها و معده هم منتشر می‌شود. حدود 40 درصد افرادی که شراط HNPCC را دارند یک ژن معیوب MSH2 به همراه دارند.

این ژن معمولا وظیفه دارد که دی‌ان‌ای‌های آسیب‌دیده را ترمیم کند اما درصورتی که خود دچار عیب شود، باعث بروز سرطان در افراد می‌شود. افرادی که به خاطر این ژن‌ها دچار سرطان می‌شوند، معمولا بیش از یک تومور دارند که همین امر درمان سرطان آنها را با مشکل روبه‌رو می‌کند. حالا دانشمندان امیدوارند با استفاده از متوترکسات با عیوب ژنتیکی که باعث می‌شود MSH2 خاصیت سرطان‌زایی داشته باشد مقابله کرده و از بروز سرطان جلوگیری کنند.

کشف مسئولیت جدید مغز

دانشمندان در مؤسسه فناوری کالیفرنیا بخشی از مغز انسان را که مسئول احساس داشتن فضای شخصی اوست کشف کرده‌اند.

به گزارش ساینس‌دیلی این یافته دانشمندان می‌تواند گام مهمی در راستای درمان بیماری‌هایی مانند اوتیسم و دیگر بیماری‌هایی که زمینه فاصله و رفتار اجتماعی در آنها نقش مهمی دارد باشد.

این منطقه از مغز که دانشمندان به تازگی به کارایی جدید آن دست پیدا کرده‌اند پیش‌ از این به‌عنوان مسئول احساسات منفی‌ای مانند عصبانیت و ترس شناخته شده بود و اصولا دانشمندان اعتقاد داشتند که این بخش از مغز، پایه تمامی احساسات انسانهاست.

با این حال این اولین بار است که دانشمندان ارتباط این بخش از مغز را با تعاملات اجتماعی واقعی انسان‌ها کشف می‌کنند. تیم تحقیقاتی دانشگاه کالتک برای مطالعه این بخش از مغز یک خانم که دارای شرایط ویژه‌ مغزی بود، استفاده کرده است.

این زن به‌خاطر شرایط ویژه‌ای که در بخشی از مغز مورد نظر دانشمندان دارد نمونه مطالعاتی خوبی بوده است