چهارشنبه ۱ مهر ۱۳۸۸ - ۰۶:۱۸
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: محققان به پیشرفت تازه‌ای در استفاده از آزمایش خون برای تشخیص سرطان‌های معده و روده دست یافتند

به گزارش واحد مرکزی خبر، به نوشته روزنامه تایمز در اینترنت: مطالعات محققان در بلژیک و آلمان نشان داده است از طریق یک نمونه خون به جای آزمایش‌های پیچیده‌تری که هم اکنون مورد استفاده است، می‌توان سرطان‌های معده و روده را تشخیص داد و خطر گسترس آنها را ارزیابی کرد. [آیا سرطان قابل پیشگیری است؟]

بدین ترتیب امکان غربالگری سریع و وسیع به لحاظ ابتلاء به تومورهای سرطانی افزایش می‌یابد. [خطر سرطان معده جوانان را تهدید می‌کند]

در اولین مطالعه در بلژیک از آزمایش‌های دی ان ای برای تشخیص روند متیلیشن که بواسطه آن ژن‌ها غیرفعال می‌شوند، استفاده شد.

این مسئله با پیشرفت تومورها ارتباط دارد. در این مطالعه، نمونه خونی که از بیماران گرفته شد به لحاظ ژن‌های غیرفعال شده خاصی - به ویژه FOXE1 و SYNE1 به عنوان دقیق‌ترین شاخص‌ها - مورد آزمایش قرار گرفت که می‌تواند تفاوت بین بافت‌های عادی و سرطانی را نشان دهد.

در مطالعه دوم در آلمان یک شاخص ژنتیکی مرتبط با گسترش سلول‌های سرطانی در ملکول‌های آر ان ای شناسایی شد. به گفته دانشمندان این آزمایش علاوه بر کمک به تشخیص تومرهای سرطانی می‌تواند احتمال گسترش تومورها را در بیماران پس از شناسایی آنها میسر می‌سازد.

این مطالعات که نتایج آن در کنگره‌های سالانه سازمان مقابله با سرطان اروپا و جامعه سرطان شناسی اروپا در برلین ارائه می‌شود، این امکان را فراهم می‌سازد که برنامه‌های ملی تشخیص سرطان آسان‌تر و مقرون به صرفه‌تر نسبت به روش‌های کنونی باشد و برای بیمار کمتر آزار دهنده باشد.

در عین حال محققان در هر دو تحقیق بر لزوم تحقیقات بیشتر در این زمینه تاکید کردند.

سرطان معده در ایران؛ 2 برابر میانگین جهانی

 سرطان معده صدرنشین مرگ‌های سرطانی

 خاموش و مرگبار

 مفاهیم: سرطان پروستات چیست؟

کد خبر 90883

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز