مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۹ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۶:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک حسگر ساخته شده از نانوذرات طلا می‌تواند سرطان ریه را از نفس بیمار شناسایی کند و پیش از آن تومور خودش را در رادیوگرافی نشان دهد.

این وسیله که سازندگانش می‌گویند ممکن است به آن اندازه ارزان‌قیمت خواهد شد که دکترهای خانوادگی آن را به صورت روزمره به کار ببرند، و سرطان ریه را با دقت 86 درصد تشخیص می‌دهد و ممکن است راهی برای کشف بیماری ارائه دهد که معمولا تا هنگامی انتشار نیافته و دیگر قابل علاج نیست.

 به گزارش خبرگزاری رویترز این وسیله از حسگرهایی استفاده می‌کند از نانوذرات طلا تشکیل شده‌اند که ترکیبات خاصی به نام "ترکیبات آلی فرار" (VOC) را در هوای بازدم بیماران  مبتلا به یک عارضه خاصر ا اندازه‌گیری می‌کند. پژوهشگراندر سال 2006 سگ‌هایی را یافتند که طوری تربیت شده بودند که بوی سرطان را از نفس بیماران با دقت 99 درصد تشخیص دهند.

 دانشمندانی که روی این حسگر کار می کنند، گفتند امیدوارند که به زودی دکترها امکان یابند در حین معاینات‌شان از بیماران بتواند با آزمایشی ساده بیماریابی از لحاظ سرطان را انجام دهند.

به گفته این دانشمندان روش‌های معمول تشخیصی برای سرطان ریه در موارد بیماریابی گسترده به خاطر هزینه بالا نامناسب هستند و گاهی تومورها را پیدا نمی‌کند.

 در مقابل این ابزار جدید گران‌قیمت نیست. کل ایده دانشمندان این است که وسیله‌ای بسیار حساس، بسیار ارزان و بسیار کاربردی بسازند.

سرطان ریه هر سال 1.5 میلیون نفر را در سراسر جهان می‌کشد و علت اصلی مرگ ناشی از سرطان در دنیا است.

وسیله ساخته‌شده بوسیله دانشمندان 9 ردیف حس‌گر متشکل از نانوذرات طلا است که با گروه‌هایی از مواد آلی متفاوت ترکیب شده‌اند و به VOC‌های منتشر شده بوسیله تومورهای ریه واکنش نشان می‌دهند.

دقت عمل این وسیله بر روی گروهی از بیماران مبتلا به سرطان و بیماران سالم،‌ 86 درصد بوده است. اما سازندگان می‌گویند هنوز آزمایش‌های بیشتری لازم است انجام شود تا تایید رسمی این دارو به دست آید.

 بسیاری از روش‌های دیگر برای اندازه‌گیری VOC‌ها وجود دارند، از جمله آزمایش تنفس با استفاده از لکه‌های رنگی، اما تکنیک‌های موجود بسیار گران‌قیمت و کند هستند، و گاهی لازم است نفس فرد قبل از آزمایش متراکم و رطوبت‌زدایی شود.

کد خبر 89185

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز