سه‌شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۹
۰ نفر

گروه استان‌ها - مرجان طباطبایی: تاخیر در توزیع بودجه‌های استانی، روستاهای استان قم را از نعمت آب بی‌بهره گذاشته است.

استان قم 200 روستا دارد که بخشی از آنها با تانکر آبرسانی می‌شوند و برخی هم شرایط جیره‌بندی را پشت‌سر می‌گذارند. تعدادی هم که آب شور دارند باید از سیستم تصفیه آب برخوردار شوند، اما دسته‌ای هم به‌طور کامل فاقد آب هستند.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی قم، به همشهری می‌گوید: اگر دولت بودجه لازم را در زمان مقرر توزیع کرده بود، هم‌اکنون طرح‌های آبرسانی مورد بهره‌برداری قرار گرفته بود.
« سید حمید محسنی» به مشکلات موجود برای آبرسانی به روستاها  اشاره کرده و توضیح می‌دهد: در برخی موارد مجبور به کرایه تانکر هستیم. گاهی هم  با خریداری آب و توزیع آن، مشکل آب شرب روستاها را حل می‌کنیم.

به گفته وی سالانه حدود 150 میلیون تومان برای انتقال آب به‌وسیله تانکر از نقاط برخوردار از منابع آب هزینه می‌شود که البته اگر دولت بودجه این بخش‌ها را سریعتر پرداخت کند، ساخت مجتمع‌های آبرسانی می‌تواند بسیار مقرون به‌صرفه باشد.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی قم، ادامه می‌دهد: در شرایط حاضر در حدود 10 روستا  نوبت بندی آب اعمال می‌شود که از 3 تا 12 ساعت متغیر است و در برخی دیگر از روستاها هم جیره‌بندی کامل است.

وی  حل مشکلات فوق را مستلزم ساخت مجتمع‌های آبرسانی می‌داند و خواستار تخصیص بودجه برای عملیاتی کردن آنها می‌شود.«سید حمید محسنی» تصریح می‌کند: ساخت2  مجتمع آبرسانی که روستاهای زیادی را تحت‌پوشش قرار خواهد داد، هم‌اکنون معطل دریافت بودجه است که اگر این اعتبارها رسیده بود طرح‌ها هم نهایی شده بود.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی قم، با ذکر این نکته که اگر چه امسال با کاهش اعتبار از 5/5 میلیارد تومان سال گذشته به یک میلیارد و 800 میلیون تومان در سال‌جاری مواجه بودیم‌؛ اما همین رقم هم پرداخت نشده است.

به گفته وی فقط حدود 26 درصد از این اعتبار تخصیص یافته است. مشکلات اعتباری بخش آب و فاضلاب روستایی تنها ختم به بودجه‌های جاری و استانی نمی‌شود؛ چرا که امسال از توزیع اعتباراتی که سال گذشته با نام «پول خشکسالی» در مناطق آسیب‌دیده از خشکسالی سخن رفت هم خبری نیست، اعتباراتی که با وعده دولت به بخش‌های مختلف از جمله کشاورزان و روستائیان و مناطقی که تاثیر بیشتری از خشکسالی می‌بینند، قرار بود امسال هم پرداخت شود تا  اثرات این پدیده طبیعی، کمتر نگران شان کند.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی قم، خاطرنشان می‌کند: هنوز اعتباری برای موضوع خشکسالی امسال اعلام نشده است، هرچند ما یک میلیارد و 800 میلیون تومان برای این منظور اعلام نیاز کرده‌ایم.

به گفته وی، سال گذشته 5/3 میلیارد تومان اعتبار برای خشکسالی دریافت کردیم که برای امسال درصدد دریافت بودجه‌های مصوب جاری و استانی هستیم تا بعد پیگیر اعتبار خشکسالی شویم.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی قم، از درخواست‌های مکرر و مکاتبات مختلف با وزارت نیرو برای دریافت بودجه خبر داد و ابراز امیدواری کرد که به‌زودی اعتبارات مورد‌نیاز توزیع شود.

کد خبر 89934

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز