با وجودی که دیروز رئیس‌جمهور در نشست خبری خود حل معضلاتی همچون تورم را به اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها منوط دانست، این لایحه احتمالا در سال‌جاری اجرایی نخواهد شد.

براساس دستور کار جلسه علنی مجلس شورای اسلامی ‌در اوایل شهریورماه جاری، لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در نوبت بررسی قرار داشت و گزارش کمیسیون ویژه نیز در این جلسه قرائت شد اما پیش از سخنان نمایندگان موافق و مخالف در مورد کلیات آن، به بهانه برگزاری جلسات رای اعتماد به وزرا، بررسی این لایحه با 157 رای موافق به یک ماه بعد موکول شد.

درحالی‌که سال پایه برای اجرای این لایحه سال 1388 پیش‌بینی شده است اما احتمال می‌رود با تصویب نهایی مجلس اواخر امسال و یا سال آینده، اجرایی شود. در این شرایط که زمان اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها هنوز معلوم نیست، قاعدتاً وعده‌های دولت همچون حل ریشه‌ای تورم بلاتکلیف است. 

نایب رئیس کمیسیون برنامه وبودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی‌‌در این زمینه گفت: بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها درمجلس پس از یک ماه تاخیر، آغاز و پس از تصویب احتمالا از سال آینده اجرا خواهد شد.

محمدحسین فرهنگی با اشاره به اینکه نماینده دولت نیز اجرایی شدن لایحه مذکور را در سال 1389 پیش‌بینی کرده است، گفت: برای جلوگیری از وقفه 2 هفته‌ای هنگام بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها و به‌دلیل قرار داشتن در ماه مبارک رمضان، نمایندگان مجلس با پیشنهاد مسکوت ماندن این لایحه برای مدت یک ماه موافقت کردند.

نایب رئیس کمیسیون برنامه وبودجه و محاسبات مجلس افزود: انتظار می‌رود، چنانچه این لایحه به روش متعارف لوایح در صحن علنی مجلس بررسی شود، در مدت یک هفته به تصویب رسد. وی بابیان اینکه پیشنهادهای زیادی درخصوص لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها ارائه شده است، تصریح کرد: حداکثر زمانی که بررسی این لایحه به‌خود اختصاص خواهد داد، 2 هفته است.

کد خبر 89876

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز