گروه اقتصادی: بررسی لایحه مهم هدفمند کردن یارانه‌ها که از سوی نمایندگان مجلس یک ماه مسکوت مانده بود، این هفته در صحن علنی مجلس آغاز می‌شود.

براساس دستور هفتگی مجلس، پس از 2 هفته تعطیلات نمایندگان، فردا نخستین لایحه‌ای که در نوبت بررسی مجلس شورای اسلامی ‌قرار دارد، لایحه یک فوریتی هدفمند کردن یارانه‌هاست که دولت سال گذشته آن را تقدیم مجلس کرده بود و اصرار داشت که از ابتدای امسال اجرای آن را آغاز کند.

این لایحه پیش از آغاز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دهم در دستور کار مجلس قرار گرفته بود که نمایندگان برای بررسی دقیق آن، این لایحه را به‌مدت یک‌ماه مسکوت گذاشتند. با تعیین تکلیف نهایی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها، سرنوشت قیمت بنزین و برق و گازوئیل در سال‌جاری مشخص خواهد شد.

با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها قرار است قیمت حامل‌های انرژی به‌تدریج آزاد شود و دولت بخشی از درآمد حاصل از آن‌را به‌صورت یارانه نقدی به دهک‌های کم‌درآمد جامعه بپردازد. اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها مطمئنا موجب افزایش تورم خواهد شد اما برای اصلاح ساختار اقتصادی کشور در بلندمدت، ضروری است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی پیش‌بینی کرد که بررسی این لایحه در مجلس طی ماه جاری به پایان برسد و قانون هدفمند کردن یارانه‌ها تا آخر مهر‌ماه به دولت ابلاغ شود.

ارسلان فتحی‌پور با اشاره به لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها و بررسی آن در کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس، افزود: قرار است کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس شورای اسلامی‌لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها را پس از پایان تعطیلات تابستانی مجلس به صحن علنی تقدیم کند.

به گفته وی، قرار است لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها که به قانون تبدیل خواهد شد، تا پایان برنامه پنجم توسعه اجرایی شود. فتحی‌پور اظهار داشت:‌ با توجه به کارشناسی‌ها و رایزنی‌های انجام شده و نظرخواهی‌ها از نمایندگان مجلس، پیش‌بینی می‌شود این لایحه در صحن علنی مجلس رای بیاورد. وی اظهار امیدواری کرد که با اجرای طرح تحول اقتصادی، کشور از پرداخت یارانه‌ها، رانت و... رهایی یابد و اقتصادی سالم بر کشور حاکم شود.

وی گفت: در لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها، برنامه‌های جامعی در زمینه توزیع عادلانه ثروت در بین اقشار آسیب‌پذیر در نظر گرفته شده و قرار است به 5 دهک به‌صورت مستقیم مبالغی پرداخت شود. فتحی‌پور با بیان اینکه درخصوص بهای برق نیز پیشنهادهایی ارائه شده است، عنوان کرد: ‌برخی معتقدند برای بهای برق باید سقفی را در نظر گرفت و این 5 دهک را از پرداخت معاف کرد. به گفته وی، رقم پرداختی مربوط به اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها به هر خانوار و یا فرد در 2 هفته آینده مشخص خواهد شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه با اشاره به 7 محور طرح تحول اقتصادی، گفت: با وجود اینکه این طرح دارای 7 محور است، اما دولت تاکنون تنها لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها را به مجلس ارائه کرده است.

کد خبر 91166

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز