مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۳:۴۴
۰ نفر

حمید هیدارن: در شهرهای پیشرفته دنیا، خودروها نیز مانند انسان‌ها محل استراحت مستقل به‌خود دارند

یعنی برای هر اتومبیل یک‌محل پارک مخصوص و مجزا تعبیه شده که هیچکس حق اشغال آن را ندارد. این امتیاز ویژه برای خودروها، در‌واقع راهکاری برای خالی‌شدن سطح معابر شهر از خودروهای ساکن بوده و میزان خدمات‌رسانی شریان‌های شهر را افزایش می‌‌دهد. بالطبع با خلوت‌شدن معابر شهری، ترافیک نیز از این شهرها رخت بربسته و چهره زیباتری به محل کار و زندگی شهروندان می‌ دهد.شهرداری‌های مناطق براساس تکالیف و راهبردهای طرح جامع مکلفند برای افرادی که به‌هر‌دلیل امکان تامین پارکینگ ندارند، در فواصل مشخص پارکینگ عمومی تامین کنند.

طی رایزنی‌های صورت‌گرفته با اداره‌کل ثبت اسناد استان تهران، هماهنگی‌های لازم در این زمینه انجام شده تا برای هر واحد پارکینگ اختصاصی یک‌فقره سند صادر شود و هر شخص بتواند یکی از پارکینگ‌ها را همراه با سند مربوطه خریداری کند.

در واقع در اماکنی که افراد با کمبود 2 یا 3‌واحد پارکینگ مواجه هستند، می‌توانند از این پارکینگ‌ها خریداری کنند تا پروانه ساخت‌ و پایان کار از شهردرای مربوطه بابت واحدهای مسکونی، اداری، خدماتی و تجاری دریافت کنند. در این طرح شهرداری صرفاً برای ساخت پارکینگ مجوز صادر می‌کند و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی می‌توانند طبقات بالای پارکینگ را به کاربری تجاری یا مسکونی تبدیل کنند.

اولویت اقدامات شهرداری برای تامین پارکینگ مناطق کم‌برخوردار یا جنوب‌شهر تهران است. شهرداری می‌تواند زمین مورد‌نظر را تامین و با یافتن سرمایه‌گذار یا مشارکت با آن‌ها، پارکینگ‌های عمومی را توسعه دهد. اجرای چنین طرحی می‌تواند جزو سرمایه‌گذاری‌های پرسود و زودبازده برای بخش خصوصی بوده و استقبال آن‌ها را به‌دنبال داشته‌باشد.

اخذ عوارض و جریمه، ممنوع

دکتر هیربد معصومی‌، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در مورد شرایط صدور پروانه ساخت برای ساختمان‌های دارای کسری پارکینگ به همشهری مسافر می‌گوید: متاسفانه برخی دوستان گفته‌های قبل مرا به اشتباه متوجه شدند و تصور کردند در موارد خاص برخی ساختمان‌ها که به تعداد واحدهای ساخته‌شده، پارکینگ پیش‌بینی نکرده‌اند، می‌توانند پروانه ساخت بگیرند.

اما اصل قضیه این است که به استناد موارد راهبردی طرح جامع، سخت‌گیری‌های ما نسبت‌به گذشته بیشتر شده و در مناطق جنوبی و شمالی شهر نگاهی یکسان به مقوله پارکینگ‌سازی خواهیم‌‌‌داشت. پیش از این در تقسیم‌بندی‌های رایج این طور عنوان می‌شد که در مناطق جنوبی به ازای هر دو واحد مسکونی باید یک پارکینگ ساخته شود و در  مناطق شمالی، هر واحد مسکونی باید یک پارکینگ مستقل به خود داشته باشد.

اما در برخی مناطق مثل منطقه‌12 به‌دلیل وجود پیاده‌راه و حجم عبورومرور ماشین، ساخت پارکینگ توصیه نشده، چرا‌که این پارکینگ‌ها عملاً حالت انباری پیدا می‌کنند. همین حالت در اماکنی که خطوط ویژه طرح ترافیک وجود دارد، صادق است، چراکه تردد خودروها در این معابر ممنوع است.

پیش از این در چنین مواردی با دریافت عوارض و جریمه مساله عدم‌ساخت پارکینگ در این‌گونه اماکن  نادیده گرفته می‌شد، اما در‌حال‌حاضر این‌طور نیست و هیچ واحدی حق ندارد در ازای گرفتن عوارض یا جریمه، برای واحدهای فاقد پارکینگ پروانه ساخت صادر کند.

لایحه ارزش افزوده

دکتر معصومی در ادامه به لایحه ارزش‌افزوده ساختمان‌ها و ارایه آن به کمیسیون مربوطه در شورای اسلامی شهر اشاره کرده و به همشهری‌مسافر می‌گوید:‌ در طرح تفصیلی شهر تهران لایحه‌ای پیش‌بینی‌شده که از محل عواید تغییر‌کاربری‌ها، نه صرفاً مالکین املاک که کل شهر منتفع شوند.

این روش فرمول خاصی دارد که آن را به شورای‌شهر ارایه و دفاعیات خود را نیز تشریح کرده‌ایم. البته طرح مشمول ساختمان‌های با مساحت زیر 300‌متر نبوده و به نوعی برای اقشار متوسط و ضعیف جامعه معافیت قائل شده‌ایم. از زمان ابلاغ طرح، آن را اجرا خواهیم کرد تا از این محل نیز عایدات جدیدی نصیب شهروندان شود و خدمات متنوع‌ترین به آن‌ها ارایه شود.معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران هم‌چنین به رابطه عرضه و تقاضا در مورد پارکینگ‌های سطح‌شهر تهران اشاره کرد و افزود:

قطعاً باید در تمام نواحی مقوله ساخت پارکینگ‌های سنددار رونق بگیرد تا مردم بتوانند با اتمام واحدهای مسکونی ساخته‌شده نسبت‌به خرید پارکینگ اقدام کنند. البته تا روزی که تعداد پارکینگ‌ها در مناطق به حد موردنیاز نرسد، تدابیری اندیشیده خواهد‌شد تا امر صدور پروانه ساخت برای ساختمان‌های دارای کسری پارکینگ دچار اختلال و نابه‌سامانی نشود. اما در ‌طولانی‌مدت شرایطی پیش خواهد آمد که همگان باید این دستور لازم‌الاجرا را به در محدوده اطراف محل زندگی خود رعایت کنند.

تشویق برای ساخت پارکینگ

معاون شهردار پایتخت افزود: در نقاطی که امکان ساخت پارکینگ در مجاورت واحدهای مسکونی وجود ندارد، شعاعی مناسب در‌نظر گرفته شده تا صاحبان هر واحد ضمن خرید یک واحد پارکینگ در آن محدوده، نسبت‌به اخذ پروانه ساخت اقدام کنند.

البته در این راستا سیاست‌های تشویقی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در امر پارکینگ‌سازی اعمال خواهد‌شد تا با ازدیاد واحدهای پارک‌ماشین و فروش آن به متقاضیان با سند رسمی، مشکلی متوجه شهروندان فاقد پارکینگ ساختمانی نشود. این پارکینگ‌ها از نوعی که امتیاز احداث واحد تجاری به بخش خصوصی  داده می‌شود، نبوده و در واقع مجتمع‌هایی  محسوب می شوند   که صرفا شامل چند‌طبقه پارکینگ هستند.

به تعبیری غیر از فضاهای سبز و تجهیزات شهری، به بقیه کاربری‌ها مجوز داده می‌شود تا ضمن تغییر کاربری موجود به محل پارک خودروها، از اداره ثبت، سند دریافت کرده و هر واحد پارکینگ را خرید‌وفروش کنند. در واقع شهروندانی که نیاز به پارکینگ دارند، از این طریق صاحب محل پارکی برای خودروی خود شده و می‌توانند هر گاه بخواهند آن را به معرض فروش بگذارند.

در مورد واحدهای تجاری قضیه کمی فرق می‌کند و صاحبان این اماکن مکلفند 20‌درصد بیش از تعداد واحدهای ساخته‌شده محل پارک اتومبیل تامین کنند. این ‌کار برای آن است که ارباب‌رجوع به مراکز تجاری نیز جایی برای توقف خودرو داشته‌باشند و معابر عمومی را اشغال نکنند.

در انتظار ابلاغ طرح تفصیلی جدید

در بیان لزوم اهمیت تامین پارکینگ در ساختمان‌های مسکونی باید گفت، در صورت کسری پارکینگ بیش از یک‌واحد، اداره شهرسازی منطقه می‌تواند با اخذ تعهد محضری از مالک مبنی‌بر تامین پارکینگ خارج از ملک و با شعاع مناسب، بدون اخذ عوارض کسری پارکینگ پروانه ساخت صادر کند.

اما تا زمان تصویب و ابلاغ طرح تفصیلی جدید، شهرداری‌های مناطق 22‌گانه موظف هستند ضوابط طرح تفصیلی قدیمی، دستورالعمل‌ها، مصوبات و مقررات جاری شهرسازی را برای شهروندان اعمال کنند. با توجه به اهمیت تامین پارکینگ، احداث زیرزمین دوم در صد‌درصد عرصه باقی‌مانده بلامانع است؛ البته به‌شرطی که نکات ایمنی رعایت شده و ‌هم‌چنین برای احداث پارکینگ درختی هم قطع نشود.

در‌ واقع با شرایط جدید جریمه‌ای که در گذشته متوجه سازندگان املاک فاقد پارکینگ می‌شده، حذف و واحدهای مسکونی، اداری، تجاری و خدماتی صرفاً برای دریافت پایان‌ کار باید به ازای هر واحد ساخته‌شده یک‌واحد پارکینگ تامین‌کنند.

در صورت اجرای طرح تفصیلی جدید، نه‌تنها خیابان‌ها و کوچه‌های شهر از وجود خودروهای پارک‌شده که مخل رفت‌وآمد سایر وسایل نقلیه در‌حال حرکت هستند، خلاص می‌شود، بلکه امنیت خودروها بابت مسایلی چون سرقت نیز بیشتر تامین خواهد‌شد. ضمن این‌که صنعت ساخت‌وساز پارکینگ در تهران رونقی چشمگیر می‌یابد.

همشهری مسافر

کد خبر 89706

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز