مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۹ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۴:۵۶
۰ نفر

علیرضا هنرمنش: یکی از اقدامات مهم سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران عملیات ساخت و احداث پارکینگ‌های معمولی و طبقاتی است تا بتواند بخش اعظمی از مشکلات ترافیکی معابر پرتردد پایتخت را حل کند.

خوشبختانه عملی کردن این سیاست با حضور و مشارکت سرمایه‌گذاران خصوصی نیز همراه شد و باعث احداث و افزایش پارکینگ‌های متنوع در ابعاد و ظرفیت‌های مختلف گردید. عملیات احداث پارکینگ طبقاتی کاوه یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ترافیکی تهران است که هم‌اکنون در مراحل پایانی خود قرار دارد.احداث این پارکینگ پس از وقفه ای نسبتا طولانی، سرانجام با توجه به نیاز مبرم منطقه به این سیستم مجددا آغاز شد و با پیشرفت قابل توجهی رو به اتمام است.

 جزییات ساخت پارکینگ کاوه که مطمئنا با آغاز به کار می تواند مشکل کمبود فضای پارک خودروهای میدان انقلاب اسلامی و حوالی  آن را به خوبی حل کند، موضوع گزارش ‌این  صفحه  همشهری‌مسافر است.

نهضت احداث پارکینگ ادامه دارد

خوشبختانه در‌این راستا تاکنون 3پروژه در مناطق۱۸، ۱ و ۱۹ نیز تعریف شده که شامل ۴۵۸واحد پارکینگ مکانیزه و یک‌هزارو۸۰۳ واحد پارکینگ رمپی است که پارکینگ طبقاتی منطقه یک با ۱۳۸واحد و به صورت مکانیزه در باغ فردوس و پارکینگ سروری نیز با ۶۹۰واحد رمپی در منطقه۱۹ احداث می‌شود.

 ضمن آن‌که عملیات اجرایی احداث پارکینگ طبقاتی قائم در منطقه۱۸ نیز با ۵۸۲واحد به صورت رمپی و پارکینگ بازار آهن با ۵۳۱واحد رمپی و هم‌چنین ۳۲۰واحد مکانیزه در دستور کار قرار دارد. مجری احداث پارکینگ‌های طبقاتی، پارکینگ طبقاتی صادقیه با ۴۱۲واحد ، واقع در خیابان محمدعلی جناح را  نیز پروژه مهمی ‌خواند که اواخر سال گذشته به بهره‌برداری رسید.

 وی معتقد است گسترش شهرها، افزایش تعداد مسافرت‌های درون‌شهری، پیشرفت تکنولوژی و دسترسی و خرید آسان خودرو و هم‌چنین بالارفتن درآمد خانواده‌ها سبب شده تعداد خودروها در شهرها افزایش قابل‌توجهی داشته باشد و ‌این امر باعث ‌ایجاد ترافیک و نیز کمبود محل پارک خودرو شده است. حل مساله ترافیک به برنامه‌ریزی‌های درازمدت و کوتاه‌مدت مختلفی ازجمله کاهش سفرهای شهری، طراحی سیستم حمل‌ونقل عمومی ‌فراگیر و .....نیازمند است.

احداث پارکینگی در 10طبقه

در این حال محمد محمددوست، مدیرعامل شرکت تدبیربافت، همان شرکت مهندسی مجری پروژه پارکینگ کاوه روند پیشرفت و اجرای پروژه را مطلوب ارزیابی کرده و به همشهری مسافر می‌گوید: احداث پارکینگ طبقاتی کاوه عملا به اتمام رسیده و این پارکینگ تا یک‌ماه دیگر آماده بهره‌برداری است.

 ‌این پروژه در7طبقه به مساحت 17هزارو922مترمربع طراحی و اجرا شد که با اضافه شدن بخش‌ها و واحدهای تجاری به مساحت 351مترمربع و رستوران به مساحت یک هزارو772مترمربع و هم‌چنین بخش اداری به مساحت 2هزارو 873مترمربع، تعداد طبقات پارکینگ در مجموع  به 10طبقه می‌رسد.

 پارکینگ طبقاتی کاوه در یکی از پرترددترین معابر شهر یعنی خیابان آزادی جنب خیابان کاوه واقع در محدوده منطقه11 شهرداری تهران قرار دارد تا شهروندان بومی ‌و غیر بومی ‌پس از افتتاح ‌این پارکینگ، مشکلات ترافیکی گذشته را فراموش کنند. محمددوست به احداث بیش از 2هزار واحد پارکینگ طبقاتی با مشارکت بخش خصوصی اشاره کرد و افزود: با توجه به کمبود آشکار پارکینگ عمومی‌ در سطح شهر تهران نباید تنها  به بودجه و اعتبارات شهرداری در تامین پارکینگ‌های موردنیاز تکیه کرد، بنابراین بهره‌گیری از پتانسیل و امکانات بخش خصوصی برای رفع ‌این نیاز لازم است.

نیاز به مشارکت شهروندان داریم

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با اعلام‌این مطلب که پارکینگ‌های محلات توسط شهروندان ساخته شده و شهرداری سند مجزا برای فروش آن‌ها صادر می‌کند، گفت: اولویت استفاده از خیابان اصولا برای عبور و مرور وسایل نقلیه است، اما به دلیل شکل‌گیری واحدهای تجاری و خدماتی در حاشیه خیابان‌ها و افزایش تعداد وسایل نقلیه، جلوگیری کامل و تمام‌وقت از پارک این‌گونه خودروها در خیابان‌ها بسیار دشوار است.

 پارک در حاشیه خیابان‌ها باعث کاهش ظرفیت تردد، ممانعت از سبقت افزایش تصادف و ایجاد خطر برای عابران پیاده و کندی ترافیک می‌شود، لذا احداث، کنترل و مدیریت پارکینگ‌های حاشیه‌ای یکی از مهم‌ترین وظایف سازمان حمل‌ونقل در راستای مدیریت ترافیک شهری است.

مهندس سیدجعفر ‌هاشمی‌تشکری در ادامه به شهروندانی اشاره کرد که در محل سکونت و کار خود فاقد پارکینگ هستند و می‌توانند یکی از واحدهای پارکینگی محلات را به نام خود خریداری کرده و مشکل خود را رفع کنند. وی در مورد پارکینگ‌های مکانیزه مجتمع‌های مسکونی نیز ادامه داد:

طی هماهنگی که با معاونت شهرسازی انجام شده مشکل ساخت پارکینگ‌های مکانیزه در مجتمع‌های مسکونی، تجاری و اداری حل شده و امسال به شهروندانی که مشکل فضا برای ساخت پارکینگ‌های بزرگ دارند، مجوز ساخت پارکینگ‌های مکانیزه در مجتمع‌های مسکونی،تجاری و اداری داده می‌شود.

کد خبر 89066

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز