زهره ترسایی: تالاب بین‌المللی و زیبای چغاخور با مساحتی حدود 2300 هکتار، یکی از زیباترین و در عین حال بزرگترین تالاب‌های استان چهار محال و بختیاری است

که این روزها به مرکز توجه مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تبدیل شده است. قرار است به پیشنهاد این سازمان، مجتمع گردشگری و تفریحی جدیدی در زمین بالادستی این تالاب احداث شود که همین مسئله انتقاداتی را از سوی دوستداران و مسئولان محیط‌زیست بر انگیخته است. 

 گفته می‌شود زمین مجتمع تفریحی مورد‌نظر که به‌صورت شیب‌دار و با وسعت 120 هکتار در بالادست تالاب قرار گرفته  خطر آلودگی جدی برای فضای تالاب را در پی خواهد داشت.

همین مسئله حساسیت‌ها و نگرانی‌هایی را از سوی مسئولان سازمان محیط‌زیست در پی داشته به‌طوری که به گفته علی رحمتی – معاون دفتر ارزیابی سازمان محیط‌زیست – این سازمان با کل طرح مخالف بوده و به‌دنبال جمع‌آوری مستندات و دلایل کافی برای جلوگیری از احداث مجتمع تفریحی و گردشگری در منطقه مورد‌نظر است.

در حالی‌که اظهارات دوستداران و مسئولان سازمان محیط‌زیست مبتنی بر وارد آمدن آسیب‌های احتمالی به تالاب در‌صورت رعایت نکردن اصول زیست‌محیطی است اما گفته‌های مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان چهار‌محال و بختیاری حکایت از بهبود شرایط منطقه در‌صورت احداث این مجتمع تفریحی دارد.

حیدر صادقی – سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهار‌محال و بختیاری – با بیان اینکه منطقه مذکور به‌عنوان  منطقه نمونه گردشگری ظرفیت، بسیاری در جذب گردشگر خواهد داشت اجرای چنین طرحی را در راستای ساماندهی گردشگران و حفظ اکوسیستم منطقه می‌داند.

به عقیده کارشناسان محیط‌زیست استان، پوشش گیاهی منحصر به‌فرد، فضای وسیع و چشم‌انداز‌های بدیع، وسعت زیستگاهی بسیار خوب و فقدان منابع آلاینده این منطقه را در ردیف یکی از کانون‌های مهم برای حضور انواع گونه‌های جانوری، پرندگان مهاجر و بومی و گونه‌های مختلف ماهی‌ها در تالاب که دارای ارزش ژنتیکی، کنترل بیولوژیکی، مطالعاتی، صید، تجاری و غذایی هستند

قرار داده است و احداث چنین مراکزی در کنار حضور افراد، در این چرخه اختلال ایجاد خواهد کرد.صادقی اما طبیعت زیبای منطقه و وجود انواع مختلف گیاهان و جانوران را عامل مهمی در جذب گردشگر دانسته و می‌گوید: با توجه به برف‌خیز بودن منطقه پیش‌بینی می‌شود که احداث مجتمع بتواند توام با جذب طبیعت‌گردان، علاقه‌مندان به گردشگری ورزشی را نیز به‌سوی خود جلب کند.

در حالی که به گفته مدیر ارزیابی سازمان محیط‌زیست، این سازمان به‌دنبال جمع آوری مدارک و مستنداتی برای جلوگیری از احداث مجتمع است، صادقی از پایان مطالعات زیست‌محیطی منطقه و تصویب آن در کار‌گروه محیط‌زیست استان خبر داده و می‌گوید: واقعیت این است که در حال حاضر فضایی که برای احداث مجتمع در نظر گرفته شده بلا استفاده و بعضا به‌وسیله افراد منطقه، محلی برای تخلیه زباله و انواع دیگر آلودگی شده است و این مسئله به‌دلیل نبود مسئول و متولی قانونی در منطقه است.

وقتی گردشگر برای بازدید تالاب بین‌المللی به این منطقه می‌آید و با چنین منظره‌ای روبرو می‌شود و در عین‌حال هیچگونه تسهیلاتی هم برای اقامت ندارد انگیزه ای برای بازدید مجدد هم نخواهد داشت. احداث چنین مجتمعی علاوه بر اینکه تسهیلات لازم را برای گردشگران فراهم خواهد کرد، با نظارت صحیح بر منطقه نیز از هر‌گونه ایجاد آلودگی و تخریب هم جلوگیری خواهد شد.

به گفته مسئولان گردشگری منطقه، احداث این مجتمع نه تنها جذب بیشتر گردشگر را برای منطقه به همراه خواهد داشت بلکه از نظر اقتصادی نیز منطقه و مردم را فعال می‌کند. بهادر نوروزی– مسئول میراث فرهنگی و گردشگری بروجن – در این‌باره ‌می‌گوید: آماده کردن زیرساخت‌ها برای جذب و ماندگاری گردشگر نیازمند چنین اقداماتی و از ضروریات منطقه است. احداث مجتمع تفریحی قطعا در جلوگیری از ساخت و سازهای غیر‌اصولی، ساماندهی مسافران و رعایت مسائل زیست‌محیطی موثر خواهد بود.

تالاب چغاخور که در منطقه حفاظت شده قرار دارد مشمول قانون مناطق حفاظت شده است. صادقی می‌گوید: طبق این قانون شمار گردشگرانی که به منطقه وارد می‌شود به شکل کنترل شده و محدود بوده و در نتیجه امکان هر‌گونه تخریب و آسیب در منطقه به حداقل می‌رسد‌. بنابراین از این نظر جای هیچگونه نگرانی نیست.

به گفته صادقی در ارزشیابی زیست محیطی منطقه مذکور، تمامی جرائم، وضعیت فاضلاب، نحوه جمع‌آوری و دفن زباله بررسی و به تصویب کار‌گروه گردشگری رسیده است.

همشهری استانها

کد خبر 89584

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز