دوشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۵
۰ نفر

گروه محیط‌زیست: تالاب هورالعظیم که قبل از جنگ دارای فرصت‌های شغلی و امتیازات فراوانی برای مردم بود اکنون به‌دلیل خشک شدن بخش عمده‌ای از آن تبدیل به یکی از کانون‌های گرد و غبار شده است، به‌خصوص واگذاری بخشی از این تالاب برای عملیات نفتی تیر خلاصی به حیات این تالاب شلیک کرد

همزمان با واگذاری بخشی از این تالاب از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست برای کشف و استخراج نفت و هشدار کارشناسان، معاون طبیعی محیط‌زیست این سازمان، در اردیبهشت ماه سال گذشته با اشاره به اینکه از مدت‌ها قبل سازمان محیط‌زیست با وزارت نفت دراین باره رایزنی داشته است به همشهری گفته بود: گرچه در مصوبه کمیسیون اقتصادی دولت 7 هزار و 520 هکتار اراضی ملی به‌مدت 5 سال برای اکتشاف و بهره‌برداری در اختیار وزارت نفت قرار گرفته است اما این بدان معنا نیست که وزارت نفت در تمام این اراضی فعالیت می‌کند. 

دلاور نجفی در توضیح گفته‌های خود افزود: وسعت عرصه‌ای که وزارت نفت مجاز به عملیات اکتشاف در آن است به این میزان تعیین شده ولی پس از کشف نفت تنها مساحتی به شعاع 250 متر را برای بهره برداری از هر چاه اشغال می‌کند که البته این مقدار هم از نظر سازمان محیط‌زیست باید به کمتر از 100 متر کاهش یابد.

نجفی‌ادامه داد: دشت‌آزادگان میدان نفتی مشترک ایران و عراق است که ارزش بالای اقتصادی دارد و بهره برداری از آن باید براساس سیاست‌های کلان صورت گیرد با این حال، سازمان محیط‌زیست با رایزنی تلاش می‌کند ضمن بهره‌برداری از منابع نفتی در این منطقه، کمترین آسیب به اراضی تالابی وارد شود.

گرچه کارشناسان معتقدند عملیات نفتی حیات این زیست‌بوم را به‌شدت تهدید می‌کند اما نماینده مردم دشت‌آزادگان و هویزه با اشاره به اینکه از احیای این هور ناامید نیست دیروز به خبرنگار مهر گفت: یکی از اهداف و رؤیاهای من در مدت 4 سال نمایندگی مردم منطقه، احیای هورالعظیم، این گنج ناشناخته طبیعت است.

هاشم سواری اضافه کرد: وقتی شما گذشته این هور را مطالعه می‌کنید که چه مزایا و فرصت‌های شغلی بی‌شماری را برای مردم منطقه به‌وجود آورده بود و وقتی از بزرگان منطقه خاطرات شیرین زندگی مردم در کنار این تالاب را می‌شنوید، اشک از چشمانتان جاری می‌شود که چه شده این شیرینی از زندگی مردم پرکشیده است.

وی ادامه داد: هور العظیم مظهر شادی و سمبل سرزندگی مردم بوده است که اکنون به دلایل مختلف در حال نابودی است؛ به عبارتی نابودی هور نابودی خاطرات شیرین و نوستالژیک مردان و زنان قدیمی و بخش اعظمی از تاریخ باشکوه و توأم با تلاش و سرزندگی این دیار است و این می‌تواند بالاترین دلیل برای جدیت در احیای مجدد هورالعظیم باشد.

نماینده مردم دشت آزادگان گفت: تلاش‌های خوبی برای احیای تالاب صورت گرفته که از جمله می‌توان به احداث یک دایک مرزی در نقطه صفر مرزی ایران و عراق با اعتباری بالغ بر 530 میلیار ریال به‌طول 130 کیلومتر اشاره کرد.

سواری اظهار داشت: چندی پیش نیز در مراسمی نیروهای ارتش که در منطقه مستقر بودند به دایک مرزی منتقل شدند و اینگونه، مقدمات آزادسازی بخشی از تالاب برای فعالیت مردم فراهم شد.

کد خبر 90879

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز