مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۳:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیر عامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران گفت: شست‌وشوی برج آزادی پس از 20 سال امروز سه شنبه 10 شهریور 88 آغاز شد

به گزارش سما، دکتر حجت‌الله ملاصالحی در مراسم آغازین شست‌وشوی برج آزادی گفت: این برج ظرف مدت 2 تا 3 ماه با هزینه 400 میلیون تومان شسته می‌شود.

وی ادامه داد: یک بار بعد از انقلاب برج شسته شد که البته صدماتی نیز در این اقدام به برج وارد شد ولی در این شست‌وشو با مطالعات انجام شده آسیبی به برج نمی‌رسد.

مدیر عامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران در پاسخ به این پرسش که با میراث فرهنگی در زمینه شست‌و شو و بندکشی برج هماهنگ شده است، گفت: بله‌ این کار انجام شده است و حدود یک سال و نیم آن‌ها روی این موضوع کار کردند.

ملاصالحی خاطرنشان کرد: برج توسط بندبازها (راپل) شسته می‌شود و این افراد در آلمان دوره دیده‌اند و کار خود را به خوبی انجام می‌دهند.

مدیر عامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران یادآور شد: برج آزادی ابتدا شست ‌و شو و سپس جرم‌گیری و بندکشی می‌شود.

وی تصریح کرد: بعد از این اقدامات یک لایه تثبیت کننده بر روی برج کشیده می‌شود.

به گفته مدیر عامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران، این شست ‌و شو باعث مقاوم شدن برج هم می‌شود.

تشریح مراحل شست و شوی برج آزادی

شهردار منطقه 9 نیز در مراسم شست ‌و شوی برج آزادی با بیان  اینکه عملیات بازسازی برج آزادی با استفاده از جدیدترین تکنولوژی و متد جهان در 3 بخش اجرا می‌شود، گفت: بندکشی بین سنگ‌ها ،جرم‌گیری، نگهداری از آلودگی مجدد از مراحل اجرای این کار است.

جعفری با اشاره به  بندکشی بین سنگ‌ها گفت: با توجه به قدمت برج و اینکه در زمان ساخت، بندکشی میان سنگ‌ها توسط مصالح سنتی انجام شده است و همچنین در زمان بند میان سنگ‌ها خالی شده و در بازسازی 20 سال قبل نیز از مواد مناسبی استفاده نشده است، به همین دلیل در اولین مرحله از عملیات مرمت، بندهای قبلی تخلیه و با استفاده از ملات پلیمری که ترکیبی است از سیلیس دانه بندی شده، سیمان و چند نوع پلیمر دیگرمجدداً بندکشی انجام می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: ملاتی که برای بندکشی مورد استفاده قرار می‌گیرد دارای چسبندگی بالا، مقاومت عالی در مقابل نفوذ آب و انعطاف‌پذیری مناسب است.

جعفری درباره جرم‌گیری برج آزادی گفت: در این بخش  آسیب ندیدن سنگ‌های برج مهمترین موضوع  است و به همین دلیل در عملیات جرم‌گیری از جدیدترین ماشین آلات مورد استفاده در کشورهای اروپائی و به ویژه آلمان، استفاده می‌شود.

وی افزود : اساس کار این دستگاه‌ها بر استفاده از فشار باد بسیار پائین (bar 7-2) و ساینده نرم و دانه‌بندی شده استوار است که ضمن دارا بودن دقت بسیار بالا، هیچ گونه آسیبی به سطح برج نمی‌رسد.

شهردار منطقه 9 تصریح کرد: دقت این ماشین آلات در حد یک سانتی‌متر و میزان تخریب و آسیب‌رسانی آن در حد صفر است و همین عوامل بود که موجب شد تا سازمان میراث فرهنگی کشور این روش را تائید کند.

جعفری افزود: پس از جرم‌گیری نما، برای جلوگیری از از آلوده شدن مجدد سطوح از رزین محافظ، تولید بزرگترین و قوی‌ترین شرکت رزین سازان اروپا استفاده خواهد شد.

وی با بیان این که این رزین منحصر به فرد دارای ویژگی‌هایی است  که در تمام دنیا برای حفاظت از میراث فرهنگی و ساختمان‌های ارزشمند در مقابل عوامل جوی از آن استفاده شود، افزود: برای مجسمه حضرت مسیح در شهر ریودوژانیرو و برزیل، اهرام مایاها در آمریکای جنوبی و بسیاری از آثار تاریخی در کشور آلمان و ایتالیا از آن استفاده شده است.

شهردار منطقه 9 درباره برخی از ویژگی‌های این رزین گفت: عدم تاثیر ظاهری بر روی سطح از جمله ویژگی‌های آن است وپس از اجرای رزین، سنگ‌ها هیچ گونه تغییر نامطلوب ظاهری نخواهند داشت.

وی افزود : آبگریز و غبار گریز نمودن سطح که باعث عدم جذب آب و در نتیجه جلوگیری از آلوده شدن مجدد برج  می‌شود و دوام بالای این رزین در مقابل اشعه مخرب UV آفتاب، ماندگاری اثر آن را تا مدت‌ها تضمین می‌کند از ویژگی‌های این رزین است.

برج آزادی

برج آزادی تلفیقی از معماری دوران هخامنشی، ساسانی و اسلامی است. این بنای سه طبقه دارای چهار آسانسور و دو راه پله و ۲۸۶ پلکان است. در محوطه زیرین آزادی چندین سالن نمایش، نگارخانه، کتابخانه، موزه و... قرار دارد.

این برج 63 متر طول دارد و ارتفاعش از سطح زمین 45 متر است و گفته می‌شود در ساخت آن چهل و شش هزار قطعه سنگ بریده و پرداخت شده به کار رفته ‌است.

کد خبر 89279

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز