مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۹:۱۳
۰ نفر

"روی سیاه، برج دراز، واه واه واه... هیچکس باهاش رفیق نبود.."

سرانجام پس از 40سال برج آزادی به‌عنوان مشهورترین نماد تهران رنگ شست‌وشو را به خود دید و مثل یک بچه خوب تمیز که همه دوستش دارند در وسط میدان آزادی ایستاد تا از این به بعد با سر و وضع تروتمیزتر به رهگذران لبخند بزند.

شست‌وشوی برج آزادی با بهترین تکنولوژی‌های روز دنیا از صبح سه‌شنبه هفته گذشته با حضور مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران و مسئولان منطقه9 تهران آغاز شد و این مسئولان در مصاحبه با خبرگزاری‌ها تصریح داشتند که در زمینه شست‌وشو و بندکشی برج با میراث فرهنگی هماهنگی وجود دارد؛ از آن دست هماهنگی‌هایی که حدود یک‌سال‌و‌نیم وقت می‌برد.

این بنای سه‌طبقه که تلفیقی از معماری دوران هخامنشی، ساسانی و اسلامی است، دارای 4آسانسور ،2راه‌پله و ۲۸۶پلکان است. در محوطه زیرین آزادی چندین سالن نمایش، نگارخانه، کتابخانه، موزه و... قرار دارد. برای تمیزکاری برج حدود 400‌میلیون تومان هزینه و مدت 2تا 3ماه زمان در نظر گرفته شده است.

برج 63متر طول دارد و ارتفاعش از سطح زمین 45متر است .هم‌چنین در ساخت آن 46‌هزار قطعه سنگ بریده و پرداخت شده به‌کار رفته ‌است.آزادی یک‌بار بعد از انقلاب‌اسلامی شسته شد که البته صدماتی نیز در این اقدام به برج وارد شد، ولی درنتیجه این شست‌وشو با مطالعات انجام شده آسیبی به برج نمی‌رسد.

 برج توسط بندبازها‌(متخصص های راپل) شسته شد.این افراد برای این عملیات خطرناک در آلمان دوره دیده‌اند.خوبی اش این بود که رهگذران هم سرگرم شدند! برج آزادی ابتدا شست‌وشو و سپس جرم‌گیری و بندکشی شد. بعد از این اقدامات یک لایه تثبیت‌کننده روی برج کشیده می‌شود.

این شست‌وشو باعث مقاوم شدن برج هم می‌شود. اگر باور نمی‌کنید از کارشناسان سازمان زیباسازی شهرداری بپرسید.البته این تصویر به عملیات شست‌و‌شوی برج مربوط نمی‌شود، هرچند که تماس پیراهن این جوان با دیواره برج  هم تا حدودی گردوخاک آن را می‌گیرد!

 تماشای این صحنه‌ها هم دلهره‌آور است. چه خوب بود شهرداری تعدادی از رهگذران را هم برای یادگیری تماشای این عملیات به آلمان می‌فرستاد! با مقایسه قسمت تمیز شده با بقیه دیوار، خودتان قضاوت کنید ، برجی که ما به‌نام آزادی می‌شناختیم در اصل سفید بود، نه خاکستری. وبالاخره این که این تصاویر قرار است احتمالا الهام‌بخش سری جدید فیلم اسپایدرمن باشد!

همشهری زندگی

کد خبر 89816

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز