مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۵
۰ نفر

نیره بهتری: طبق قولی که سازمان زیباسازی شهرداری تهران به شهروندان پایتخت داده بود، بازسازی بازار تجریش به پله‌های آخر خود رسیده است

البته کسبه بازار تجریش که شکل و شمایل جدید محل کسب خود را پسندیده بودند، بازسازی کف بازار را نیز به این پروژه افزودند که این مقوله نیز تا چندی دیگر آغاز خواهد شد. گزارش این صفحه درخصوص پیشرفت عملیات بازسازی بازار قدیمی تجریش است.

انگار همین دیروز بود. شهرداری‌چی‌ها بدون دعوت و درخواست آمدند و گفتند قرار است بازار تجریش بازسازی شود. یکی از قدیمی‌ترین بازارهای تهران که از یک طرف به میدان تجریش، از سمت دیگر به امامزاده صالح(ع) و کوچه‌های اطراف آن راه دارد، یکی از قدیمی‌ترین مراکز خرید شمیران است که هنوز پس از سال‌ها بافت قدیمی‌خود را حفظ کرده است‌.

 اگر چه ساخت بازار قائم به سبک جدید در کنار آن شکل کاملاً سنتی بازار را تحت‌تأثیر قرار داده است‌، اما هنوز حجره‌های معروف و قدیمی‌بازار هویت خود را از دست نداده‌اند. شهرداری‌چی‌ها هم همین تصمیم را داشتند، اما مغازه‌داران فکر و خیالات دیگری در سر پرورانده بودند. اوضاع بازار کمی‌به هم ریخته بود. مغازه‌دارانی که سال‌های سال با خاک کهنه این بازار خو گرفته بودند و خود را مالک اول و آخر یادگار هویت ایرانی می‌دانستند، فکر می‌کردند کار و کاسبی را برای همیشه باید ببوسند و بگذارند کنج طاقچه زندگی، اما چشم که بر هم زدند‌، دیدند این شهرداری‌چی‌ها فکر بدی در سر نداشتند.

 سقف، جداره‌ها، کاشی‌کاری، نما و کتیبه‌های سردر مغازه‌ها به شکلی زیبا و چشم نواز طراحی شدند و بر ورودی‌های بازار سردری نصب شد که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کرد. همان مغازه‌دارانی که در روزهای اول مخالف آغاز این طرح بودند‌، پیشنهاد بازسازی کف بازار را هم دادند تا هر فردی با ورود به بازار قدیمی‌‌تجریش‌ پا به گذشته چندین ساله بگذارد.

110ستون و سردری به رنگ کتیبه

بازار قدیمی‌تجریش به صورت سرپوشیده و متصل‌کننده 2محله سرپل و تجریش است‌ که نمونه کوچکی از بازار تهران است‌. در بازار تجریش که از سوق‌های کوچکی تشکیل شده‌، یک میدان سرپوشیده میوه‌وتره‌‌بار هم وجود دارد که از نظر مکانی بسیار جذاب و زیباست‌.

با توجه به قدمت این بازار‌، سازمان زیباسازی شهرداری تهران بهمن ماه  سال گذشته به سفارش شهرداری منطقه یک و براساس اساسنامه برنامه جامع شهر تهران بازسازی بازار تجریش را با هدف ایجاد پوشش سقف و مقاوم‌سازی‌ و طراحی معماری سنتی و مدرن آغاز شد.

 مهندس مهدی گلشنی، معاون فنی و عمرانی سازمان زیباسازی شهرداری تهران در این باره می‌گوید: طبق اعلام قبلی قرار بود تا شهریورماه عملیات بازسازی بازار تجریش به پایان برسد‌. در حال حاضر سامان‌دهی جداره‌ها و سردر مغازه‌ها با استفاده از طرح‌های ایرانی به شکل کتیبه و هم‌چنین سر در ورودی‌ها ،سقف و ستون‌ها به اتمام رسیده است.

  طول بازار تجریش حدود 500متر است و با احتساب یک ستون در میان هر دو مغازه در حال حاضر تعداد 110ستون نیز برای استحکام بیشتر مغازه‌ها در سراسر بازار تجریش نصب شده تا در زمان وقوع حوادثی مانند زلزله مغازه‌‌های بازار که همه قدیمی هستند با مشکل مواجه نشوند.

3میلیارد تومان ، هزینه بازسازی بازار تجریش

یکی از اولویت‌های بازسازی بازار قدیمی‌تجریش‌، علاوه بر حفظ هویت تاریخی ایجاد فضایی در شان آستان مقدس امامزاده صالح(ع) است. به گفته گلشنی یکی از بندهای اساسنامه سازمان زیباسازی توجه و حفظ فضاهای با هویت و ارزشمند سطح شهر است که یکی از این فضاها‌، بازار تجریش است که به دلیل همجواری با آستان امامزاده صالح(ع) اهمیت چندبرابر پیدا می‌کند.

به همین خاطر توجه ویژه‌ای برای بازسازی فضای قدیمی ‌‌بازار و احیای معماری سنتی آن داشتیم. او با اشاره به اعتبارات موردنیاز برای اجرای این پروژه تصریح کرد: برآوردهای اولیه حاکی از آن بود که 2میلیارد تومان بابت بهسازی و بازسازی بازار بزرگ تجریش هزینه شود، اما با اضافه شدن پروژه کف‌سازی به یک میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز است.

 او با اشاره به اعتبارات مورد نیاز برای اجرای این پروژه تصریح کرد: برآوردهای اولیه حاکی از آن بود که 2میلیارد تومان بابت بهسازی و بازسازی بازار بزرگ تجریش هزینه شود، اما با اضافه شدن پروژه کف‌سازی به یک میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز است.او در ادامه با اشاره به جزییات پروژه کف‌سازی بازار  به همشهری زندگی می‌گوید:

در کف‌سازی باید با استناد به معیارهای مهندسی مدرن، شیب‌بندی به‌گونه‌ای صورت گیرد که امکان تردد افراد کم‌توان جسمی نیز به راحتی میسر باشد. علاوه بر این از مصالح مناسب و مرغوب که در جلوه و کارایی بازار مؤثر باشد، استفاده خواهد شد. همان‌طور که کلیه مغازه‌ها به شکلی یکنواخت و به شیوه سنتی بدنه‌سازی خواهد شد. زیرا پیش از این نمای بازار تجریش به‌دلیل وجود حشو و زواید بسیار دچار اغتشاش بصری بود.

کف بازار تجریش هم بازسازی می‌شود

با نزدیک شدن به مراحل پایانی طرح بازسازی بازار تجریش‌، مالکان مغازه‌های واقع در بازار که از اجرای پروژه رضایت داشتند‌، خواستار بازسازی کف بازار شدند. در حالی‌که برنامه‌ریزی سازمان زیباسازی به دلیل عرض کم مسیر برای تردد شهروندان‌، تنها بازسازی سقف و جداره‌ها و نمای ظاهری مغازه‌ها بود.

 مهدی گلشنی در این‌باره به همشهری‌زندگی می‌گوید: پس از بازسازی فضای ظاهری و ایمن‌سازی بازار تجریش‌، کسبه بازار خواستار کف‌سازی مسیر تردد بازار شدند، اما در طرح اولیه این پروژه به دلیل تردد بسیار در بازار تجریش، بازسازی کف بازار در دستور کار قرار نگرفت تا خللی در رفت و آمد شهروندان و فعالیت کسبه ایجاد نشود.

  در همین راستا درخواست شهروندان به مسئولان شهرداری اعلام شد که در صورت تامین بخشی از اعتبار مورد نیاز، عملیات بازسازی کف بازار تجریش نیز به‌زودی آغاز می‌شود. معاون فنی و مهندسی سازمان زیباسازی با بیان این مطلب که درخواست شهروندان برای کف‌سازی مورد موافقت قرار گرفته، می‌گوید:

ما‌ اصراری به بازسازی کف نداشتم زیرا بازار تجریش بسیار باریک است و اگر بازسازی آن را آغاز کنیم، رفت و آمد را با مشکل مواجه کرده و عملا بازار تعطیل خواهد شد، اما با توجه به خواست شهروندان کار کف‌سازی بازار در صورت تامین به هنگام اعتبار مورد نیاز، حدود 6ماه زمان نیاز دارد.

مانعی به نام ترس

ترس از تغییر؛ تغییر شرایط، تغییر زندگی، تغییر روش، ترسی است که همیشه و همه‌جا مانعی بر سر راه اغلب افراد بوده است. مانعی که گاهی‌اوقات صدمات و لطمه‌های جبران‌ناپذیری به زندگی ما وارده کرده و یا گاهی حتی مسیر سرنوشت ما را تغییر داده، اما باز هم وقتی قرار می‌شود تغییری در زندگی ما یا محیط زندگی‌مان صورت بگیرد در اولین گام با آن مقابله می‌کنیم.

 قطعا تعداد زیادی از ما زندگی روزمره و بدون تغییر را به زندگی پر از تغییر اما موفق ترجیح می‌دهیم.  ترسی که گاه از محدوده و حریم زندگی خودمان فراتر رفته و زندگی دیگران را نیز تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. محدوده‌ای که متعلق به جمعی از مردم و گذشته‌ای است که ساکنان روزگار حال و آینده نیز در آن سهیم هستند.

 بازار تجریش، بازار بزرگ تهران، آثار باستانی، مساجد و ابنیه تاریخی و... آثاری از گذشته برای حال و آیندگان هستند که گاهی همسایگی این آثار تاریخی با مغازه‌ها و خانه‌ها و املاک برخی از شهروندان تداخلی میان حقوق شخصی و حفظ هویت ملی ما ایجاد می‌کند. تداخلی که به گفته معاون فنی و مهندسی سازمان زیباسازی شهرداری تهران از آن به عنوان مشکلی که همیشه گریبانگیر شهرداری‌چی‌ها بوده نام می‌برد و صمیمانه از شهروندان درخواست می‌کند تا برای توسعه و آبادانی شهرمان با یکدیگر همکاری و تعامل داشته باشیم.

همشهری زندگی

کد خبر 89392

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز