مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۷
۰ نفر

مهدی کشوریان: شست‌وشوی چراغ‌های راهنمایی هر 6ماه یک‌بار صورت می گیرد.

 مرکز کنترل ترافیک، متولی چراغ‌های راهنمایی است و مسئولیت نگهداری از این چراغ‌ها را برعهده دارد و در شهریورماه هر سال اقدام به شست‌وشوی آن‌ها می‌کند.

مهندس بهروز، مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک در این‌باره توضیح می‌دهد.موی بلند، روی سیاه، ناخن دراز، واه واه واه... چراغ‌های راهنما اگر مرتب حمام نکنند، به سرنوشت آن  حسنک معروف  توی ده شلمرود دچار می‌شوند.

 چراغ‌ها هم‌ نیاز به مراقبت و نگهداری دارند. زیرا تمیزی آن‌ها سلامت انسان‌ها را تضمین می‌کند. چراغ‌هایی که در طول سال در سرما و گرما در نقطه‌ای می‌ایستند و ماشین‌ها را هدایت می‌کنند، اگر کثیف و از کارافتاده باشند، سلامت بسیاری از مردم را به مخاطره می‌اندازند. به همین خاطر است که مرکز کنترل ترافیک که متولی ‌این چراغ‌هاست گروهی را به ‌این کار اختصاص داده است.

 چراغ‌های راهنمایی با ما حرف می‌زنند، راهنمایمان هستند و از خطرات ما را آگاه می‌کنند. اگر‌ این چراغ‌ها در سطح شهر وجود نداشتند، خیابان‌های تهران مملو از هرج و مرج شود. وقتی ‌این چراغ‌ها  کثیف باشند و نتوان آن را به خوبی مشاهد کرد هم همین اتفاق رخ می‌دهد. از‌ این‌رو تمیزی و پاکیزگی ‌این چراغ‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

هر سال در دو فصل‌ این چراغ‌ها توسط ماموران مرکز کنترل ترافیک شست‌وشو می‌شوند تا رانندگان بتوانند به راحتی علایم را شناسایی و مسیر خود را انتخاب کنند. یکی از ‌این فصول زمان بازگشایی مدارس است. در ‌این فصل خیابان‌های تهران خودروهای زیادی را در خود جای می‌دهد و در صورت خرابی و یا کثیفی چراغ‌های راهنمایی تردد در شهر با مشکل مواجه می‌شود.

در ‌این فصل مرکز کنترل ترافیک علاوه بر تمهیداتی که برای روانی ترافیک معابر در نظر می‌گیرد، چراغ‌های راهنمایی را نیز حمام می‌کند و در صورت خرابی آن‌ها را تعمیر خواهد کرد. مهندس بهروز، مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران معتقد است چراغ‌های راهنمایی هم‌چون نبض شهر هستند که وجود آن‌ها تردد خودروها را روان می‌کند و به همین خاطر است که سلامت آن‌ها حیاتی و واجب است.

چهره شهر پاکیزه می‌شود
«شهر ما خانه ماست». ‌این جمله‌ای است که بسیاری از ما به آن اعتقاد داریم. قاعدتا شهر جزیی از خانه ماست چون همگی مدت زیادی از وقت‌مان را در سطح شهر می‌گذرانیم. بنابراین تمیزی و پاکیزگی آن اهمیت زیادی دارد. مهندس بهروز می‌گوید: «منظر شهر هم‌چون خانه‌مان باید پاکیزه و تمیز باشد.

 البته پاکیزگی آن برعهده افرادی است که بخشی از همین مردم هستند. ابتدای مهرماه و با آغاز سال جدید تحصیلی شهر از هر نظر باید تمیز و منظم باشد. از‌ این جهت ابتدای مهرماه و برای بازگشایی مدارس ستادی به عنوان ستاد مهر در مرکز کنترل ترافیک تشکیل می‌شود تا همه چیز برای رفتن دانش‌آموزان به مدارس محیا شود. یکی از اقداماتی که در ‌این ستاد صورت می‌گیرد، شست‌وشوی چراغ‌های راهنمایی است تا خودروها به راحتی بتوانند علایم را تشخیص دهند و با مشکل روبه‌رو نشوند».

2هزار تقاطع حمام می‌شوند
معابر شهر تهران به هزاران تقاطع متصل هستند که هر یک از ‌این تقاطع‌ها باید برای اول مهرماه پاکیزه شوند. بهروز در ‌این‌باره می‌گوید: «در حال حاضر تهران دارای 2هزار تقاطع است که نزدیک به 800تقاطع آن به چراغ‌های زمان‌دار و بقیه به چراغ‌های معمولی مجهز هستند که تمامی ‌آن‌ها برای ابتدای مهرماه نیاز به رسیدگی دارند.

تا پیش از بازگشایی مدارس تمامی‌ این چراغ‌ها مورد بازبینی قرار می‌گیرند تا دانش‌آموزان برای تردد در شهر با مشکلی مواجه نشوند. به غیر از 800چراغ زماندار، 2400چراغ چشمک‌زن نیز در ‌این تقاطع‌ها وجود دارد که تمامی ‌این‌ها تا پیش از  مهرماه شست‌وشو شده و در صورت خرابی تعمیر می‌شوند. در ‌این بین تقاطع‌هایی نیز وجود دارند که نیاز به چراغ دارند و اقداماتی نیز درخصوص نصب چراغ در ‌این تقاطع‌ها صورت می‌گیرد».

7گروه برای رسیدگی
برای چراغ‌هایی که در تقاطع‌ها وجود دارند، دکل‌هایی نصب شده‌اند که ‌این دکل‌ها نیز به شست‌وشو و پاکسازی نیاز دارند. مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران درباره نحوه رسیدگی به ‌این چراغ‌ها می‌گوید: «در حال حاضر 24هزار دکل در تقاطع‌های تهران موجود است که بسیاری از ‌این دکل‌ها در فصول مختلف فرسوده شده و نیاز به تعییر دارند.

از‌ این‌رو در دو برهه از سال‌ این دکل‌ها نیز تمیز و رنگ‌آمیزی می‌شوند. شهریورماه و پیش از آغاز سال جدید تحصیلی در کنار تمیز کردن چراغ‌های راهنمایی ‌این دکل‌ها نیز تمیز می‌شوند و اگر احتیاج به رنگ‌آمیزی داشته باشند، رنگ می‌شوند. البته تمیزی ‌این دکل‌ها برای مهرماه به اتمام رسیده و در حال حاضر ماموران مرکز کنترل ترافیک چراغ‌های راهنمایی را شست‌وشو می‌کنند.

برای ‌این کار 7گروه در شهر حضور دارند که به صوررت شبانه‌روزی به ‌این چراغ‌ها رسیدگی و در صورت مشاهده هرگونه مشکل آن‌ها را تعمیر می‌کنند. البته برای شست‌وشوی چراغ‌ها حدود 300نفر نیز به ‌این گروه‌ها کمک می‌کنند تا در مدت زمان اندک کار نظافت آن‌ها صورت گیرد».

پشتیبانی در مرکز کنترل ترافیک
علاوه بر چراغ‌های راهنمایی که در شهر وظیفه سنگینی برعهده دارند، دوربین‌های نظارتی که ابزاری برای پلیس راهور هستند نیز به نگهداری و پاکیزگی نیاز دارند. از ‌این‌رو ‌این دوربین‌ها نیز در مهرماه به طور کامل شست‌وشو می‌شوند تا تصاویر واضح و با کیفیت در مرکز کنترل ترافیک ثبت شود.

 بهروز در ‌این‌باره نیز می‌گوید: «پشتیبانی از مرکز کنترل ترافیک و پاکیزه نگه داشتن دوربین‌های‌ این مرکز باعث افزایش بازدهی شده و کارآیی آن‌ها را بالا می‌برد. ‌این دوربین‌ها نیز در هنگام تمیز کردن چراغ‌های راهنمایی در مهرماه پاکیزه می‌شوند تا تصاویر واضحی به مرکز ارسال کنند. 450دوربین نظارتی در شهر موجود است که تمامی‌ این دوربین‌ها  هم تا ابتدای مهرماه تمیز خواهند شد.

هم‌چنین در‌این بین تابلوهای LED نیز شست‌وشو می‌شوند که البته روش شست‌وشوی‌ این تابلوها کمی ‌متفاوت است. برای شست‌وشوی چراغ‌ها و دوربین‌ها از شوینده‌های معمولی استفاده می‌شود، اما برای تمیزی تجهیزات داخلی چراغ‌ها و دوربین‌ها نیاز است تا با موادی آن‌ها را شست‌وشو داد که مشکلی برای سیستم‌های الکترونیکی آن به‌وجود نیاید».

همشهری مسافر

کد خبر 90760

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز