گروه بورس: اوراق مشارکت راهنی با کمک یارانه‌های دولتی می‌تواند مهم‌ترین منبع تامین مالی طرح مسکن مهر باشد.

محمدآرام بنیار در نشست مطبوعاتی که با حضور نمایندگان رسانه‌ها برگزار شد، عنوان کرد: انتشار اوراق مشارکت رهنی مزیت‌های فراوانی را برای بازار پولی، سرمایه و مسکن کشور به همراه خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین گفت: اوراق مشارکت رهنی حداقل ریسک را در بازار پر نوسان مسکن خواهد داشت.او درباره انتشار اوراق مشارکت رهنی بانک سامان توضیح داد: تمامی اقدامات لازم برای انتشار اوراق مشارکت رهنی بانک سامان انجام شده است که درصورت صدور مجوز بانک مرکزی، این اوراق در دوم یا سوم مهرماه امسال منتشر می‌شود.

وی ارزش اوراق مشارکت رهنی بانک سامان را 150 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: بازاریابی‌های لازم برای فروش این اوراق انجام شده است به‌گونه‌ای که درصورت انتشار، بخش عمده‌ای از این اوراق به فروش می‌رسد.

آرام بنیار نرخ سود مشارکت اوراق فوق را 17 درصد ذکر کرد و یادآور شد: شرکت تامین سرمایه امین به‌عنوان ناشر مسئولیت انتشار این اوراق را برعهده خواهد داشت.

وی در مورد منافع اقتصادی انتشار اوراق مشارکت رهنی برای نظام بانکی یادآور شد: قدرت نقدینگی بانک‌های عامل افزایش می‌یابد، بانک‌ها قادر خواهند بود تا تراز نامه خود را اصلاح و کفایت سرمایه خود را تقویت کنند و در نهایت قدرت و سرعت وام دهی بانک‌ها بالاتر می‌رود و فعالیت آنها تخصصی‌تر می‌شود.

آرام بنیار تأکید کرد: انتشار اوراق مشارکت رهنی می‌تواند نقدینگی لازم را برای تولیدکنندگان بخش مسکن فراهم کند.او ادامه داد: شاید یکی از روش‌های تامین مالی مسکن مهر، انتشار اوراق مشارکت رهنی با اتخاذ برخی یارانه‌ها از سوی دولت باشد.

او اظهار کرد: اگر  روند انتشار اوراق مشارکت رهنی به‌صورت صحیح اجرا شود و بخش مسکن را از نظر تولید فعال کند، اثر مثبتی بر کل اقتصاد کشور می‌گذارد.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین درباره نحوه قیمت‌گذاری اوراق مشارکت رهنی گفت: قیمت‌گذاری این اوراق براساس مدل تنزیل جریانات نقدی وام‌های رهنی انجام می‌شود. وی خاطر نشان کرد: پس از طی مراحل فوق، بسته مالی آماده تبدیل به اوراق بهادار است که با توجه به اینکه این اوراق در چارچوب اوراق مشارکت طراحی می‌شود باید یکسری ارکان برای آن تعریف کرد.

آرام بنیار متعهد پذیره‌نویسی، بازارگردان، عامل، ناشر، امین و حسابرس و مشاوران را مهم‌ترین ارکان اوراق مشارکت رهنی ذکر کرد. وی کسب مجوزهای لازم از سازمان بورس و اوراق بهادار و بانک مرکزی، معرفی اوراق و بازاریابی را از دیگر مراحل عرضه اوراق مشارکت رهنی اعلام کرد.

کد خبر 89210

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز