گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: شیر رایگان از مهر‌ماه امسال در همه مدارس ابتدایی و راهنمایی و مراکز پیش دبستانی کشور، اعم از دولتی و غیر‌دولتی توزیع می‌شود.

نان غنی شده هم تنها در مدارس مناطقی توزیع می‌شود که امکانات تولید نان صنعتی دارند. به گفته دبیر کمیته ملی تغذیه مکمل مدارس کشور، 70 نوبت شیر رایگان پاکتی 200 سی‌سی به‌صورت یک‌روز در میان در سال تحصیلی 89-88 بین بیش از 13 میلیون دانش‌آموز توزیع خواهد شد.

حمید‌رضا یعقوبی‌فر اظهار کرد: امسال علاوه بر مراکز پیش‌دبستانی و مهدهای کودک، مدارس ابتدایی و راهنمایی دولتی، مدارس شبانه‌روزی و استثنایی، مدارس غیردولتی و مراکز نگهداری از کودکان بی‌‌سرپرست نیز مشمول این طرح قرار می‌گیرند.

بیش از یکسال است که توزیع شیر در مدارس غیر‌دولتی و مراکز پیش‌دبستانی متوقف شده‌است. این در حالی است که کارشناسان معتقدند تغذیه نامناسب در کودکان دبستانی باعث کم خونی و به‌دنبال آن افت تحصیلی می‌شود. 

وی از احتمال توزیع شیر رایگان در دبیرستان‌ها نیز خبر داد  و گفت: دبیرستان‌های دخترانه در اولویت هستند و درصورت مدیریت صحیح منابع مالی، می‌توان این طرح را اجرا کرد.

در سال تحصیلی 89-88، هر دانش‌آموز مجموعا 14 لیتر شیر دریافت خواهد کرد.  توزیع شیر در مدارس مناطق مرزی و سخت‌گذر به‌صورت استرلیزه و در بقیه مدارس کشور به‌صورت پاستوریزه خواهد بود.

شیر نیاز ضروری

براساس نتایج پژوهشی که وزارت بهداشت و صندوق کودکان سازمان ملل متحد در سطح ملی و با هدف ارزیابی سوء‌تغذیه کودکان انجام دادند، مشخص شد که از هر 7 کودک در زمان ورود به مدرسه یک نفر دچار کاهش وزن است.

همچنین 2/15 درصد کودکان کوتاهی قد متوسط تا شدید را نشان می‌دادند. با توجه به نتایج مطالعات به دست آمده در مورد شیوع سوء‌تغذیه در میان کودکان و بافت جمعیتی کشور که بسیار جوان است، به‌نظر می‌رسد توجه جدی به بحث شیر مدارس می‌تواند به‌عنوان یک راهکار مؤثر و مطمئن برای اصلاح رفتارهای تغذیه‌ای جامعه و ارتقای سطح سلامت جامعه مد نظر مسئولان قرار گیرد.

این گزارش حاکی است درحالی‌که مصرف سرانه شیر در کشورهای توسعه یافته حدود 350 کیلو است، سرانه مصرف شیر در ایران حدود 50 تا 80 کیلو‌ گرم است و این درحالی است که 90 درصد ایرانیان از کمبود کلسیم رنج می‌برند.

نان غنی شده، باز هم مناطق برخوردار

نان غنی شده از سال تحصیلی گذشته به‌صورت آزمایشی برای نخستین بار در مدارس تهران و شهرستان‌های آن توزیع شد. نان غنی شده مانند سال گذشته فقط در مدارس مناطقی توزیع خواهد شد که امکان تولید نان صنعتی وجود داشته باشد. البته این طرح امسال در چند استان مانند مازندران نیز اجرا خواهد شد.

یعقوبی‌‌فر اعلام کرد: در سال تحصیلی جدید نیز روزانه حدود 3میلیون قرص نان غنی‌شده 50 گرمی بین جمعیت هدف شیر رایگان، همراه شیر توزیع خواهد شد. برای توزیع نان غنی‌شده 26 میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده‌ شده‌ است.

نان غنی شده از آرد معمولی همراه با میزانی از ویتامین‌ها و مواد معدنی چون آهن تشکیل شده است. نان غنی شده در مدارس نیاز کامل روزانه دانش‌آموزان را تامین می‌کند.

همچنین باعث بهبود رشد جسمی، افزایش توانایی ذهنی و ارتقای وضعیت تحصیلی می‌شود.به گفته یعقوبی فر، اغلب دانش‌آموزان کشور تغذیه مناسبی ندارند که توزیع شیر و نان غنی شده رایگان در مدارس تا حد زیادی به تغذیه مناسب کودکان و نوجوانان کمک می‌کند.

کد خبر 89194

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز