همشهری آنلاین: معاون سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی با اشاره به آمارهای حوادث مربوط به گودبرداری و ریزش ساختمان در شهر تهران نسبت به افزایش این نوع حوادث هشدار داد

به گزارش خبرگزاری مهر، "داوود براتی" در خصوص آمار این حوادث گفت: در سال 86، 338 حادثه مربوط به گودبرداری و ریزش ساختمان در شهر تهران رخ داد که 154 مصدوم و کشته در پی داشت.

معاون حفاظت و پیشگیری از حریق سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران افزود: آمار این حوادث در سال گذشته به 231 مورد با 127 مصدوم و کشته رسید و با اینکه نسبت به سال 86 با کاهش روبرو شده اما معتقدیم باز هم این آمار بالاست.
براتی در ادامه در خصوص این نوع حوادث به تمامی دست اندرکاران و حلقه های مرتبط با آنان هشدار جدی داد و بازنگری در شیوه های عمل، ضوابط، مقررات و آیین نامه ها را خواستار شد.

وی افزود: مسئولان ذیربط باید بخشهای زیرمجموعه خود را موثرتر و کیفی تر کنند و با سازمان آتش نشانی مشارکت کنند تا آمار مربوط به این حوادث کاهش یابد.

معاون سازمان آتش نشانی تهران با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای کاهش حوادث گودبرداری و ریزش ساختمان یادآور شد: در یک سال اخیر تمامی حوادث مربوط به گودبرداری و ریزش ساختمان را به اداره امور مهندسین ناظر معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران و سازمان نظام مهندسی منعکس کردیم. ضمن اینکه خود سازمان نیز دستورالعمل ایمنی مرتبط با گودبرداری و تخریب ساختمان ها را وضع کرد.

وی افزود: بر این اساس زمانی که می خواهیم مجوز ایمنی برای شروع ساخت و ساز را صادر کنیم از مالک تعهدنامه محضری می گیریم تا متعهد شود ضوابط گودبرداری و تخریب ساختمان را زیر نظر مهندس ناظر رعایت کند و اگر خلاف این باشد باید پاسخگو شود و علاوه بر پرداخت خسارت معمول ، خسارات سازمان آتش نشانی را هم بپردازد.

براتی تقویت جایگاه مهندس ناظر را از عوامل موثر در کاهش این نوع حوادث دانست و به سازمان نظام مهندسی پیشنهاد داد برای مهندسین ناظر آموزشهایی را در نظر بگیرند تا آنها نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

این مقام مسئول همچنین نقش وزارت مسکن را هم در کاهش حوادث گودبرداری موثر اعلام کرد و اظهار داشت: این وزارتخانه دارای پتانسیل بالایی است و با توجه به اینکه متولی تولید مقررات ملی ساختمانی است می تواند نقش مهمی در این راستا ایفا کند.

معاون حفاظت و پیشگیری از حریق سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران تصریح کرد: توجه به بحث آموزش و تخصص های مهندسین ناظر و پیمانکاران و برخورد مناسب با متخلفان را در پیشگیری از حوادث مربوط به گودبرداری و ریزش ساختمان موثر است.

کد خبر 88935

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز