چهارشنبه ۴ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۵:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با بیان اینکه تردیدی در اسرادیلی بودن بیت‌المقدس نیست گفت شرط صلح در منطقه به رسمیت شناختن اسرائیل است.

به گزارش ایسنا، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی که به انگلیس سفر کرده در کنفرانس خبری مشترک با گوردون براون، نخست‌وزیر این کشور اظهار داشت: بیت‌المقدس شهرک یهودی نشین نیست؛ پایتخت تحت حاکمیت اسرائیل است و نمی‌توان نسبت به این حاکمیت ابراز تردید کرد.

وی مدعی شد: حضور یهودیان در بیت‌المقدس به سه هزار سال قبل بازمی‌گردد و ساخت و سازها در این شهر از آن زمان ادامه داشته است.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی اظهار داشت: دستیابی به توافقنامه صلح با فلسطینیان به دلیل مخالفت آنها با به رسمیت شناختن کشور یهودی اسرائیل سخت و دشوار است.

وی گفت: اساس بحران، عدم آمادگی فلسطینیان در به رسمیت شناختن کشور اسرائیل به عنوان کشور ملی برای ملت یهود است و تا زمانی که آنها اسرائیل را به عنوان کشور یهودی به رسمیت نشناسند امکان تحقق صلح وجود ندارد.

گوردون براون نیز به رغم اظهارات نتانیاهو تاکید کرد که نسبت به عزم و اراده واقعی موجود جهت پیشبرد فرآیند صلح در خاورمیانه اعتماد دارد.

وی عنوان داشت: ما در این دیدار به موضوع شهرک‌سازی‌های اسرائیل در بیت‌المقدس شرقی پرداختیم و من تاکید کردم که مشکل شهرک‌سازی‌ها مانعی بر سر راه تشکیل دو کشور مستقل فلسطین و اسرائیل است.

این در حالی است که منابع انگلیسی به روزنامه‌ی اماراتی البیان اظهار داشتند: نتانیاهو درخواست براون را مبنی بر توقف شهرک‌سازی‌ها در بیت‌المقدس اشغالی رد کرده و آن را خارج از مذاکرات صلح دانسته است.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی هم‌چنین تاکید کرد که امیدوار است مذاکراتش با جورج میچل، فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه در لندن به راهکارهای مناسب برای از سرگیری فوری فرآیند صلح خاورمیانه منجر شود.

وی در عین حال بر حق شهرک نشینان یهودی در ادامه سکونت در این شهرک‌ها و ادامه زندگی عادی‌شان تاکید کرد.

به گفته معاونان نتانیاهو وی قصد دارد در دیدار با جورج میچل به وی ابلاغ کند که آماده‌ی پذیرش توقف شهرک سازی‌های اسراییل نیست و با هر گونه تلاش آمریکا مبنی بر درج بیت‌المقدس در چارچوب مناطقی که شهرک‌سازی‌ها در آن ممنوع شده، مخالف است.

معاونان نخست وزیر رژیم صهیونیستی تاکید کردند هیچ امیدی به این موضوع نیست که مذاکرات نتانیاهو و میچل به زمینه‌سازی جهت ایجاد توافق بر سر توقف شهرک سازی‌ها در قبال برداشتن گام‌های کشورهای عربی برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل منجر شود.

در همین حال برخی منابع رژیم اشغالگر فاش کردند که نتانیاهو قصد دارد در دیدار با میچل از وی بخواهد آمریکا اعمال فشارهایش را علیه عربستان جهت موافقت با برداشتن گام‌هایی برای عادی سازی روابط با اسراییل افزایش دهد.

بر اساس این گزارش گفته می‌شود نتانیاهو در این دیدار بار دیگر درخواستش را مبنی بر موافقت عربستان با گشودن کانال‌های دیپلماتیک با اسراییل و در اختیار قرار دادن حریم هوایی‌اش به هواپیما‌های غیر نظامی اسرائیلی را مطرح خواهد کرد.

به گفته این منابع، نتانیاهو معتقد است عربستان و دیگر کشورهای عربی باید پیش از ازسرگیری مذاکرات صلح فلسطین و اسرائیل تعهدات خود را در این خصوص به اسرائیل اعلام کنند.

روزنامه عبری یدیعوت آحارانوت نیز به نقل از نتانیاهو که در جمع رسانه‌های انگلیسی سخن می‌گفت، نوشت: امکان دستیابی به توافق صلح با فلسطینیان حتی در صورتی که اسراییل از آخرین سانت اراضی فلسطینی نیز عقب‌نشینی کند، دشوار خواهد بود.

وی مدعی شد که فلسطینیان فرصت‌های از سرگیری مذاکرات را با مطرح کردن شرط‌هایی که پیش از این با دولت‌های اسراییلی دیگر مطرح نکرده بودند، از دست داده‌اند.

زلمان شوفال، سفیر سابق رژیم صهیونیستی در واشنگتن و یکی از نزدیکان به نتانیاهو به رادیو سوا آ‌مریکا اظهار داشت: موافقت اسراییل با توقف شهرک سازی‌ها بعید است.

وی گفت: به رغم این مساله، واشنگتن و اسراییل در تلاش هستند تا پیش از برگزاری نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد در این خصوص به توافق برسند.

کد خبر 88760

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز