جمعه ۱۶ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۷:۰۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: ظاهرا خبرهای مربوط به رسوایی‌های مالی و اخلاقی سران و سیاستمداران اسرائیلی تمامی ندارد

پس از رسوایی‌های مالی ایهود اولمرت و موشه کاتساو، این بار آویگدور لیبرمن وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی طی روزهای اخیر متهم شده است که در اعمال غیرقانونی و غیراخلاقی نظیر رشوه دادن، پولشویی و خریدن شاهدان و وادار کردن آنها به شهادت دروغ، کلاهبرداری و ممانعت از اجرای عدالت دست داشته است.

البته خود او در واکنش به این اتهامات گفته است که هیچ کار اشتباهی از او سر نزده و تنها در صورتی استعفا خواهد داد که دادستان کل اسرائیل بتواند اتهامات وارده به او را ثابت کند.

البته پلیس اسرائیل اعلام کرده است که شواهد و مدارک مربوط به دست داشتن لیبرمن در کلاهبرداری، پولشویی و رشوه دادن را به دادستان کل اسرائیل ارائه کرده است. لیبرمن اما در پاسخ، پلیس اسرائیل را متهم به فساد کرده و گفته: « 13‌سال است که پلیس تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا علیه من اقامه دعوی کند». درصورتی که پرونده لیبرمن به دادگاه کشیده شود، احتمالا با خطر مجازاتی برابر با 31‌سال زندان روبه‌رو خواهد بود.

خروج لیبرمن از کابینه اسرائیل، دولت نتانیاهو را با بحران روبه‌رو خواهد کرد؛ چراکه حزب لیبرمن که «اسرائیل خانه ما» نام دارد، سومین حزب اسرائیل است و در پارلمان این کشور 15 کرسی را در اختیار دارد. از این جهت چنانچه لیبرمن استعفا کند نتانیاهو در پارلمان اسرائیل با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

لیبرمن کیست؟

لیبرمن به‌خاطر مواضع افراطی‌اش در قبال اعراب و فلسطینی‌ها در مصر و اردن پیش‌چشم اکثر رهبران کشورهای عربی به‌عنوان یک عنصر نامطلوب قلمداد می‌شود. او بار‌ها گفته است که اعراب اسرائیل درصورتی که دولت یهود را به رسمیت نشناسند، باید از این کشور اخراج شوند.

اظهارات افراطی لیبرمن و همچنین سابقه وی آنچنان رادیکال است که حتی حسنی مبارک رئیس‌جمهور مصر نیز در سخنانی درخصوص مذاکره کشورش با رژیم صهیونیستی گفته است: «من تنها با نتانیاهو همکاری می‌کنم نه با لیبرمن. مردم مصر هم وی را نمی‌پذیرند؛ چون او  اعلام کرده است که به سینا حمله خواهد کرد و علیه ما وارد جنگ خواهد شد.

من تصور نمی‌کنم یک شخصیت سیاسی که در راستای آینده 2 کشور تلاش می‌کند چنین حرفی را بزند.» نکته جالب توجه این است که لیبرمن حتی در میان کشورهای اروپایی نیز محبوب نیست و اکثر کشورهای اروپایی اظهارات رادیکال او درخصوص مسائلی نظیر تشکیل 2کشور فلسطینی و اسرائیلی و همچنین روابط اسرائیل با اعراب را رد می‌کنند.

از آن جالب‌تر اما ماجرای غیبت لیبرمن در مذاکرات اخیر مقامات بلند پایه آمریکا با مقامات رژیم صهیونیستی است. هفته گذشته تعدادی از دیپلمات‌های بلند پایه  آمریکا  برای گفت‌وگو با مقامات رژیم صهیونیستی  به تل‌آویو سفر کردند.

شنبه هفته گذشته جورج‌میچل نماینده ویژه باراک اوباما در امور خاورمیانه برای گفت‌وگو درخصوص طرح‌های اسرائیل برای شهرک‌سازی‌ها وارد تل‌آویو شد. یک روز بعد رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا مسافر تل‌آویو بود و  پس از  او هواپیمای جیمز جونز مشاور امنیت ملی باراک اوباما نیز در تل‌آویو بر زمین نشست.

اما در تمامی مذاکراتی که مقامات عالی‌رتبه آمریکایی با مقامات رژیم صهیونیستی داشتند یک غایب بزرگ به چشم می‌آمد؛ آویگدور لیبرمن.

این مسئله نشان‌دهنده این واقعیت است که حتی آمریکا نیز نمی‌تواند با وجود لیبرمن مذاکرات خود را با مقامات اسرائیلی پیش ببرد. عقاید و نظریات لیبرمن آنقدر تند و بی‌اساس و منطق است که بر سر میز مذاکره هیچ‌گونه تبادل‌نظری با وی امکان پذیر نیست.

البته اینکه چرا نتانیاهو با وجود شناخت از لیبرمن وی را به  وزارت امور خارجه اسرائیل منصوب کرد، تنها یک پاسخ دارد. نتانیاهو تنها به‌دلیل ملاحظات سیاسی از لیبرمن استفاده کرد. در حقیقت نتانیاهو به‌شدت به حمایت حزب دست راستی لیبرمن برای ماندن در قدرت نیاز داشت.

این در حالی است که حتی اروپایی‌ها هم لیبرمن را برنمی‌تابند. نیکلا سارکوزی رئیس‌جمهور فرانسه که نظریات جانبدارانه او از اسرائیل زبانزد است تا آن اندازه از لیبرمن متنفر است که به نتانیاهو هشدار داد که لیبرمن را کنار بگذارد. گفته می‌شود که سارکوزی صراحتا به نتانیاهو گفته است: «‌باید از شر لیبرمن خلاص شوی».

حتی روزنامه دست چپی اسرائیل به نام هاآرتص نیز با توجه به غیبت لیبرمن در مذاکرات نمایندگان آمریکا با مقامات رژیم صهیونیستی، در تیتر نخست چند روز پیش خود نوشته بود: «‌لیبرمن دیگر جایی ندارد».

ظاهرا تیتر نخست روزنامه هاآرتص به حقیقت بسیار نزدیک است. خاصه آنکه موضوع اتهامات بلند بالای لیبرمن نیز در دست بررسی است. مرد تندروی صهیونیست هیچ یاوری برای خود باقی نگذاشته است و خروج عنقریب او از کابینه اسرائیل دور از ذهن نیست.

کد خبر 87246

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز