همشهری آنلاین: رئیس پلیس راهنمانی و رانندگی از نصب سنسنورهای کنترل سرعت بر روی خودروها خبر داد.

به گزارش ایسنا، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با اشاره به این که 20 درصد تصادفات کشور مربوط به سرعت غیرمجاز است از اجرای طرحی خبر داد که در صورت نهایی شدن بر روی خودروهای تولیدی، سنسورهای کنترل سرعت نصب می‌شود.

سردار اسکندر مومنی چهارشنبه در نخستین کنفرانس خبری خود پس از انتصابش به سمت رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی افزود: این طرح در تعدادی از کشورها اجرا شده و موفقیت آمیز بوده است. وی گفت: این طرح در صورت تصویب ابتدا بر روی خودروهای عمومی اجرا می‌شود.

احتمال تغییر در وضعت ترددی خیابان ولیعصر(ع)

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی درباره یک طرفه شدن خیابان ولیعصر (عج) نیز گفت: این طرح پیشتر مطرح شده و فاز دوم آن تا پارک وی چندی قبل به مرحله اجرا گذاشته شد.

وی با اشاره به این که اجرای این طرح در افزایش ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی در این خیابان بسیار موثر بوده است، گفت: در عین حال پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در حال بررسی این طرح است که اگر تا هفته آینده متوجه شویم که این طرح نمی‌تواند جوابگو باشد، تغییراتی در آن اعمال می‌شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در عین حال گفت: بحث یک طرفه شدن خیابان آفریقا نیز یکی از مسائل مطرح در این طرح است که این مسئله نیز هم اکنون در حال بررسی است.

فقط افسران کادر اجازه توقیف خودروها را خواهند داشت

سردار مومنی با اشاره به این که پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی به هیچ عنوان اجازه تردد خودروهای ناایمن را نمی‌دهد، گفت: خودروهای جدیدی که هم اکنون در کشور تولید می‌شوند، حتی اگر رونمایی و پیش‌فروش نیز شوند در صورت رعایت نکردن استانداردهای ایمنی و زیست محیطی به هیچ عنوان شماره‌گذاری نمی‌شوند که این موضوع به مسوولان مربوطه ابلاغ شده است.

وی درباره توقیف خودروها هم گفت: هم اکنون در حال بررسی طرحی هستیم که تا پایان هفته تنها افسران کادر اجازه توقیف و اعزام خودروهای متخلف را به پارکینگ خواهند داشت و افسران وظیفه اجازه این کار را ندارند.

کاهش 8/6 درصدی کشته‌های تصادفات در چهار ماهه امسال

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی درباره کشته‌های تصادفات در کشور گفت: آمارها نشان می‌دهد در چهار ماهه نخست سال جاری کشته‌های تصادفات 8/6 درصد معادل 559 نفر کاهش داشته است.

وی افزود: بر اساس این آمارها در تصادفات درون شهری طی چهار ماه نخست سال جاری 161 نفر معادل 6/6 درصد و در تصادفات برون شهری 197 نفر معادل هفت درصد کاهش کشته‌ تصادف داشتیم.

سردار مومنی گفت: بدین ترتیب طی چهار ماه نخست سال جاری، دو هزار و 274 نفر در تصادفات درون شهری و پنج هزار و 296 نفر در تصادفات برون شهری کشته شدند. از سوی دیگر طی مدت یاد شده حدود 228 هزار تصادف فوتی، جرحی و خسارتی در کشور اتفاق افتاد که این رقم نسبت به سال گذشته حدود 37 هزار فقره معادل 14 درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی درباره تصادفات در کشور گفت: آمارها نشان می‌دهد در سال گذشته 23 هزار نفر در تصادفات کشور کشته شدند که این رقم به طور متوسط در روز 64 نفر و هر ساعت سه نفر بود، از سوی دیگر 280 هزار نفر نیز در سال 87 در تصادفات کشور مجروح شدند که این رقم معادل روزانه 760 نفر و هر ساعت 31 مجروح است.

به گفته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، در سال گذشته 800 هزار فقره تصادف در کشور اتفاق افتاد که به طور متوسط در هر روز این رقم دو هزار و 200 فقره و هر ساعت 90 فقره بود.

وی نبود انضباط در آمد و شد را مهم‌ترین دلیل کشته‌ها و مجروحان تصادفات کشور دانست و گفت: ارائه یک برنامه عملی و کارشناسی شده بدون وارد کردن شک‌های آنی به جامعه مهم‌ترین برنامه‌ راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی است.

راه‌اندازی نرم افزار کنترل آموزشگاه‌های رانندگی در کشور

سردار مومنی، انسان، راه و وسیله نقلیه را سه عنصر اصلی دخیر در تصادفات کشور دانست و گفت: در بحث انسان موضوع فرهنگ‌سازی چه در حوزه کاربران و چه در حوزه پلیس باید مدنظر قرار گیرد که در این بخش مهم‌ترین برنامه راهور ناجا، موضوع آموزش رانندگی در آموزشگاه‌هاست.

وی با اشاره به این که سالانه یک میلیون و 400 هزار گواهینامه جدید در کشور صادر می‌شود، گفت: تا زمانی که مطمئن نشویم فرد مهارت‌های لازم را در دریافت گواهینامه دارد، به هیچ عنوان به فرد گواهینامه داده نمی‌شود که در این راستا نرم‌افزاری در حال طراحی است تا آموزشگاه‌هایی که هنرجویان متخلف بیشتری داشته‌اند، مورد بازخواست و پیگیری قرار گیرند.

به گفته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، با اجرایی شدن این نرم‌افزار امکان نظارت بر آموزشگاه‌ها به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.

وی افزود: موضوع دیگر، آموزش پلیس است که باید یکسان‌سازی شود که در این راستا آموزش‌های لازم تدوین شده و به زودی نهایی و اجرایی می‌شود.

سردار مومنی با تاکید بر این که هدف ماموران راهنمایی و رانندگی جریمه کردن نیست، گفت: در عین حال با رانندگان پرخطر و حادثه‌آفرین به شدت برخورد می‌کنیم.

وی کنترل نامحسوس، استفاده از فناوری و تکنولوژی‌های روز را از دیگر برنامه‌های اصلی پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی عنوان کرد و گفت:‌ در این راستا محور تهران ـ مشهد تا پایان سال به سیستم کنترل الکترونیکی مجهز شده و پس از آن نیز محورهای هراز، کندوان، فیروزکوه، تهران ـ شیراز و سیرجان ـ بندرعباس تحت پوشش کنترل الکترونیکی قرار می‌گیرند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی درباره ایمنی خودروها گفت: با خودروسازان تعاملاتی برقرار شده، تا ایمنی خودروهای تولیدی افزایش یابد که در این راستا برخی لوازمی مانند کیسه هوا و ترمز ضدقفل بر اساس مصوبه دولت حتما باید در خودروها نصب شود.

وی درباره لایحه اخذ جرایم نیز گفت: لایحه اخذ جرایم در دستور کار مجلس قرار دارد که امیدواریم با تصویب این لایحه بسیاری از مشکلات پلیس راهور حل شود.

مسافر کشی با موتور ممنوع است

سردار مومنی در پاسخ به سوالی درباره ممنوعیت مسافرکشی با موتورسیکلت، گفت: هم اکنون نیز مسافرکشی با موتورسیکلت ممنوع است، اما در لایحه اخذ جرایم رانندگی این مسئله تشدید شده که در صورت تصویب نهایی این طرح، به مرحله اجرا گذاشته می‌شود.

وی در عین حال تاکید کرد: متاسفانه موتورسیکلت‌سواران هم اکنون در یک سوم تصادفات کشور دخیل هستند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی درباره افزایش سرعت در برخی بزرگراه‌های کشور تا 130 کیلومتر بر ساعت، گفت: متاسفانه خودروهای ما یکسان نیستند و اگر بخواهیم سقف سرعت را افزایش دهیم، هم خودروهای جدید و هم خودروهای 30 ساله قبل اجازه خواهند یافت تا با سرعت بیشتری بروند، این در حالیست که به هیچ عنوان این خودروها قابل مقایسه با هم نیستند لذا این طرح هم اکنون در دست مطالعه است.

کد خبر 88743

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز