همشهری آنلاین: رئیس راهنمایی و رانندگی از بازنگری یک طرفه شدن بخشی از خیابان ولیعصر تا آخر هفته آینده و همچنین محدود شدن جریمه حمل خودرو به پارکینگ خبر داد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، سردار سرتیپ دوم مومنی در برنامه دوشنبه شب (2 شهریور) گفت‌وگوی ویژه شبکه دوم سیما، با اشاره به این که موضوع یک طرفه کردن بخشی از خیابان ولی عصر، پیش از مسئولیت وی تصویب شده بود گفت: این طرح تا اواخر هفته آینده بررسی دوباره خواهد شد و ممکن است تغییراتی از جمله یک طرفه کردن خیابان آفریقا به عنوان یکی از راهکارهای جایگزین ایجاد شود.[خیابان آفریقای تهران هم یکطرفه می‌شود]

وی افزود: هر طرحی ممکن است در روزهای اول مشکلاتی داشته باشد ولی نقاط مثبتی هم از جمله روان شدن حمل و نقل عمومی دارد. البته یکی از راهکارهای ما کاهش آزمون و خطا است.

 با اشاره به 23 هزار کشته، 280 هزار مصدوم و 800 هزار تصادف در سال 1387، این وضع را مطلوب ندانست و گفت: ما فقط در سال 86 کاهش تصادف داشتیم ولی در سال 87 این آمار 2 درصد رشد نشان می‌دهد.

وی افزود: این آمار به همراه عوامل دیگر از جمله اتلاف وقت در ترافیک، آلودگی هوا و اتلاف سوخت و همچنین آثار روانی ناشی از آن، خسارات عظیمی به کشور وارد می‌کند. سردار مومنی گفت: برآوردها نشان می‌دهدکه مرگ هر فرد در تصادف یک میلیارد تومان خسارت به همراه دارد.

سردار مومنی از محورهای برنامه خود را به حداقل رساندن نرخ تصادف‌ها و آسانی آمد و شد ذکر کرد و گفت:‌ این کار با روشهای علمی، برنامه محور و مبتنی بر تجربه دیگر کشورها و بومی شده در داخل انجام خواهد شد.

وی افزود: البته ما در طرح‌های خود قصد نداریم به یک باره تغییرایجاد کنیم بلکه برنامه‌های ما دارای محورهای فرهنگی با محوریت راهنمایی و همچنین آموزش است.

وی افزود: در طرح‌های جدید راهنمایی و رانندگی، نظارت بر رانندگان به زمان پس از دریافت گواهینامه هم تسری می‌یابد و با بررسی میزان تخلف‌ها و تصادف‌هایی که فرد مقصر آن بوده است، علاوه بر راننده، آموزشگاه‌های رانندگی صادر کننده گواهینامه هم از نظر کیفیت آموزش مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

سردار مومنی تصریح کرد: به موازات این کار صدور گواهی نامه هوشمند هم در دستور کار قرا گرفته است که پلیس می‌تواند علاوه بر بررسی سوابق تخلف‌ها از روی پلاک خودرو (که ممکن است در اختیار افراد مختلفی قرار گرفته باشد)، از روی گواهینامه هم، سوابق رانندگی خود فرد را به دست بیاورد.

سردار مومنی علاوه بر بهبود رفتار مردم، بهبود رفتار پلیس راهنمایی و رانندگی را نیز در دستور کار خود اعلام کرد و گفت: از هفته دوم مهر ماه یکسان سازی رفتار پلیس را در برنامه کاری خود قرار دادیم و این کار تکمیل کننده بحث رفتار ترافیکی رانندگان خواهد بود.

وی افزود: بر اساس دستوری که از آخر این هفته اجرایی می شود، امکان جریمه حمل خودرو به پارکینگ محدود به افسران ارشد می‌شود.

سردار مومنی ضمن عذرخواهی از کسانی که خودروی آن‌ها بر اثر حمل به پارکینگ آسیب دیده است تصریح کرد: البته در برخی موارد مانند نداشتن بیمه نامه، قانون ما را مکلف به توقف خودرو کرده است و اگر هم بازدارندگی و برخورد با افراد حادثه ساز حذف شود مشکلات زیادی به وجود خواهد آمد. البته لایحه‌ای در دستور کار مجلس هست که در آن علاوه بر جریمه‌های نقدی، پیش بینی محرومیت‌هایی نیز از جمله جلب 6 ماهه، یک ساله و حتی دائمی گواهینامه را شامل می‌شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی یکی دیگر از راه‌های بهبود رفتار ترافیکی مردم را اثربخش کردن سوابق رانندگی در استخدام‌ها دانست و گفت:‌در برخی کشورها سوابق رانندگی نیز ملاک قرار می‌گیرد.

سردار مومنی در ادامه با انتقاد از خودروسازان داخلی گفت:‌ وقتی بازار فروش آن‌ها و حقوق کارکنانشان تضمین شده است باید از این فرصت استفاده کنند و کیفیت محصولات خود را بالا ببرند ولی اوضاع به گونه‌ای است که اگر محدودیت‌های ورود خودرو برداشته شود، آن‌ها به سرعت ورشکسته می‌شوند.

وی تاکید کرد: ما باید از حقوق مردم هم دفاع کنیم از این رو از این پس به هیچ وجه خودروی جدیدی که در فرآیندهای آن ایمنی لحاظ نشده باشد، شماره گذاری نخواهد شد.

مومنی تاوان اشتباه را مرگ ندانست و افزود: به هر حال امکان خطای انسانی وجود دارد ولی نباید به علت ضعف ایمنی خودرو و جاده این خطا مساوی با مرگ راننده و اطرافیانش باشد. تجربه نشان داده است که با جدا کردن جاده‌های دو طرفه تا 70 درصد تلفات کاهش پیدا کرده است یا این که در خیلی از نقاط دنیا سپر کامیون‌ها به گونه‌ای تغییر یافته و پایین آمده است که در صورت تصادف از روبرو، خودروی مقابل به زیر کامیون نمی‌رود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی از دیگر طرح‌های ایمن سازی در برخی کشورها را نسب حسگر سرعت ذکر کرد و گفت:‌این حسگرها در صورتی که راننده بخواهد بیش از سرعت مجاز آن کشور حرکت کند، مانع می شوند و ما هم به ناگزیر باید به آن سو حرکت کنیم به ویژه به این علت که یک پنجم تصادف های ما به علت سرعت غیرمجاز است.

وی افزود: البته این مسئله بحث قانونی و بحث فنی دارد که از کارشناسان برای دادن نقطه نظرات خود در جهت اجرایی کردن آن دعوت می‌کنیم.

مومنی در انتهای سخنان خود، تغییر رفتار رانندگان را هدف جریمه ذکر و تاکیدکرد: درآمد جریمه به حساب خزانه می‌رود.

وی همچنین اجرای طرح امنیت اجتماعی را با وجود برخی مشکلات آن موجب رضایت کسبه و استفاده کنندگان از حمل و نقل عمومی دانست و افزود: تلاش می‌کنیم این طرح به دیگر نقاط تهران تعمیم یابد.

کد خبر 88604

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز