سه‌شنبه ۳ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر- الهام اناری: در روزهایی که سینماها با فروش بلیت نیم بها در سئانس‌های بعد از افطار رونق گرفته‌اند

خبر رسید که قرار است آثار برگزیده 12 دوره جشن بزرگ سینمای ایران در روزهای 23 و 24 شهریور، در تعدادی از سینماها به‌صورت رایگان و در سئانس‌های محدود به نمایش در بیاید.

این آثار از سوی دبیرخانه گرامیداشت روز ملی سینما (سیزدهمین جشن سینمای ایران) انتخاب شده‌اند و در پردیس زندگی، پردیس ملت، پردیس آزادی، سینما سپیده و سالن اریکه ایرانیان در 4نوبت 20، 20:30، 22 و 22:30 به نمایش عمومی درمی‌آیند. البته تعداد روزها و سئانس‌ها ظاهرا هنوز قطعی نشده است.

آثار برگزیده 12 دوره گذشته جشن بزرگ سینمای ایران در هر پردیس سینمایی در 2سالن رایگان به نمایش عمومی درمی‌آیند و ابتدای نمایش هر فیلم 2نفر از عوامل با حضور در سالن به مخاطبان معرفی می‌شوند.

تقریبا تمام فیلم‌هایی که قرار است در راستای این طرح به‌صورت رایگان اکران شوند، وارد شبکه نمایش خانگی شده‌اند و شاید مردم رغبت چندانی به تماشای آنها روی پرده سینما، حتی به‌صورت رایگان، نشان ندهند.

البته نمی‌توان از حالا حکم صادر کرد. به هر حال با تغییراتی که در نحوه برگزاری جشن امسال خانه سینما اعمال شد، ‌اکران رایگان فیلم‌ها برای مردم، قرار است به نوعی جایگزین حضور و مشارکت مردم در جشن سینمای ایران باشد؛ جشنی که امسال به‌صورت غیررقابتی برگزار خواهد شد و تنها مدعوین آن، سینماگران هستند.

برگزیده‌های 12 سال جشن خانه سینما در حالی میهمان سینماهای تهران خواهند بود که این اقدام به هر حال به فروش فیلم‌های روی پرده لطمه می‌زند. هرچند با تعامل‌های صورت گرفته، بعید است اعتراض جدی به اجرای این طرح وارد شود ولی کاش فکری هم برای سئانس‌های از دست رفته فیلم‌های روی پرده می‌شد.

سئانس‌های از دست‌رفته

علی سرتیپی، پخش‌کننده سینما طرح اکران رایگان در رمضان را تصمیمی می‌داند که از سوی دست اندرکاران جشن خانه سینما اتخاذ شده و باید در شرایط حاضر با آن موافقت کرد؛ هر چند معتقد است در روزهایی که با طرح اکران نیم بها در سئانس‌های بعد از افطار، سینماها رونق خوبی پیدا کرده‌اند بهتر بود با طرح‌هایی این چنین وقفه‌ای در این استقبال خوب به‌وجود نمی‌آمد.

این پخش‌کننده می‌گوید: ما قطعا با این طرح همکاری می‌کنیم؛ هر چند که با آن به‌صورت کامل موافق نیستیم اما مخالفت هم نمی‌کنیم. در روزهایی که طرح اکران نیم بهای ماه رمضان با استقبال بسیار خوبی مواجه شده و این طرح هنوز نوپاست و هماهنگی‌های کامل و لازم برای آن صورت نگرفته، بهتر بود وقفه‌ای در آن نمی‌افتاد.

این طرح‌های رایگان و نمایش فیلم‌های قدیمی، اگر در فصل‌های مرده اکران اجرا شود اشکالی ندارد ولی این روزها که سینمای ما، با همه مشکلاتی که دارد و همه می‌دانیم، رونق گرفته بهتر بود در این طرح یک بازنگری صورت بگیرد.

طرح اکران رایگان، با اینکه در روزهای محدود و در سئانس‌های محدودی اجرا می‌شود، باعث متضرر شدن و از دست رفتن سئانس‌های فیلم‌های روی اکران می‌شود. ظاهرا قرار نیست این ضرر به نحو دیگری جبران شود چون به گفته سرتیپی، انجام این طرح طبق یک توافق صنفی صورت می‌گیرد و صاحبان فیلم‌ها و سینماداران قطعا با آن موافق هستند.

سرتیپی با اعلام اینکه استقبال از سینماهایی که در آن طرح فروش نیم‌بهای بلیت در سئانس‌های بعد از افطار اجرا می‌شود، روز به روز بیشتر می‌شود از اضافه شدن تعداد دیگری سینما به این طرح خبر داد و گفت: سینماهای قدس، عصر جدید و آفریقا از امروز به این طرح اضافه می‌شوند.

این طرح با مجموعه‌های آزادی، ایران و پردیس‌های تماشا، زندگی و جوان آغاز شد. سینما ایران به طرز چشمگیری افزایش فروش داشته، به‌نحوی که در مقایسه با سال قبل در همین ماه، فروش 320 هزار تومانی سال گذشته به فروش 2میلیون و 600 هزار تومانی تبدیل شده است.

در مجموعه زندگی، تعداد مخاطب در روز سوم نسبت به روز اول، افزایش 3 برابری داشته و سینما آزادی در تمام سئانس‌های بعد از افطار ظرفیتش تکمیل است. در بهترین روزهای تابستان سینما آزادی روزانه 8 میلیون تومان فروش داشته ولی این روزها فروشش به 10میلیون تومان رسیده است. همه اینها نشان می‌دهد که با یک برنامه‌ریزی صحیح مردم ما از سینماها استقبال می‌کنند.

عناوین آثار برگزیده

«شهر زیبا»، «رقص در غبار» و «چهارشنبه‌سوری» اصغر فرهادی، «زیر پوست شهر»، «گیلانه» و «خون‌بازی» رخشان بنی‌اعتماد، «قطعه ناتمام» و «به آهستگی» مازیار میری، «عصر جمعه» مونا زندی، «آتش سبز» محمدرضا اصلانی، «فرزند خاک» محمدعلی آهنگر، «زیر نور ماه»، «خیلی دور، خیلی نزدیک» و «به همین سادگی» سیدرضا میرکریمی.

«پابرهنه در بهشت» بهرام توکلی، «شوکران» بهروز افخمی، «متولد ماه مهر»، «دوئل» و «سرزمین خورشید» احمدرضا درویش، «آدم‌برفی» داوود میرباقری، «زمانی برای مستی اسب‌ها» بهمن قبادی، «بوی کافور، عطر یاس»، «خاک‌آشنا» و «خانه‌ای روی آب» بهمن فرمان‌آرا، «ارتفاع پست» و «آژانس شیشه‌ای» ابراهیم حاتمی‌کیا، «بودن یا نبودن» و «بیدار شو آرزو» کیانوش عیاری.

«کافه ستاره» سامان مقدم، «دایره زنگی» پریسا بخت‌آور، «همنفس» مهدی فخیم‌زاده، «کافه ترانزیت» کامبوزیا پرتوی، «مزرعه پدری» و «میم مثل مادر» رسول ملاقلی‌پور، «سربازهای جمعه» مسعود کیمیایی، «نان، عشق، موتور 1000» و«تقاطع» ابوالحسن داوودی، «اسکادران عشق» سعید حاجی‌میری، «اتوبوس شب» کیومرث پوراحمد، «ماهی‌ها عاشق می‌شوند» علی رفیعی.

«ما همه خوبیم» بیژن میرباقری. «قدمگاه» محمدمهدی عسگرپور، «بانو»، «لیلا» و «میهمان مامان» داریوش مهرجویی، «شام آخر» و «صورتی» فریدون جیرانی، «دختری با کفش‌های کتانی» رسول صدرعاملی، «کاغذ بی‌خط» ناصر تقوایی، «باغ فردوس پنج بعد از ظهر» سیامک شایقی، «جنایت» محمدعلی سجادی، «مصایب شیرین» علیرضا داوودنژاد، «چند کیلو خرما برای مراسم تدفین» سامان سالور و «باد در علفزار می‌پیچد» خسرو معصومی.

رونق اکران در ماه رمضان

با آغاز طرح ویژه اکران فیلم‌های سینمایی در ماه رمضان سینماها در آخرین ماه تابستان، رونق خوبی دارند. فیلم سینمایی «کیش و مات» به کارگردانی جمشید حیدری همچنان پرفروش‌ترین فیلم روی پرده در هفته‌های اخیر است.

این فیلم پس از 26 روز نمایش 300 میلیون تومان فروش داشته است. این فیلم، داستان جوانی به نام بهروز است که دست به هر کاری می‌زند شکست می‌خورد. بهروز به جای اینکه دلیل ناکامی‌هایش را بیابد، فکر می‌کند آدمی بدشانس است و دست به‌خودکشی می‌زند.

حمید گودرزی، الناز شاکر‌دوست، نیما شاهرخشاهی، بهنوش بختیاری، اکبر عبدی و  محمدرضا هدایتی بازیگران فیلم هستند.«چشمک» به کارگردانی جهانگیر جهانگیری پس از 19 روز نمایش در 22 سالن به فروش 190 میلیون تومانی رسیده است.

داستان این فیلم کمدی درباره جوانی است که می‌خواهد ازدواج کند اما با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود. اکبر عبدی، حدیث فولادوند، بهنوش بختیاری، ارژنگ امیرفضلی و یوسف تیموری در این فیلم کمدی مقابل دوربین رفته‌اند.

«خاک‌آشنا» به کارگردانی بهمن فرمان‌آرا پس از 26 روز نمایش در 12 سالن 120 میلیون تومان فروش داشته است. فیلم درباره هنرمندی است که دور از خانواده در روستایی زندگی می‌کند، ورود خواهرزاده‌اش او را به درک تازه‌ای از زندگی می‌رساند.

رضا کیانیان، بیتا فرهی، ‌رؤیا نونهالی، بابک حمیدیان و رعنا آزادی‌ور بازیگران این فیلم هستند.«دلخون» پس از 26 روز نمایش در 17 سالن 195 میلیون تومان فروش داشته است.
 این فیلم داستان یک متهم به قتل است که تصمیم دارد قلبش را اهدا کند.

حامد بهداد، الناز شاکردوست، پوریا پور‌سرخ و حبیب دهقان‌‌‌نسب بازیگران این فیلم هستند. «پستچی سه بار در نمی‌زند» به کارگردانی حسن فتحی پس از 25 روز نمایش در 18 سالن 225 میلیون تومان فروخته است. این فیلم شامل 3روایت از تاریخ معاصر ایران است. علی نصیریان، ‌رؤیا تیموریان، امیر جعفری، پانته‌آ بهرام، باران کوثری و محمدرضا فروتن بازیگران این فیلم هستند.

کد خبر 88673

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز