سه‌شنبه ۳ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۳
۰ نفر

جامعه اصناف سینمای ایران سرفصل پیشنهادهای خود را به وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پیشبرد و توسعه سینمای ایران ارائه کرد.

در پی دیدار مدیرعامل و برخی اعضای خانه سینما با دکتر سیدمحمد حسینی وزیر پیشنهادی ارشاد برای حضور در دولت دهم، سایت خانه سینما سرفصل پیشنهادهای این نهاد صنفی را برای پیشبرد و توسعه سینمای ایران به این شرح منتشر کرد:

1- تدوین و تثبیت قوانین حمایتی از حقوق مادی و معنوی آثار سینمایی: سرقت آثار سینمایی و نبود قوانین معاصر حمایتی از آثار و سینماگران باعث آسیب‌های جدی به اقتصاد و منزلت سینما شده است. آخرین قانون در این عرصه متعلق به سال 1348 است.

2- تأمین بیمه بیکاری و بازنشستگی: با عنایت به ظرفیت ناکافی تولید در سینما و بیکاری‌های فصلی و اشتغال به کار کوتاه‌مدت سینماگران صرفاً 52 درصد سینماگران به کار اشتغال دارند. بیمه بیکاری سینماگران و تأمین آتیه آنان اولویت نخست جامعه اصناف سینماست که در برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز مصوب شده و تاکنون مغفول مانده است.

3- تاسیس صندوق حمایت از تولید، نشر و نمایش آثار سینمایی: بیش از 45 درصد هزینه تولید فیلم‌های سینمایی از منابع عمومی و دولتی تامین می‌شود. استفاده از تجارب دیگر جوامع در راه‌اندازی صندوق حمایت از تولید، نشر و نمایش آثار با تدوین آیین‌نامه شفاف برای تعیین چگونگی و نحوه اختصاص اعتبارات و تسهیلات عمومی و دولتی ضروری است.

4- اصلاح ساختار حقوقی و تشکیلات سازمان‌های تابع وزارت ارشاد: این پیشنهادها برای اصلاح ساختار تشکیلات کنونی لازم است: تغییر ماموریت و ساختار بنیاد سینمایی فارابی به مرکز خدمات سینمایی، حذف ماموریت و انحلال مؤسسه رسانه‌های تصویری، حذف ماموریت و انحلال انجمن سینمای جوان و حذف ماموریت و انحلال مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

5 - اصلاح نگاه مدیران دولتی به سینماگران: تفکر و باور مدیران دولتی در انحصاری‌بودن فهم آنان از سره و ناسره موجب از بین رفتن اعتماد میان سینماگران و دولت شده است. تغییر نظام کنونی شورای صدور پروانه ساخت و پروانه نمایش به ساختاری در شأن انسان‌های مسئول و مسئولیت واگذاری شورای پروانه نمایش به سینماگران امری در شأن هنرمندان خواهد بود.

6 - توسعه زیرساخت‌های سینما: برای توسعه تولیدات سینمایی توجه به بند پنجم در حذف ممیزی و واگذاری پروانه نمایش به سینماگران و سرمایه‌گذاری در تولید و ساخت شهرک سینمایی معاصر، حمایت از بخش خصوصی برای راه‌اندازی ساخت پلاتو در ابعاد محله و تامین تجهیزات حرکتی را دو چندان می‌کند

کد خبر 88671

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز