پنجشنبه ۲۵ تیر ۱۳۸۸ - ۰۹:۳۷
۰ نفر

دوچرخه: سه مطلب با موضوع های هنر، تلویزیون و سینما، به ترتیب از آتوسا رقمی، ندا انتظامی و کیکاووس زیاری.

چهره پنهان نقاش در نقاشی

چند وقت پیش، مرمت یکی از نقاشی‌های دیواری میکل‌آنژ، هنرمند مشهور ایتالیایی قرن شانزدهم، تمام شد. این مرمت که پنج سال طول کشید، حدود دو میلیون یورو خرج برداشت! خیلی زیاد است، نه؟ اما در برابر آن چیزی که متخصص‌ها موقع مرمت‌ این اثر کشف کرده‌اند، می‌ارزد: آنها متوجه شدند میکل‌آنژ یکی از شخصیت‌های این نقاشی را دقیقاً از روی چهره خودش کشیده است. آنها این نقاشی را با نقاشی‌ها و مجسمه‌هایی که هنرمندان همزمان با میکل‌آنژ از روی چهره او کشیده یا ساخته‌اند، مقایسه کردند و متوجه شدند مردی که با دستار آبی، سوار بر اسب دیده می‌شود دقیقاً خود میکل‌آنژ است.

«میکل آنژ» چهره مردی را که دستار آبی دارد از روی چهره خودش کشیده است

یکی از آثاری که متخصصان را در تشخیص چهره میکل‌آنژ راهنمایی کرده، نقاشی‌ای است از «بوجیاردینی»، هنرمندی که مدتی کوتاه میکل‌آنژ را در کشیدن نقاشی‌های نمازخانه «سیستین» همراهی کرده است. کارهای«دانیه‌له دا وُرتِرا» از دیگر آثاری است که به متخصصان در رسیدن به کشفشان کمک کرده. پروفسور «دِلوکا»، که بر کار مرمت نقاشی دیواری میکل‌آنژ نظارت داشته، گفته که این کشف بسیار تکان‌دهنده و فوق‌العاده است.

میکل‌آنژ کشیدن این نقاشی دیواری را سال 1542 میلادی شروع و سال 1549  تمام کرده؛ در آن زمان او 75 سالش بوده. این نقاشی بر دیوار کلیسایی کشیده شده که حالا فقط پاپ از آن استفاده می‌کند و مردم معمولی اجازه ندارند وارد آن شوند.

اثری از «دا وُرتِرا» از چهره میکل‌آنژ

پیش از این هم متخصص‌ها متوجه شده بودند که در نقاشی «روز داوری» بر دیوار نمازخانه سیستین، چهره یکی از شخصیت‌ها از روی چهره خود نقاش کشیده شده است. این نقاشی و نقاشی دیواری کلیسا، از آخرین آثار این هنرمند بزرگ تاریخ هنر هستند.

اگر می‌خواهی منتقد شوی

بعد از دیدن یک کار خوب تلویزیونی و یا سینمایی با خودمان می‌گوییم چه کار خوبی بود. اگر بخواهیم دوستمان را در دیدن کار سهیم کنیم، برای او از کار تعریف می کنیم و تمام دلیل‌های خوبی را که پشت کار هست  برای دوستمان شرح می‌دهیم، تا برای دیدن فیلم راغب شود. اگر کار بدی ببینیم هم برای دوستمان از بد بودن کار با دلیل و برهان می‌گوییم، تا او را از دیدن کار منع کنیم تا هم وقتش را از دست ندهد و هم پولش را. اما در نهایت، انتخاب با خودش است، ما فقط تلاشمان را می کنیم.

می‌دانید با این‌کار، آن مجموعه تلویزیونی و یا سینمایی را نقد کرده‌ایم، البته به شکل شفاهی. کسانی هم هستند که این کار را به شکل نوشتاری در روزنامه و مجله انجام می‌دهند.

منتقدان با دیدن فیلم ،‌ کار را بررسی  و از این راه، لایه‌های پنهان را برای مخاطب آشکار می‌کنند و از طرف دیگر، نقطه‌های قوت و ضعف کار را بررسی می‌کنند تا این نقد برای خوانندگان و البته سازندگان کار مفید واقع شود.

می‌توان گفت که نقد یکی از روش‌های مهمی است که مفهوم‌های اثر ساخته شده را برای مخاطب روشن می‌کند.

اما منتقد کیست؟ یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که یک منتقد باید داشته باشد سواد است. او باید بر کاری که می‌کند، احاطه کامل داشته باشد. همچنین منتقد باید دانش کاملی از آنچه که نقد می‌کند داشته باشد. به عبارت دیگر، برای درست و قوی نوشتن نقد یک مجموعه تلویزیونی منتقد باید اطلاعات کاملی از چگونگی ساخت فیلم، تکنیک‌های فیلم‌برداری، کارگردانی، بازیگری و فیلم نامه نویسی داشته باشد. او باید از سابقه کارگردان و فیلم نامه نویسی که مجموعه را ساخته است، مطلع باشد. اما از همه مهم‌تر او باید ادبیات و زبان را بشناسد تا بتواند بنویسد.

راستش را بخواهید، دستور‌العمل خلاصه ای برای درک فیلم و نقد نویسی وجود ندارد؛ اما یک قاعده کلی وجود دارد و آن تمرین است. قدرت تحلیل فیلم و درک صحنه‌ها و دیالوگ‌ها با یکدیگر با تمرین دیدن فیلم و نوشتن به دست می‌آید.

فراموش نکنید، این کارها، یکی از راه‌هایی است که می‌تواند به نقد نوشتن کمک کند. مطالعه کتاب‌های در این زمینه را هم فراموش نکنید.

رونالدو در ماجراجویی سینمایی

قسمت جدید مجموعه فیلم «مردان ایکس»، بخش مهمی از قصه‌اش را در کشور ژاپن تعریف می‌کند.

«وولورین»، ‌شخصیت اصلی این مجموعه فیلم ابر قهرمانانه کمیک استریپی، در قصه قسمت جدید راهی این کشور آسیایی می‌شود و  ماجراجویی های سامورایی‌وار به راه می‌اندازد. تماشاگران سینما قبل از این با دیدن فیلم‌های قرون وسطایی «آکیرا کوروساوا» با دنیای سامورایی‌های ژاپنی آشنا شده‌اند. ولی حال و هوای سامورایی‌های پنجمین قسمت «مردان ایکس» متفاوت است. جلوه‌های ویژه کامپیوتری جدید، حتماً این سامورایی‌ها را به شکل تازه‌ای به نمایش می‌گذارند. سازندگان فیلم این روزها در حال تکمیل فیلم‌نامه فیلم هستند و به احتمال زیاد کلید فیلم‌برداری آن سال آینده میلادی زده خواهد شد.

«جکمن» پیراهن فیلم «مردان ایکس» را به «رونالدو» هدیه می دهد

«هیو جکمن» که در چهار قسمت قبلی، نقش وولورین را بازی کرده، در قسمت تازه باز هم در همین نقش ظاهر می‌شود. او ابر قهرمانی است که قدرت‌های شگفت‌انگیزی دارد و با کمک آنها، به نبرد با آدم‌های بد قصه می‌رود. در قسمت چهارم او شمشیر بازی‌ خوبی هم کرد. او  برای یادگیری شمشیربازی حدود چهار ماه وقت گذاشت. این بازیگر که از دوستداران ورزش فوتبال و طرفدار تیم برزیل است، هنگام سفر به برزیل برای معرفی
« مردان ایکس 4»، با «رونالدو» قهرمان تیم فوتبال این کشور هم ملاقات کرد. او در این دیدار از رونالدو دعوت کرد تا در قسمت پنجم فیلم، به عنوان بازیگر مهمان نقش کوتاهی بازی کند. رونالدو این دعوت را قبول کرد و گفت اگر هنگام تولید فیلم وقت داشته باشد، در آن بازی خواهد کرد. اما هنوز معلوم نیست این ستاره سرشناس دنیای فوتبال چه نقشی را در این فیلم بازی می‌کند.

قسمت چهارم «مردان ایکس» دو ماه قبل به روی پرده سینماها رفت و نوجوانان و جوانان استقبال خوبی از آن کردند. «گاوین هود» کارگردان فیلم، این بار قصه آن را به دورانی قبل از شروع قصه قسمت اول فیلم- که سال 2002 ساخته شد- برد. به این ترتیب، فیلم به صورت یک پیش‌درآمد برای این مجموعه فیلم درآمد. در قصه فیلم، تماشاچی با شخصیت وولورین آشنا می‌شود. بیننده فیلم می‌فهمد او چه نوع گذشته‌ای داشته و چه‌طور تبدیل به یک ابر قهرمان شده است. قصه قسمت پنجم فیلم دنباله ماجراهای قسمت چهارم است.

کد خبر 85329

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز