سه‌شنبه ۳ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۵:۴۳
۰ نفر

گروه ورزشی: در حالی که افشین قطبی پس از صعود نکردن تیم ملی به جام جهانی عملا توپ را به زمین دیگران انداخت، موضوع سفرهای اخیرش به کشورهایی چون امارات و انگلیس مورد انتقاد اکثر مربیان داخلی قرار گرفته است.

در همین حال اگر موضع فدراسیون فوتبال برای سفرهای متعدد افشین قطبی به خارج از کشور نوعی توجیه محسوب نشود، این سئوال پیش می‌آید که آیا در فوتبال حرفه‌ای دنیا این سرمربیان تیم‌های ملی هستند که برای مذاکره با دیگر تیم‌ها وارد عمل می‌شوند و به آن کشورها سفر می‌کنند؟

فدراسیون فوتبال معتقد است او برای مذاکره با چند تیم اروپایی جهت بازی‌های دوستانه با تیم ملی به اروپا سفر می‌کند. در همین حال یکی از خبرگزاری‌ها در گزارش مشروحی نسبت به این اقدام فدراسیون فوتبال واکنش نشان داد و این اقدام را غیرحرفه‌ای و سئوال‌برانگیز خواند.

این خبرگزاری نوشت: «آیا اشخاصی همچون تاج و عظیم‏زاده در فدراسیون فوتبال مسئولیتی ندارند یا سفرهای مربیان ملی به خارج از کشور یک عرف است و سرمربیان تیم‏های ملی آلمان، انگلیس و فرانسه نیز با خانواده‌های خود راهی سفر خارجی می‏شوند؟»

فدراسیون فوتبال کشورمان در حالی روزهای پس از ناکامی جام جهانی را سپری می‏کند که این بار نوع عملکرد این فدراسیون در حوزه بین‏الملل و حواشی که هر روز به این حوزه تزریق می‏شود، به چالش جدید این فدراسیون مبدل شده و پرسش‏های بی‏پاسخی را نزد افکار عمومی به وجود آورده است.

البته اهالی فدراسیون با کلی‏گویی از کنار این اشکالات می‏گذرند اما تناقضات موجود میان اظهارات مسئولان و همچنین جزئیات ناقص بیان‌شده توسط ایشان باعث طرح پرسش‌های تازه‏ای شده است. انتقادها از فدراسیون فوتبال به خاطر سفرهای قطبی به خارج از کشور در حالی شدت بیشتری به خود گرفته که مسئولان فدراسیون مطابق معمول با خونسردی خاصی با این انتقادات مواجه می‌شوند.

منتفی شدن بازی با آمریکا

 نخستین چالش  فدراسیون همزمان با حذف از جام جهانی به وقوع پیوست که ایران پذیرش درخواست فدراسیون فوتبال آمریکا را منوط به مشخص‌شدن وضعیت صعود تیم ملی به جام جهانی اعلام کرد و البته این فرصت به سادگی از دست رفت تا در پیگیری‏های بعدی، این بار نوبت به فدراسیون فوتبال آمریکا برای شرط گذاشتن برسد و این فدراسیون اعلام کند برگزاری این دیدار صرفا در صورت صعود مستقیم تیم ملی آمریکا انجام خواهد شد. کفاشیان در گفت‌وگو با سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا برگزاری این دیدار را منتفی اعلام کرده اما در مصاحبه با رسانه‌های داخلی همچنان برای انجام این بازی شانس قائل است.

اما  با از دست رفتن این فرصت  نوبت به ماجرای سفر افشین قطبی به انگلیس رسید که در زمان وقوع آن هیچکس نمی‏دانست علت این سفر چیست اما به یک‌ باره پس از آنکه مدیر برنامه قطبی به خاطر آورد، این سفر در راستای هماهنگی برای دیدار تدارکاتی بوده، مسئولان فدراسیون فوتبال نیز محوریت این سفر را یک‌به‌یک به یاد آوردند تا مشخص شود؛ قطبی به مرخصی نرفته، بلکه این یک ماموریت کاری بوده و شاید با این شرایط به وی حق ماموریت و پاداش نیز تعلق بگیرد. در این میان حتی برخی رسانه‏ها که قصد سرپوش ‌گذاشتن بر عملکرد قطبی را دارند، مدعی شدند او برای مربیگری با آرسنال گفت‌وگو نکرده بود، بلکه برای برگزاری دیدار تدارکاتی با ایران به گفت‌وگو نشسته است حال آنکه  خودش مدعی شده بود برای مربیگری از وی درخواست همکاری شده است.

 کفاشیان: این سفرها در قرارداد قطبی موجود است

در حالی که به نظر می‌رسد مسئولان فدراسیون فوتبال قصد دارند برای سفرهای پی در پی افشین قطبی دست به توجیه بزنند این مهدی تاج، نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال است که می‌گوید: «بازی دوستانه تیم ملی با آرسنال هنوز قطعی نیست.»

در همین حال علی کفاشیان نیز تاکید می‌کند: «در قرارداد قطبی آمده است که  می‌تواند با استفاده از ارتباطات خود درصدد مذاکره با برخی تیم‌ها برآید و زمینه انجام بازی‌های تدارکاتی را فراهم کند.» اگر قطبی برای مذاکره با چند تیم اروپایی جهت بازی‌های دوستانه با تیم ملی به اروپا سفر کرده، باید پرسید وظیفه کمیته روابط بین‏الملل و کمیته تیم‏های ملی چیست؟ اما یکی از خبرگزاری‌ها با اشاره به بی‌اعتنایی فدراسیون فوتبال در خصوص ضعف روابط بین‌الملل می‌نویسد: «البته به ظاهر در فدراسیون فوتبال این مسائل طبیعی است، چون پس از آن نوبت به انتصاب شخصی به نام هوشنگ مقدس به عنوان مشاور بین‏الملل این فدراسیون رسید تا مشخص شود استراتژی‌ای برای توسعه ورزش در حوزه بین‏الملل وجود ندارد.

این فرد که به عنوان یکی از دوستان نزدیک داریوش مصطفوی، دبیرکل سابق فدراسیون شناخته می‏شود و در دوره دبیرکلی و ریاست مصطفوی در فدراسیون فوتبال چندین‌بار متهم شد در امور مالی و اداری فدراسیون به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با مصطفوی همکاری می‌کند، به دلایلی حکم مشاور  بین‏الملل رئیس فدراسیون فوتبال را گرفت اما چنین انتصابی این پرسش را در پی داشت که انتخاب یک تاجر دبی‏نشین چه کارایی برای فدراسیون خواهد داشت؟»

انتقاد این خبرگزاری به همین جا ختم نمی‌شود. این خبرگزاری  پرسش‌های دیگری را نیز مطرح کرده است؛ «حال باید پرسید اصولا پروسه تصمیم‏سازی و تصمیم‏گیری در فدراسیون فوتبال چگونه طی می‏شود که چنین تصمیمات عجیبی اتخاذ می‏شود و با چه رویه‏ای به اجرا در می‏آید که مسئولان فدراسیون در خصوص جزئیات وقوع موضوعات کلیدی که چند نمونه از آنها  ذکر شد، با تناقضات آشکار گفتاری به توجیه می‏پردازند و حتی هماهنگی‏شان نیز مشهود نیست؟»

 مصاحبه جلالی با سرمربی تیم ملی

مجید جلالی، سرمربی فصل پیش فولاد خوزستان که همواره در موضوع راه‌های پیشرفت فوتبال ملی ایده‌های متعددی داشته اواخر همین هفته در نشست با افشین قطبی سرمربی تیم ملی ایران شرکت خواهد کرد.

وی در گفت‌وگو با همشهری درباره این نشست گفت: «فرصت مناسبی است که با سرمربی تیم ملی و دیدگاه‌های او بیشتر آشنا شوم. من می‌خواهم در این جلسه با قطبی مصاحبه کنم و پاسخ‌های فراوانی را به دست آورم.» جلالی ادامه داد: «مسیر فوتبال ملی ما باید مشخص شود. سال‌هاست که فوتبال ما در هزارتوی خود می‌چرخد و در نهایت به جایی هم نمی‌رسد. اما من در جلسه با قطبی می‌خواهم به نکات مهمی اشاره کنم. از طرفی می‌خواهم بدانم سرمربی تیم ملی مسیر را شناسایی کرده است و آیا ابزارهای پیشرفت فوتبال ملی را پیش‌بینی کرده است؟ اینها و سئوال‌های دیگری که از قطبی می‌پرسم خیلی از مسائل را روشن خواهد کرد.» 

وی تاکید کرد: «سال‌هاست که در فوتبال ایران فعالیت می‌کنم. معتقدم در این فرصت به دست آمده می‌توانم تجربیاتم را به قطبی منتقل کنم. هنوز نمی‌دانم که او درباره آینده فوتبال ملی ما چه دیدگاهی دارد. آیا دوراندیش است یا نزدیک را می‌بیند. همچنین می‌خواهم راجع به ایده او درباره تغییر تیم و تغییر شکل و روش بازی فوتبال ایران مسائلی را بدانم.»

سرمربی فصل گذشته فولاد سپس به سه بازی آخر تیم ملی در رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی اشاره کرد و گفت: «آن سه بازی را می‌توانیم با برنامه‌های کوتاه‌مدت توجیه کنیم. اما در‌حال حاضر فوتبال ملی ما بیش از هر چیز دیگر نیازمند افقی دور است؛ اینکه ما اقداماتی را در راستای برنامه‌های بلندمدت انجام بدهیم.» جلالی در پایان گفت: «این مسئله خیلی مهم است که ما بدانیم قطبی خودش را جست‌وجو می‌کند یا آینده روشن فوتبال ملی ایران را در اولویت قرار داده است. کانون مربیان تجربیات خوبی دارد که می‌تواند به قطبی کمک کند. من قصد دارم با سرمربی تیم ملی مصاحبه کنم؛ همین.»

کد خبر 88600

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز