یکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۴:۵۰
۰ نفر

مهدی ربوشه: افشین قطبی سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان صبح دیروز وارد تهران شد تا در اولین روز قرارداد خود با فدراسیون فوتبال به شایعات پایان دهد.

وی که در دوره سرمربیگری‌اش در پرسپولیس به دفعات تمرینات تیمش را تعطیل و به دبی سفر می‌کرد این بار در قامت سرمربی تیم ملی پروازهای محدودی را تجربه خواهد کرد. بنا به اظهارات علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال حساسیت‌ها درباره حضور تمام وقت سرمربی تیم ملی در ایران نسبت به قبل بیشتر شده است. چند روز پیش رئیس فدراسیون فوتبال با اشاره به حساسیت‌های موجود درباره حضور تمام وقت قطبی در تهران گفت: «قطبی و همسرش به طور تمام وقت در تهران اقامت خواهندداشت.»

نخستین برنامه قطبی

افشین قطبی دیروز وارد تهران شد تا قبل از شروع رقابت‌های لیگ نهم اطلاعات خود را درباره وضعیت کلی تیم‌های حاضر در لیگ برتر تکمیل کند. وی بازی‌های هفته نخست لیگ برتر را تحت نظر خواهد گرفت. سرمربی تیم ملی سپس فهرست تیم ملی را اعلام خواهد کرد. تیم ملی پس از پایان هفته اول رقابت‌های لیگ برتر راهی بوسنی خواهد شد تا با تیم ملی این کشور در دیداری دوستانه شرکت کند.

بازی مقابل بوسنی اولین دیدار دوستانه تیم ملی ایران پس از حذف از رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی است. اما  طبق قرار قبلی  افشین قطبی می‌بایست روز گذشته در جلسه‌ای با علی کفاشیان شرکت می‌کرد تا در خصوص برنامه‌های تیم ملی توضیحاتی ارائه دهد اما با توجه به سفر رئیس فدراسیون فوتبال به مشهد برای شرکت در مراسم تجلیل از برترین‌های اخلاق به احتمال فراوان این جلسه امروز (یکشنبه) برگزار خواهد شد.

آیا قطبی از کریمی عبور می‌کند؟

وقتی تیم ملی موفق نشد به جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی صعود کند این افشین قطبی بود که در واکنش به خداحافظی بازیکنانی چون علی کریمی، مهدی مهدوی‌کیا و وحید هاشمیان همه چیز را به گذر زمان موکول کرد. او گفت: «آنها احساسی تصمیم گرفته‌اند و من با آنها برای بازگشت به تیم ملی صحبت خواهم کرد.» پس از گذشت چند هفته مهدی تاج تاکید کرد: «بازیکنانی که خداحافظی کرده‌اند دیگر به تیم ملی دعوت نمی‌شوند، اما علی کفاشیان در گفت‌وگو با همشهری به نکته دیگری اشاره کرد. رئیس فدراسیون فوتبال گفت: «هنوز پرونده این بازیکنان برای حضور در تیم ملی بسته نشده و قطبی امیدوار است که در آینده نیز از این بازیکنان استفاده کند.»

مدیر برنامه‌های قطبی در گفت‌وگو با همشهری از هرگونه اظهار نظری پیرامون تصمیم سرمربی تیم ملی در قبال این بازیکنان خودداری می‌کند. او می‌گوید: «نمی‌دانم قطبی چه تصمیمی در این خصوص دارد اما بهتر است یکی، دو هفته صبر کنید.»با این حساب عبور یا مذاکره سرمربی تیم ملی با ستاره‌هایی که رسما از تیم ملی خداحافظی کرده‌اند به محل سئوال تبدیل شده است. آیا قطبی به اظهارات مهدی تاج جامه عمل می پوشاند یا علی کفاشیان؟

کفاشیان: استعفای تاج و عزیزمحمدی را تکذیب می‌کنم

رئیس فدراسیون فوتبال روز گذشته رسما اعلام کرد که رسیدگی به مسائل اخلاقی مربیان و بازیکنان صرفا برعهده کمیته انضباطی خواهد بود و سازمان لیگ حق دخالت در چنین مواردی را ندارد. به دنبال این تصمیم برخی رسانه‌ها از تهدید به استعفای تاج و عزیزمحمدی سخن گفته‌اند اما علی کفاشیان قویا این خبر را تکذیب می‌کند. رئیس فدراسیون فوتبال در این باره به همشهری گفت: «تاج و عزیزمحمدی تایید کردند نه تهدید. آنها موافق این تصمیم بودند و من خبر استعفای این افراد را تکذیب می‌کنم. ما یک مجموعه هستیم که برای پیشرفت فوتبال کشور درصدد همفکری و همکاری با یکدیگر برآمده‌ایم.»

کفاشیان راجع به علت تصمیم خود برای واگذاری تمامی مسائل اخلاقی به کمیته انضباطی تاکید کرد: «این کمیته انضباطی است که با توجه به مستندات و مدارک در خصوص بازیکنان، مربیان، سرپرست یا مدیران عامل باشگاه‌ها حکمی را صادر می‌کند. در واقع تنبیه، محرومیت یا تشویق برعهده کمیته انضباطی است. چون تنها این کمیته است که در خصوص مسائل انضباطی ضابطه اجرایی دارد.»

وی ادامه داد: «از این گذشته ما درباره منشور اخلاقی بحث‌های مفصلی داشتیم. این منشور ایراداتی دارد که باید آن را برطرف کنیم. به همین دلیل تصمیم گرفتیم سازمان لیگ در حوزه‌های مربوط به خودش درگیر شود و البته کمیته انضباطی هم به مسائل انضباطی و اخلاق حرفه‌‌ای اهالی فوتبال نظارت و رسیدگی خواهد داشت.» در پی خبرهای
منتشر شده در خصوص طلب مربی و سرپرست پیشین تیم ملی از فدراسیون فوتبال، علی کفاشیان از آن اظهار بی‌اطلاعی کرد. وی در مورد دستیار ایرانی افشین قطبی تاکید کرد: «باید نظر او را در این مورد بدانیم و در انتخاب دستیار با ایشان تعامل خواهیم کرد.» 

کفاشیان در مورد اینکه قرارداد افشین قطبی امضا شده است یا نه، گفت: «قرارداد ایشان به طور رسمی امضا شده و من نمی‌دانم چه کسی از قول من چنین شایعه‌ای را منتشر کرده است.» کفاشیان در مورد اینکه چرا در نشست با نمایندگان مجلس تعلل می‌شود، تصریح کرد: «تاریخ این جلسه هماهنگ نمی‌شود. گاهی اوقات ما هستیم آنها نیستند و گاهی اوقات برعکس. تاریخ جدید نشست با مجلس را هنوز نمی‌دانم اما قطعا این جلسه فردا برگزار نمی‌شود.» کفاشیان در مورد اینکه آیا به خاطر بحث استعفا که یحیی‌زاده مطرح کرده از مجلس دلخور است،‌ گفت: «من دلخور نیستم چراکه همه در این مورد صحبت می‌کنند اما تا زمانی که به نفع فوتبال باشد در مسئولیت خودم حضور خواهم داشت.»

افاضلی و ابراهیمی، طلبی از فدراسیون ندارند

در حالی‌که چندی پیش هومن افاضلی، دستیار علی دایی در تیم ملی و ابراهیمی سرپرست تیم ملی ادعای داشتن طلب مالی از فدراسیون فوتبال طبق قراردادشان داشتند، علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال از این مسئله اظهار بی‌اطلاعی کرد.

دور جدید فعالیت‌های قطبی در تیم ملی

وی در این باره گفت: «فکر نمی‌کنم آنها بابت قراردادشان با تیم ملی طلبی از فدراسیون داشته باشند و اگر هم چنین باشد بنده از آن اطلاعی ندارم. حال اگر ادعایی دارند بیایند تا در این باره صحبت کنیم. اگر بدهی‌ای‌ در این زمینه وجود دارد و آنها مدرکی دارند طلب‌شان پرداخت می‌شود.» با این حال افاضلی و ابراهیمی اصرار دارند که فدراسیون فوتبال باید در فرجه زمانی کوتاه نسبت به تسویه حساب مالی‌شان اقدام کند.

توقع رئیس فدراسیون از برنامه نود

اولین بار این رئیس سازمان لیگ بود که در قامت یکی از مسئولان فدراسیون فوتبال برای برنامه نود پیش از شروع دور جدیدش خط و نشان کشید. عزیزمحمدی در واقع همان هشدارهایی را مطرح کرد که سال گذشته نیز بدان پرداخته بود. هر چند که در این زمینه رئیس سازمان لیگ مواضع کفاشیان و تاج را نیز با خود همسو می‌بیند اما دیگر مسئولان فدراسیون تاکنون راجع به برنامه‌ای که این روزها شایعات متعددی درباره تغییر شکل آن مطرح است، اظهار نظر نکرده بودند.

اما روز گذشته رئیس فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با همشهری درباره شایعاتی که پیرامون برنامه نود و فردوسی‌پور مطرح می‌شود واکنش نشان داد. کفاشیان گفت: «با وجود اینکه عده‌ای می‌گویند فدراسیون نمی‌خواهد برنامه نود پخش شود باید تاکید کنم که شخصا عادل فردوسی‌پور را دوست دارم و علاقه‌مندم که کارش را موفق‌تر از همیشه دنبال کند.» رئیس فدراسیون فوتبال در ادامه اما درخواست همیشگی فدراسیون را مطرح کرد و گفت: «تنها توقع ما این است که در فصل جدید، نود تا حدودی از حاشیه‌هایی که به فوتبال کمک نمی‌کند، فاصله بگیرد.»

 وی همچنین در پاسخ به این سئوال که آیا شما علاقه‌مندید این برنامه را با اجرای فردوسی‌پور ببینید یا برای‌تان فرقی نمی‌کند، تصریح کرد: «برای من فرقی نمی‌کند که نود با کدام مجری پخش شود. نود، برنامه پربیننده‌ای است و من برای دست‌اندرکاران این برنامه آرزوی موفقیت دارم.»

کد خبر 86813

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز