یکشنبه ۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۵:۴۹
۰ نفر

محمدرضا منصوریان: در حالی که شهریور ماه شمارش معکوس برای حضور تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی ایران در مسابقات قهرمانی جهان دانمارک آغاز شده

در هریک از این دو تیم یادشده، حداقل در دو وزن ابهاماتی در مورد تعیین نفرات برتر و گزینش آنها برای شرکت در این میدان مهم وجود دارد؛ در کشتی فرنگی در اوزان 66 و 84 کیلوگرم و در کشتی آزاد وزن‌های 55 و 84 کیلوگرم.

در وزن 66 کیلوگرم فرنگی 3 گزینه مناسب حضور دارند که هرکدام از آنها دارای ویژگی‌های خاص خود هستند؛ سعید عبدولی، قهرمان دو دوره جوانان جهان است. افشین بیابانگرد، عبدولی را برده است و با شرکت در تورنمنت‌های متفاوت توانایی‌های بالایی از خود نشان داده و علی محمدی هم سابقه حضور در مسابقات جهانی را دارد و همچنان یک مدعی جدی است.

در وزن 84 کیلوگرم کشتی فرنگی البته وضعیت کمی بهتر است. در این وزن دو مدعی با نام‌های حبیب‌الله اخلاقی و طالب نعمت‌پور تا آخرین مرحله انتخاب، خود را بالا کشیده‌اند و حالا کادر فنی باید در مورد شرکت یکی از آنها در مسابقات دانمارک تصمیم نهایی را بگیرد. شواهد موجود نشان می‌دهد که ظرف یکی، دو روز آینده تصمیم نهایی در‌این‌باره گرفته شده و تیم 7نفره کشتی فرنگی ایران معرفی می‌شود.

یقینا برای این انتخاب برگزاری هیچ مسابقه‌ای حداقل به صورت جدی میان مدعیان حاضر در اردو وجود ندارد و کادر فنی که در راس آن محمد بنا قرار دارد تصمیم نهایی را خواهند گرفت. البته توجیه بنا آن هم در فاصله یک‌ماهه تا شروع مسابقات جهانی در این رابطه که انجام یک یا دو کشتی هیچ مشکلی را حل نمی‌کند منطقی‌ به نظر می‌رسد. او می‌گوید: «در حال حاضر نحوه تمرینات ما کاملا پرفشار است و نمی‌توان به مسابقه جدی فکر کرد. ما از تمامی مدعیان شناخت لازم را داریم و قطعا شایسته‌ترین فرد را انتخاب خواهیم کرد.»

در این میان در کشتی فرنگی بازگشت به موقع حمید سوریان دارنده3 مدال طلای جهان به جمع ملی‌پوشان، امتیازی است که می‌تواند در دانمارک وزنه روحی بزرگی برای تیم اعزامی ایران باشد. سوریان در وزن 55 کیلوگرم مسافر قطعی دانمارک شده و به جز دو وزنی که به آنها اشاره شد به نظر می‌رسد در وزن 60 کیلوگرم امیر نوروزی، در 74 کیلوگرم فرشاد علیزاده، در 96 کیلوگرم امیر علی‌اکبری و در وزن 120 کیلوگرم مسعود هاشم‌زاده دیگر نفراتی هستند که با پیراهن تیم ملی ایران در مسابقات جهانی، کشتی خواهند گرفت و نکته بعدی اینکه قرار است مرحله نهایی اردوی کشتی فرنگی از روز هفدهم شهریورآغاز شود که در این مرحله جاسم امیری، نایب‌قهرمان بازی‌های آسیایی دوحه و حمید باوفا با نظر کادر فنی تیم ملی به این مرحله از اردو دعوت نشده‌اند. در حال حاضر ملی‌پوشان این رشته در خانه کشتی تمرینات خود را انجام می‌دهند.

انتخابی در کشتی آزاد

اما انتخاب ملی‌پوشان کشتی آزاد در پنج وزن کار چندان سختی نیست و تقریبا نفرات ملی‌پوش انتخاب شده‌اند. به نظر می‌رسد در وزن 60 کیلوگرم مراد محمدی، در 66 کیلو مهدی تقوی، در 74 کیلوگرم صادق گودرزی، در 96 کیلوگرم سعید ابراهیمی و در وزن 120 کیلوگرم فردین معصومی کشتی‌گیرانی هستند که مجوز حضور در مسابقات جهانی را به دست آورده‌اند و برای گزینش ملی‌پوشان برتر اوزان 55 و 84 کیلوگرم هم برخلاف کشتی فرنگی کشتی‌های انتخابی در تاریخ 10 شهریورماه برگزار خواهد شد.

رقابت در وزن 55 کیلوگرم میان عباس دباغی و حسن رحیمی و در وزن 84 کیلوگرم میان جمال میرزایی و احسان لشگری است. هر چهار کشتی‌گیر یادشده ویژگی‌های خاص خود را دارند و در مسابقات اخیر، توانایی‌ها و آمادگی بالای خود را به خوبی نشان داده‌اند که همین امر در انتخاب نهایی شک و تردیدهایی را برای مربیان تیم ملی فراهم کرده است.

در 55 کیلوگرم حسن رحیمی یک ماه قبل در رقابت‌های جهانی جوانان در شهر آنکارای ترکیه قهرمان شده و عباس دباغی هم علاوه بر تجربه حضور در بازی‌های المپیک در مسابقات اخیر جام زیکلوفسکی در لهستان نفر سوم المپیک را شکست داده و مدال نقره گرفته است. هر دو کشتی‌گیر امتیازاتی مختص خود دارند. باید دید کدام کشتی‌گیر می‌تواند شایستگی‌های خود را برای پوشیدن پیراهن تیم ملی بیشتر نشان دهد.

در وزن 84 کیلوگرم احسان لشگری و جمال میرزایی باید روز دهم شهریورماه برای به دست آوردن پیراهن تیم ملی مقابل هم کشتی بگیرند. لشگری امسال قهرمان آسیا شده و جمال میرزایی هم در مسابقات معتبر جایزه بزرگ باکو با پیروزی مقابل نامداران کشتی دنیا حضور جدی خود را نشان داده است.

کد خبر 88433

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز