شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۵:۱۷
۰ نفر

علی شاکری: تیم ملی والیبال ایران برای حضور در مرحله پایانی مسابقات انتخابی قهرمانی جهان (2010 ایتالیا) بامداد امروز تهران را به مقصد شهر کوماکی ژاپن ترک کرد.

 بازی‌های گروه H آسیا از روز جمعه آینده با دیدار ایران و کره‌جنوبی در سالن پارک آره‌نا آغاز خواهد شد و به جز ایران و کره‌جنوبی، تیم‌های ژاپن و قزاقستان هم در این گروه حاضرند.

 از قاره آسیا و اقیانوسیه نیز دو تیم چین و استرالیا به مرحله نهایی صعود کردند و با انتخاب دو تیم برتر گروه H چهار نماینده آسیا در مسابقات دوره هفدهم قهرمانی جهان مشخص می‌شوند. تیم ایران طی 16 دوره گذشته، سه بار در مرحله نهایی مسابقات والیبال قهرمانی مردان جهان (در سال‌های 1970 صوفیه، 1988 توکیو و 2006 ژاپن) شرکت کرده است که بهترین عنوان به دست آمده برای ایران در 3 حضور قبلی عنوان، بیست و یکمی مشترک با چند تیم دیگر بوده است.

تیم ملی والیبال ایران در شرایطی به ژاپن رفته است که به محض پایان یافتن رقابت‌های انتخابی جهان، تنها 5 روز برای شرکت در مسابقات گزینشی لیگ جهان و دو دیدار با مصر نماینده قاره آفریقا در قاهره فرصت دارد و در صورت موفقیت در مصاف با مصر در تهران میزبان ژاپن خواهد بود. بعد از آن باید در جام ملت‌های آسیا در فیلیپین حاضر شود. تیم ملی ‌باید در کمتر از چند هفته، خود را برای این رویداد معتبر آماده کند.

سرمربی تیم ملی در اولویت‌بندی کادر فنی و فدراسیون والیبال در مورد این سه رویداد تقریبا همزمان به همشهری می‌گوید: «با وجود آنکه موفقیت در هر سه میدان در دستور کار ملی‌پوشان والیبال ایران قرار دارد، به نظرم اولویت اول و دوم یعنی صعود به مسابقات قهرمانی جهان 2010 ایتالیا و لیگ جهانی از اهمیت بیشتری برخوردار است و معتقدم موفقیت در قدم اول یعنی راهی برای رسیدن به هدف دوم مسابقات انتخابی قهرمانی جهان و رسیدن به لیگ جهانی خواهد بود.»

پیروزی بر کره، تضمینی برای صعو

حسین معدنی، سرمربی تیم ملی والیبال شانس ایران برای صعود را هم اندازه دو مدعی دیگر قهرمانی یعنی کره و ژاپن می‌داند. او می‌گوید: «پیروزی بر کره در بازی اول، تضمینی برای صعود ایران خواهد بود، چرا که یک برد دیگر مقابل قزاقستان و ژاپن کافی است که ایران برای بار چهارم به مرحله نهایی مسابقات جهانی صعود کند.» وی برخلاف سایر کارشناسان والیبال نظر متفاوتی در مورد تیم قزاقستان دارد: «قزاق‌ها با 7 تا 8 بازیکن بالای دو متر از دفاع خوبی برخوردارند و من به شاگردانم توصیه می‌کنم که قزاقستان را تیم آسانی برای غلبه ندانند.»

آنالیز ژاپن و کره

اعضای تیم ملی والیبال تا قبل از سفر به ژاپن نزدیک به 7 بازی آنالیز شده دو تیم ژاپن و کره را در لیگ جهانی-که توسط پائولو گاردینری ایتالیایی صورت گرفت- بررسی کردند. با این وجود احتمال آنکه هر دو تیم با تغییرات جزیی نسبت به مسابقات لیگ جهانی به میدان بیایند زیاد است.

معدنی با اشاره به آنالیز صورت‌گرفته، می‌گوید: «کره‌ای‌ها نسبت به مسابقات جام کنفدراسیون آسیا دو بازیکن سرعتی و پاسور خود را تغییر داده‌اند با این حال «ووپارک چول» همچنان کلیدی‌ترین بازیکن این تیم است که در دور مقدماتی لیگ جهانی بیستم از جمله امتیاز‌آورترین بازیکنان جهان بود.» وی در مورد اینکه چه تاکتیکی برای پیروزی برابر تیم کره موثرتر است، می‌گوید: «تنها با سرویس‌های تاکتیکی روی دست بازیکنان محوری این تیم، می‌توان به شکست دوباره این تیم امیدوار بود. تمرکز در این بازی از دیگر نکاتی است که حتما بازیکنان باید دقت لازم را در این زمینه داشته باشند.» وی در مورد تفاوت‌های تاکتیکی دو تیم ژاپن و کره گفت: «کره‌ای‌ها سبک متفاوتی نسبت به ژاپن دارند.

آنها با تسلط خوب در دریافت و دوبله‌کاری در حمله می‌توانند دفاع ما را سخت تحت فشار است اما ژاپنی‌ها والیبال را به سبک تیم‌های مطرح امروز جهان بازی می‌کنند و با پاس‌های تیز پشت خط‌زنان خود از امتیاز خوبی برخوردارند.»سرمربی تیم ملی با اعلام اینکه برنامه ویژه‌ای برای شکست دادن حریفان ایران از جمله ژاپن و کره تدارک دیده، عنوان داشت: «ما به جز پست‌های سرعتی و لیبرو، بازیکنان نزدیک به هم از لحاظ فنی در پست پاسور و قدرتی دریافت‌کننده داریم که با توجه به تغییرات تاکتیکی، رقبا سعی می‌کنیم از همه ظرفیت‌های خود در راه پیروزی استفاده کنیم.»

کد خبر 88323

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار توپ و تور

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز