شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۴:۴۱
۰ نفر

علی شاکری: 4 سال پیش ایران در نخستین مصاف تاریخی خود در مسابقات جوانان جهان توانست 3 بر یک تیم آمریکا را با سرمربیگری ست‌کوویچ شکست دهد.

 پیروزی مجدد مقابل آمریکا با گذشت 4 سال در آخرین بازی مرحله دوم مسابقات والیبال جوانان جهان در هند به اندازه صعود مرحله نیمه‌پایانی تیم ایران با ارزش بود.  

تیم ایران با فراموش کردن دو باخت سنگین مقابل کوبا و برزیل برای راهیابی به فینال کار سختی پیش‌رو داشت. هنگامی که تیم ایران روی اشتباه واضح داور چینی‌الاصل استرالیایی 25 بر 23 بازی را به حریف واگذار کرد هیچکس به بازگشت تیم ایران امیدوار نبود تا جایی که شوان  پاتچیل  سرمربی آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی‌اش گفت:« بازگشت ایران به بازی فوق‌العاده و دور از انتظار ما بود.» ایران پس از برتری در ست دوم و با نتیجه 25 بر 21  و ست سوم را نیز با نتیجه ناباورانه 25 بر 18 برد.

در روزی که کارخانه مجبور به جابه‌جایی بازیکنان شد و ترکیب‌های متغیری به میدان فرستاد، تیم ایران  با وجود درخشش ذخیره‌هایی چون ادریس دانشفر، وادی، معین رحیمی و رضا صفایی ست چهارم را 25 بر 20 مغلوب شد.  سرنوشت بازی به ست پنجم کشیده شد اما باز هم در ستی سرنوشت‌ساز تیم ایران توانست برای دومین بار آمریکا را با نتیجه 15 بر 10 شکست دهد. لازم به ذکر است آمریکا در والیبال امروز جهان یکی از چند قدرت اصلی است و تیم بزرگسالانش قهرمان المپیک پکن شده است.

بازتاب پیروزی ایران در روزنامه‌های هند و سایت FIVB

پیروزی  ایران بر آمریکا در دومین رویارویی والیبال دو کشور تنها در ایران بازتاب نداشت.FIVB قبل از پایان بازی عکس یادگاری دو تیم را روی سایت خود قرار داد. پس از 24 ساعت روزنامه‌های هندی به خاطر صعود تیم جوانان کشورشان برای نخستین بار به مرحله نیمه‌پایانی مسابقات جوانان جهان بخشی از مطالب خود را با تفسیر و عکس به دیدار  دیروز ایران و آمریکا اختصاص دادند.در پایان دیدار ایران و آمریکا ابتدا «شو آن پانچیل» در شروع صحبت‌هایش از بازگشت ایران  به بازی ابراز تعجب کرد و گفت: «بازگشت تیم ایران به بازی فوق‌العاده بود. آنها روحیه عجیبی برای پیروزی داشتند.»

وی در پاسخ سئوال خبرنگار همشهری و احتمال رویارویی مجدد دو تیم  در روز آخر گفت: «پیش‌بینی دوباره جدال مجدد دو تیم کار دشواری است اما مطمئن باشید بازیکنان من به زودی تبدیل به بازیکنانی بزرگ خواهند شد و همه آنها در  بازی‌های المپیک لندن عضو تیم بزرگسالان آمریکا خواهند بود.»

مورپی تروی کاپیتان تیم آمریکا نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران عنوان داشت: «دیداری بسیار جدی بود. بازیکنان ایران جنگندگی خوبی برای رسیدن به پیروزی داشتند و من صمیمانه به آنها تبریک می‌گویم.»

 سرمربی تیم جوانان ایران نیز در کنفرانس خبری پس از بازی گفت: «بازسازی روحی تیمی که عنوان سوم دوره دوره قبل را داشت و با امید به کسب عنوان بهتر پا به این مسابقات گذاشته بود بعد از شکست مقابل کوبا و برزیل کار سختی بود. ما شروع خوبی نداشتیم اگرچه این شروع بد با پایانی خوش همراه شد. پیروزی بر آمریکا که قهرمان المپیک است برای تیم من و کادر فنی بسیار شیرین و با ارزش بود.»

وی در مورد دلایل پیروزی ایران بر آمریکا  گفت: «بازیکنانم  با زدن سرویس‌های خوب عملا سرعتی‌زنان تیم حریف را از بازی خارج کردند و ما با ارزیابی دقیق حریف قبل از بازی و در حین بازی  توانستیم پیروز شویم.»

احتمال رویارویی دوباره با آمریکا

تیم ایران با کسب عنوان سوم گروه F امروز ساعت 11 به وقت تهران با بلژیک روبه‌رو می‌شود. بلژیک همان تیمی است که در روز نخست 3 بر صفر مغلوب ایران شد اما در ادامه مسابقات با کسب نتایج حیرت‌انگیز توانست خود را تا مرحله پایانی بالا بکشد. با این اوصاف در صورت شکست تیم ایران و پیروزی آمریکا در بازی امروزشان احتمال رویارویی دو تیم در بازی مجدد نیز وجود دارد. تنها در یک صورت دو تیم با هم روبه‌رو نخواهند شد که ایران موفق به شکست دوباره بلژیک شود و آمریکایی‌ها نیز در سد آسمانخراش‌های روسی متوقف شوند.

پانزدهمین دوره والیبال جوانان جهان با سلطه تیم‌های قاره آمریکا همراه بود و 3 سهمیه از 4 سهمیه حاضر در مرحله نیمه‌پایانی را تیم‌های این قاره تشکیل می‌دهند.برزیل، کوبا و آرژانتین نمایشی متفاوت با قهرمانان سایر قاره‌ها داشتند.این بار با ناکامی ایران، هند تیم چهارم آسیا و به دلیل استفاده از امتیازات میزبانی و قرار گرفتن در گروهی آسان‌تر از ایران به جمع 4 تیم برتر راه یافت.

اگرچه به نظر می‌رسد امروز در مصاف با برزیل بخت اول قهرمانی شانسی برای رسیدن به فینال نخواهد داشت. دیگر بازی مرحله نیمه‌پایانی را دو تیم آرژانتین و کوبا برگزار می‌کنند. بازی قبلی دو تیم در مرحله مقدماتی با پیروزی 3 بر صفر آرژانتین به پایان رسید.

کد خبر 87263

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار توپ و تور

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز