سه‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۴:۴۵
۰ نفر

علی شاکری: سومین رویارویی تاریخی والیبال ایران-کوبا امروز در پونای هند در شمالی‌ترین نقطه بمبئی شکل می‌گیرد.

تیم والیبال جوانان ایران که به همراه برزیل دارنده مدال طلای دوره قبلی مسابقات قهرمانی جهان در مراکش با قدرت به دور دوم رسیده است در این مرحله در دفاع از مقام سومی دوره پیش خود به سد محکم قدرت‌های برتر امروز والیبال جهان  در قاره آمریکا خورده است.

کوبا، برزیل و آمریکا هر سه امروز جزو قدرت‌های غیرقابل انکار والیبال جهان محسوب می‌شوند و این مسئله برای تیم ایران که به دنبال کسب افتخار است، می‌تواند فرصت مناسبی تلقی شود. کوبا همانند تمامی دوره‌های اخیر تنها تیمی است که بیشترین بازیکن تیم ملی بزرگسالان کشورش که در لیگ جهانی حاضرند (ویلفردو لئون، رونالدو سپیدو هرنانز) را در ترکیب خود دارد.

آرژانتین با دو و لهستان با یک بازیکن در مراتب بعدی قرار دارند. سابقه رویارویی پیشین والیبال دو کشور در دیدارهای جهانی به مسابقات قهرمانی بزرگسالان جهان  در سال 1998 ژاپن و رقابت‌های جوانان در دوره پیش در کازابلانکا برمی‌گردد که هر دو بار کوبایی‌‌ها پیروز  میدان بودند.

تمرکز روی فیلم‌های کوبا

کوبا برخلاف ایران با وجود بازیکنان سرشناس بین‌المللی خود در مقدماتی، صعودی سخت داشت. این تیم پس از باخت سنگین غافلگیرانه 3 بر صفر مقابل آرژانتین با برتری میلیمتری 3 بر 2 مقابل فرانسه در گام آخر وارد جمع 8 تیم برتر شد. در حالی که همه مربیان حاضر حضور سه بازیکن مطرح  لیگ جهانی را نقطه قوت کوبا می‌دانند  و به نوعی از روبه‌رو شدن با این تیم هراس دارند، سرمربی سنگین وزن کوبا نظری برخلاف دیگران دارد.

« خوان‌گاه» در کنفرانس  مطبوعاتی پس از باخت مقابل آرژانتین خطاب به خبرنگاران گفت: «همراهی این بازیکنان با تیم ملی بزرگسالان و دیر پیوستن آنان به سایر اعضای تیم یک نقطه ضعف  برای ما محسوب می‌شود . ما چوب همین ناهماهنگی را در بازی با آرژانتین خوردیم.»

پیمنتا، ملی‌پوش سابق کوبا هم به عنوان دستیار برخلاف همه تیم‌های حاضر به جای آنالیز با فیلم و کامپیوتر با قلم و کاغذ رقبا را آنالیز می‌کند. او تماشاگر ویژه بازی ایران و مصر در بازی آخر دور مقدماتی بود. در همین حال تیم ایران و مصطفی کارخانه نگاه امیدوارانه‌ای به دیدار با کوبا و سایر  رقبا دارند و در این بین علیرضا طلوع‌کیان آنالیزور جوان تیم ایران می‌گوید با بررسی فیلم بازی‌های کوبا به این نتیجه رسیدیم که می‌شود این تیم را هم شکست داد.

وی افزود: «قدرت کوبا در خط حمله پرتوان  آنان است که اگر بازیکنان ایران که در بخش سرویس بهترین تیم دور مقدماتی بودند بتوانند بدون استرس با سرویس‌های هدفمند میانه میدان حریف را نشانه بروند با توجه به کیفیت نه چندان مطلوب پاسور کوبا می‌توانند همانند آرژانتین این تیم را به دردسر بیندازند. آرژانتین تیمی است که در بازی‌های تدارکاتی قبل از شروع مسابقات 3بر یک مغلوب ایران شد.»

آنالیز نفر به نفر

کارخانه برای عبور از بازی‌های دشوار این مرحله همه امیدش به دو بازیکن سرعتی و بلندقامت تیم ایران (ساسان دژآرا و علیرضا جدیدی) است. وی به همشهری گفت: «اگر بازیکنان سرعتی ما بتوانند گره گشای تیم در لحظات دشوار بازی‌های پیش‌رو باشند با توجه به قدرت بازیکنان قدرتی از جمله فرهاد قائمی، آرش کمالوند، رضا صفایی و مجتبی غیاثی تیم ایران توانایی عبور از سد تمامی مدعیان قهرمانی این دوره از مسابقات را دارد. یکی از مشکلات دیگر تیم ایران نوسانات دو بازیساز  این تیم فرهاد سال‌افزون و محمدطاهر وادی است که هیچ کدام تاکنون نتوانستند حضور با ثباتی در ترکیب اصلی داشته باشند.

با این وجود ترکیب اصلی تیم ایران متشکل از سال‌افزون (وادی)، صفایی (غیاثی)، آرش کمالوند، فرهاد قائمی، علیرضا جدیدی، ساسان دژآرا و گل‌محمد سخاوی است و کمبود بازیکنان جایگزین مناسب برای نفرات اصلی موجب شده تا کادر فنی تیم جوانان کمتر به دنبال تغییر در ترکیب تیم باشند.»  در پایان بازی‌های مقدماتی فرهاد قائمی و مجتبی غیاثی عناوین اول و سوم لیست بهترین آبشارزنان را  کسب کردند.ضمن آنکه ساسان دژآرا به عنوان نفر دوم زننده بهترین سرویس و موفقیت ایران در حمله و سرویس به عنوان بهترین تیم در بخش  تیمی دور مقدماتی  بسیار باارزش بوده است.

گروه بندی دور دوم

در پایان 24 دیدار دور مقدماتی  پانزدهمین دوره مسابقات جوانان جهان، فرانسه و بلاروس ناکامان بزرگ در رسیدن به جمع 8 تیم برتر جام بودند و در شرایطی از رسیدن به این مرحله محروم شدند که از نظر امتیازی با رقبایشان مساوی بودند. در دور مقدماتی تیم‌های  ایران و برزیل با بهترین نتیجه و با اقتدار صدرنشین گروه‌های 2و4 شدند و هند و آرژانتین که هر کدام با یک شکست در گروه‌های 1و3 صدرنشین شدند، صدرنشینانی متزلزل نشان دادند.
در پایان بازی‌های دور مقدماتی گروه‌بندی 8 تیم برتر بالای جدول به شرح زیر اعلام شد.
 گروه  E: هند- آرژانتین – روسیه –بلژیک
گروه  F: ایران – کوبا – برزیل- آمریکا

کد خبر 86997

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز