دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۹:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در افتتاحیه‌ هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، قرآن را شناسنامه امت اسلامی توصیف و اظهار کرد:

احیای تمدن اسلامی جز با رجوع به قرآن ممکن نیست، اگر می‌خواهیم مسلمانان مجد و عظمت گذشته خود را پیدا کنند و تمدن اسلامی از یک مفهوم موزه‌ای خارج شود باید به قرآن بازگردیم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی (ایسنا)، دکتر غلامعلی حدادعادل شب گذشته در مراسم افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در مصلی امام خمینی(ره) برگزاری نمایشگاه قرآن کریم در آستانه ماه مبارک رمضان و در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) را بسیار مثبت و پسندیده ارزیابی کرد و افزود: افتتاح نمایشگاه چند روز قبل از ماه مبارک رمضان در واقع به صدا درآوردن زنگ کاروانی است که ما همه چشم به راه آن هستیم که آرام آرام با مشاهده‌ طلیعه‌ نمایشگاه باید خود را برای استقبال از ماه رمضان، ماه قرآن آماده کنیم.

نماینده‌ مردم تهران در مجلس با اشاره به اهمیت و جایگاه قرآن کریم قرآن را شناسنامه امت اسلامی و سند هویت مسلمانان دانست و گفت: با قرآن است که امت اسلامی معنا پیدا می‌کند و نگاه ما به هستی، انسان، جامعه و طبیعت به عنوان یک مسلمان باید نگاهی قرآنی باشد.

حدادعادل ادامه داد: قرآن در طول تاریخ اسلام چشمه جوشان معرفت بوده است، هستی شناسی،‌ انسان‌شناسی، ‌جهان‌شناسی و جامعه‌شناسی مسلمانان از قرآن نشات گرفته است و در هستی شناسی مفهوم اصلی توحید است.

در انسان‌شناسی قرآنی مفاهیم اصلی تقوا و خردورزی در جامعه شناسی عدل و عدالت و در جهان‌شناسی اعتدال اصل و اساس است و همه این‌ها آموزه‌های اساسی قرآن کریم است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر اینکه قرآن لازمه‌ تمدن اسلامی است، افزود: ‌این تمدن که روزگاری به مسلمانان اقتدار می‌بخشیده برخواسته و برگرفته از قرآن بوده است و امروز با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و برپایی جمهوری اسلامی این کشور و پیدایش بیداری اسلامی در سراسر جهان اسلام حرکت گسترده برای احیا و ایجاد مجدد تمدن اسلامی آغاز شده است.

حدادعادل معتقد است که احیای تمدن اسلامی جز با رجوع به قرآن ممکن نیست و اگر مسلمانان می‌خواهند مجد و عظمت گذشته خود را پیدا کنند و تمدن اسلامی به صورت یک حقیقت منسجم عینی زنده درآید باید به قرآن بازگردند.

اگر می‌خواهند زندگی اسلامی داشته باشند باید مفاهیم قرآنی را در زندگی حاکم و رایج کنند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به اینکه قرآن جسم و جانی دارد که جان آن با جسمش همراه است، یادآور شد: کتابت قرآن و تلاوت آن و انواع هنرهایی که قرآن را بهتر و دلنشین‌تر عرضه می‌کند همه به جسم قرآن مربوط می‌شود و انواع آموزش‌ها و پژوهش‌هایی که در دل و ذهن ما را به روی مفاهیم قرآن باز می‌کند به جان قرآن بر می‌گردد.

وی با بیان اینکه باید جسم و جان قرآن را در کنار هم گرامی و عزیز داشت، اظهار کرد: همه هنرها و مهارت‌هایی که به جسم قرآن مربوط می‌شود باید رواج پیدا کند و همه مفاهیمی که به جان قرآن مربوط می‌شود باید مهم دانسته شود، چراکه توجه به جسم قرآن مقدمه توجه به جان قرآن است و این ظواهر به عنوان ظرفی است که حقیقت قرآن را به عنوان یک مظروف حفظ می‌کنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه‌ شرط اصلی انس با قرآن و درک آن را دانستن زبان قرآن عنوان و تصریح کرد: باید در آموزش زبان عربی به فرزندان خود فهم قرآن را هدف نهایی قرار دهیم و باید تحصیل‌کرده و دانشجویان بتوانند با دانستن زبان عربی از عمده‌ آیات مفاهیم قرآن استفاده کنند.

حدادعادل اضافه کرد: مادامی که به چنین هدفی نرسیده‌ایم باید به ترجمه قرآن اهمیت دهیم و در مجالس و محافل همانطور که قرآن قرائت می‌شود ترجمه آن نیز خوانده شود.

وی ابراز امیدواری کرد: روزی برسد که در این کشور هر مجلس که با آیات قرآن افتتاح می‌شود بلافاصله ترجمه فارسی آن نیز خوانده شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه باید ترجمه‌خوانی در ایران سنت شود، از اقدام مجلس هفتم در آغاز جلسات علنی مجلس در این ارتباط یاد کرد و گفت: ما این کار را در مجلس هفتم آغاز کردیم که بنا بر آیین نامه داخلی مجلس جلسات رسمی علنی می‌بایست با تلاوت قرآن آغاز شود که ما تصمیم گرفتیم در تلاوت قرآن ترجمه آن را نیز در مجلس بخوانیم.

حدادعادل ادامه داد: مقام معظم رهبری این اقدام را ستودند و امسال در دیدار سالانه با نمایندگان ایشان نمایندگان را به انس با قرآن و فهم آن توصیه کردند که همراه با تلاوت، ترجمه آن را نیز پیش چشم داشته باشند و فرمودند که این کاری که در مجلس هفتم شروع شد و در مجلس هشتم ادامه دارد کار درستی است.

به گزارش ایسنا، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه درباره ویژگی‌های هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه به اندازه‌ای فنون، ‌مهارت‌ها و تحقیقات عرضه می‌شود که حقیقتا نام نمایشگاه در آن کم و کوتاه است، باید دنبال لفظ مناسب‌تری بگردیم که گویای حقیقتی باشد که هفده سال است در کشور برقرار است و سال به سال بیشتر و بهتر می‌شود.

حدادعادل با اشاره به اینکه حقیقتا نمایشگاه قرآن در شب‌های ماه رمضان تفرج‌گاهی معنوی برای روزه‌داران است، ابراز امیدواری کرد: امسال نیز نمایشگاه قرآن بتواند در توسعه‌ فرهنگ قرآنی و وارد کردن قرآن به ذهن و زندگی مردم نقش موثری داشته باشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان از تلاش‌های صفار هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون وی و همه کسانی که در سال‌های گذشته در اداره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم سهیم بوده‌اند سپاسگذاری کرد. 

کد خبر 88085

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز