دوشنبه ۲ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۹:۵۷
۰ نفر

دکتر بابک قرائی‌مقدم: این هم یک مطب شیک و پیک بدون منشی و وقت قبلی!

یکم شهریور، روز پزشک ، بهانه‌ای شد که ما این مطب تازه  را دوباره راه بیندازیم، تا شما بتوانید مثل قبل سؤال‌ها و مشکلات مربوط به سلامتی‌تان را با پزشک دوچرخه «دکتر بابک قرائی مقدم» در میان بگذارید. نامه‌هایتان را به آدرسی که در صفحه دو نوشته شده پست کنید  و جوابتان را در این صفحه بخوانید.

این هم سؤال های نوجوانان از پزشک دوچرخه:

زانوهایم هنگام راه رفتن چنان صدا می‌دهند که اطرافیان هم آن را می‌شنوند. ممکن است بر اثر صدا دادن زانوهایم استخوان‌هایم ساییده شود و این مسئله ما را نگران کرده است. می‌خواستم بدانم آیا راه‌حلی برای این مسئله دارید؟

پزشک دوچرخه: صداهای مربوط به زانو در صورتی که همراه با درد، تورم یا بی‌ثباتی استخوان پا و لغزش استخوان‌ها روی هم نباشند، به هیچ عنوان نگران کننده نیستند و نیاز به هیچ‌گونه بررسی بیشتری ندارند. این صداها در استخوان‌های شما ساییدگی ایجاد نمی‌کنند و به هیچ وجه نگران نباشید. اگر صداهای مربوط به زانو همراه با درد، تورم یا بی‌ثباتی مفصل زانو (بیمار احساس می‌کند که استخوان‌های ران و ساق‌پا روی هم می‌لغزند و لیز می‌خورند). باشد، آنگاه شما باید به پزشک مراجعه و بررسی‌های بیشتری کنید. باتوجه به این‌که در نامه‌تان اشاره‌ای به درد، تورم یا ناراحتی دیگری نکرده اید و در صورتی که این‌گونه نشانه‌ها را ندارید، به هیچ عنوان نیازی به بررسی بیشتر نیست و به شما اطمینان می‌دهم که این صداها بدون علایمی که ذکر شد، برای شما و سلامت استخوان‌هایتان ضرری نخواهد داشت، همچنین موجب ساییدگی استخوان‌هایتان نخواهد شد.

من خیلی برنج خام می‌خورم، علتش چیست؟ لطفاً راهنمایی‌ام کنید.

پزشک دوچرخه: ناراحتی شما یکی از ناراحتی‌های شایع در میان نوجوانان و جوانان است. خوردن برنج خام باعث ایجاد یکی از انواع شناخته شده‌ بیماری به نام «پیکا» (pica) می‌شود. پیکا بیماری‌ای است که در آن افراد به خوردن مواد غیرغذایی مانند گچ، خاک، مو و پلاستیک یا مواد غذایی غیرآماده مانند سیب‌زمینی خام یا برنج خام تمایل دارند. البته خوردن برنج خام از بسیاری مواد دیگر که این بیماران  ممکن است استفاده کنند، کم‌ضررتر است.

گلبول‌های قرمز خون

همان‌طور که قبلاً نیز اشاره شد، بسیاری از این افراد دچار کم‌خونی فقرآهن (کم‌‌خونی در اثر کمبود آهن در بدن) هستند. به همین دلیل شما باید به پزشک خود جهت بررسی کمبود آهن و کم‌خونی ناشی از آن مراجعه کنید. در ضمن باید از خوردن برنج خام دست بردارید. برنج خام علاوه بر بی‌فایده بودن، مشکلات گوارشی مانند دل‌درد، عفونت‌های انگلی، بی‌اشتهایی و تغییر حالت مزاج مانند اسهال یا یبوست نیز ایجاد می‌کند. باز هم به شما یادآوری می‌کنم که علاوه بر مراجعه به پزشکتان برای بررسی کم‌خونی فقر آهن، هر چه زودتر این عادت را ترک کنید. درصورتی‌که به تنهایی و به کمک خانواده قادر به ترک این عادت نیستید، می‌توانید از پزشکتان یا یک روان‌پزشک  کمک بگیرید.

«دوچرخه»؛ ضمیمه نوجوان همشهری

کد خبر 88040

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز