همشهری آنلاین: مراسم تودیع و معارفه روءسای قدیم و جدید قوه قضائیه با حضور رئیس جمهوری، رئیس مجلس، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و تعدادی از وزرا و نمایندگان مجلس، صبح دوشنبه 26 مرداد برگزار شد

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای احمدی نژاد ساعت 11 و 10 دقیقه به مراسم آمد و آقای لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز ده دقیقه پس از آغاز مراسم خود را به مراسم معارفه رئیس جدید قوه قضائیه رسانده بود.[حکم انتصاب صادق آملی لاریجانی به ریاست قوه قضائیه]

در این مراسم همچنین حجت الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان،‌ سردار سرلشکر رحیم صفوی، حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس، سردار سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، محسنی اژه‌ای، ناطق نوری، محصولی وزیر کشور، جهرمی وزیر کار، چند تن از اعضای شورای نگهبان، محمد جواد لاریجانی، واعظ زاده معاون رئیس جمهور، تقوی رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه، قالیباف شهردار تهران، جندقی رئیس کانون وکلا، کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان، و جمعی از مسئولان کشوری و لشکری و نمایندگان مجلس حضور داشتند.

اظهارات آیت الله هاشمی شاهرودی

آیت الله هاشمی شاهرودی در مراسم تودیع و معارفه روسای سابق و جدید قوه قضائیه گفت:‌ اجرای عدالت تنها در توسعه و اصلاح دستگاه قضایی نیست بلکه این بعدی از قضیه است.
 
آیت الله شاهرودی افزود: ما در این دوره 10 ساله یک سیاست و شعار ابتدایی و یک شعار انتهایی داشتیم که شعار ابتدایی توسعه قضایی بود که به عنوان سیاست اصلی دستگاه قضایی مطرح شد.

وی اضافه کرد: توسعه قضایی مربوط به درون دستگاه قضایی بود که به اصلاح قوانین و ایجاد شوراهای حل اختلاف منجر شد و کارنامه این دهه بارها اعلام شده است.

رئیس سابق دستگاه قضا گفت: در توسعه قضایی سیاست‌ها و زیرساخت‌های اصلی انجام شده اما لازم است این سیاست‌ها ادامه یابد و امیدواریم با تدبیر رئیس جدید قوه قضائیه نواقص آن برطرف شود.

آیت الله هاشمی شاهرودی افزود: در تجربه 10 ساله به ویژه بعد از توسعه قضایی، به علت وجود برخی مشکلات، بهداشت حقوقی و قضایی را مطرح کردیم.

رئیس سابق دستگاه قضا اضافه کرد: ما متوجه شدیم با همه این زیرساخت‌ها و توسعه قضایی که خروجی و محصولات قضایی را چند برابر کرده، هنوز در جامعه امنیت لازم ایجاد نشده است.

آیت الله هاشمی شاهرودی ادامه داد: با وجود همه اقدامات توسعه قضایی، هنوز پرونده‌های ورودی زیاد و تخلفات، کلاهبرداری، دعاوی حقوقی و اختلافات با وجود سرعت رسیدگی در پرونده‌ها و نهادهای شبه قضایی همچنان زیاد و هنوز امنیت قضایی در جامعه شکل نگرفته است.

وی گفت: در این تجربه 10 ساله به این نتیجه رسیدیم که اجرای عدالت در جامعه عملی است و باید به حق و حقوق دیگران تجاوز نشود که همه این‌ها در گرو کار قضایی و قاضی نیست هر چند بخش اصلی آن در دستگاه قضایی مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس سابق قوه قضاییه افزود: عمده اجرای عدالت این است که حقوق کسی ضایع نشود و حقوق مردم تحقق یابد و اگر کسی آسیبی دید با دقت جبران شود.

آیت الله هاشمی شاهرودی گفت: در آن جامعه‌ای،‌ عدالت اسلامی و امنیت حقوقی وجود دارد که جرم، تجاوز بر حقوق دیگران و تضعیف حقوق در آن نباشد و از آن پیش گیری شود.

رئیس سابق دستگاه قضا اضافه کرد: پیش گیری فقط در دست قوه قضائیه نیست و تنها بخشی از آن در دست قوه قضائیه و مربوط به صدور احکام است.

آیت الله هاشمی شاهرودی با تاکید بر اصلاح سرچشمه‌ها گفت: این کار نیاز به همکاری مشترک میان قوا و دستگاه‌های مربوط دارد و لازمه این کار این است دستگاه‌های اجرایی و غیر قضایی از آن سلامت و کارآمدی لازم برخوردار باشند.

نظام قضایی امروز جایگاه خاصی در داخل و خارج  دارد

آیت الله هاشمی شاهرودی در ادامه گفت: نظام قضایی امروز در داخل و خارج جایگاه خاصی دارد و مورد توجه و یکی از افتخارات نظام اسلامی است.

آیت الله هاشمی شاهرودی همچنین از خدمات همکاران قضایی و قضات که در این 10 سال دستاوردهای عظیم و اهداف ارزنده‌ای را در خدمت رسانی به مردم و نظام قضایی اسلامی محقق کردند قدردانی و اضافه کرد: خدماتی که انجام شده است بدون همکاری قوای دیگر ممکن نبود.

رئیس سابق دستگاه قضا افزود: تشکیل ستادها ،جلسات و شورای مشترک همه این‌ها نقش مهمی در رسیدن به این دستاوردها داشت و امیدواریم این همکاری همچنان ادامه یابد.

وی از مقام معظم رهبری تشکر و قدردانی کرد و گفت:‌ ایشان همواره با بینش عمیق و دیدگاه های ارزشمند همه قوا ، به ویژه دستگاه قضایی را هدایت کردند و رهنمودها و ارشادات ایشان، علت اصلی توفیقات دستگاه قضا بود و خواهد بود که لطف و عنایت ایشان به قوای دیگر و دستگاه قضا جای تشکر خاص دارد.

وی افزود:‌ حتی انتصاب آیت الله لاریجانی به عنوان رئیس جدید قوه قضاییه نیز به جا و ارزنده بود که از رهبر معظم انقلاب تقدیر و تشکر می‌کنیم و امیدواریم آیت الله لاریجانی با درایت و تدبیر و استفاده از علم و عمل خویش، با موفقیت و افتخار از این مسئولیت خطیر برآیند.

رئیس سابق قوه قضائیه گفت:‌ کارنامه دهه سوم مدیریت قضایی در کشور، اصلاحات و دستاوردهایی داشته که برای مردم عزیز و مسئولان روشن و شفاف است و اساسا خدمات ارزنده‌ای در این سه دهه درباره قضا انجام شده است.

وی افزود: در واقع هر مرحله مقدمه و زیرساخت مرحله بعدی قرار گرفته است که امروز تشکیلاتی مدرن، پیشرفته و جامع و مانعی داریم و لوایح ارزنده ای به تصویب رسیده که قابل ارائه به جهان است.

آیت الله هاشمی شاهرودی گفت:‌ دستاوردهای نظام قضایی همانند سایر دستگاه‌ها و دستاوردهای نظام گرانسنگ است و همه باید برای حفظ این دستاوردها در همه عرصه‌ها تلاش کنند.

وی افزود: این دستاوردها باید حفظ و حفاظت شود تا هرگونه ضرری به این دستاوردها وارد نشود.

رئیس سابق قوه قضائیه همچنین در بعد نظام قضایی تذکراتی ارائه کرد و گفت: نظام قضایی در قانون اساسی و هم در مبانی فقهی به عنوان قوه‌ای مستقل و بر استقلال قاضی و دستگاه قضایی بسیار تاکید شده است و این استقلال، شاخص‌ها و ابعاد مختلفی دارد و این شاخص‌ها استقلال قوه را از همه جریانات سیاسی و اجتماعی دستگاه های دیگر حفظ می‌کند.

وی افزود: چون این مسئولیت خیلی خطیر و ممکن است برخی مردم و جریانات سیاسی کارشان در نهایت به دستگاه قضایی منتهی می‌شود به همین دلیل نباید مسیر مدیریت قضایی در معرض خطر قرار بگیرد و باید استقلال قضایی را حفظ کند.

آیت الله هاشمی شاهرودی گفت: دستگاه قضایی نباید از جریانات سیاسی، توجهات سیاسی یا دستگاه‌های دیگر تاثیر پذیر باشد بلکه آنچه که مبانی فقهی اقتضا می‌کند تابع آن باشد و جریان اصلی نظام، رهبری و انقلاب را دنبال کند و خطی که رهبری نظام و ولایت اسلامی ترسیم می‌کنند در آن خط حرکت کند که حفظ این نظام قضایی بسیار مهم است.

رئیس سابق قوه قضائیه گفت:‌ اصلاحات در دستگاه قضایی بسیار مهم و تمام نشده است و تمام شدنی هم نیست چرا که مسائل جدید شکل می‌گیرد و باعث می‌شود تا اصلاحات جدید شکل بگیرد.

وی افزود: اما در بعد قضایی اصلاح کار آسان نیست و نیاز به کار کارشناسی دارد و با عجله نباید کاری انجام داد.

آیت الله هاشمی شاهرودی گفت: اصلاحات در بعد قضایی دقت خاصی لازم دارد و در بعد فقهی نیز هرگونه تحول نیاز به این دارد که در مسائل روز اشراف کامل داشته باشیم و آنچه که منطبق با مسائل فقهی است از آن‌ها استفاده کنیم.

آیت الله هاشمی شاهرودی گفت: البته در هر تحولی نیاز به شکوفایی داریم که برادر عزیزمان آیت الله لاریجانی آن را پی گیری خواهد کرد و با تانی و استفاده از دستاوردهای روز با مقایسه و تطبیق آنچه که هست و آنچه که باید باشد این شکوفایی به دست خواهد آمد.

وی افزود: ما امروز در همه بخش‌ها دستاوردهای عظیمی داریم اما این دستاوردها نباید ما را مغرور کند و باید به اصلاحات نظام قضایی خود ادامه دهیم و به اوج قله‌های بلند که در اسلام به آن تاکید شده است، برسیم.

وی به هماهنگ کردن بخش‌ها و مدیران قضایی و اهداف ایجاد شورای مرکزی اشاره کرد و گفت: ایجاد شورای مرکزی که خانواده‌های دستگاه قضایی و روسای دادگستری استان‌ها بتوانند در سایه آن حرکتشان را یکسان کنند و یک جهت به آن ببخشند ضروری بود.

آیت الله هاشمی شاهرودی ادامه داد: شورای هماهنگی مشترک و ستاد مشترک ایجاد شده است و هر 2 ماه یک بار تشکیل جلسه می‌دهد و همه اعضای خانواده قضایی در این جلسات شرکت می‌کنند و این موجب می‌شود همه برنامه های قضایی مورد توجه قرار گیرد.

اظهارات رئیس جدید قوه قضائیه 
 
رئیس جدید قوه قضائیه نیز در این مراسم گفت گفت:هیچ کس نباید جرات کند و به خود حق دهد که بر خلاف قانون حکم و حقوق شهروندان را ضایع و امنیت آنان را سلب کند.
 
آیت الله صادق لاریجانی افزود:چنین کسانی باید بدانند که دیر یا زود به محکمه عدل فراخوانده می‌شوند و حق مظلومان از آنان ستانده می‌شود.

وی تصریح کرد:‌ من در اینجا اعلام می‌کنم که در این راستا به احدی گذشت نخواهم کرد و با خواست خدا خاطیان را به دستگاه عدالت خواهم سپرد.

رئیس قوه قضائیه با مهم خواندن بعد نظارتی دستگاه قضایی و اذعان همگان به آن گفت:‌ این نظارت هم به نظارت درونی دستگاه و هم نظارت بیرونی نسبت به قوه مجریه و سایر قوا مربوط می‌شود.

وی افزود: اگر تخلف یا فسادی از قاضی یا مسئولی دیده شود، چهره کل دستگاه ذیربط مخدوش می‌شود و همه مسئولیم در بهبود این وضع تلاش کنیم.

آیت الله لاریجانی ارتقاء دستگاه قضایی کشور را یک ضرورت خواند و گفت: این ارتقا از حیث اتقان احکام، کارآمدی نیروهای انسانی، تسریع در احقاق حق و احتراز از اطاله دادرسی و نظایر آن است.

وی میل به این اهداف را بدون دارا بودن برنامه جامع و دقیق میسر ندانست و وجود برنامه را در تسریع نیل به هدف و ارزیابی کار گذشته موثر خواند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به تلاش‌های گسترده در بهبود و تکامل دستگاه قضایی کشور از بدو تاسیس قوه قضائیه به ریاست شهید آیت الله دکتر بهشتی تاکنون گفت: تردیدی نیست که این دستگاه عظیم همچنان نیازمند فعالیت‌های فکری و عملی بسیاری است.

آیت الله لاریجانی افزود: خلاء‌های فراوانی وجود دارند که باید با حفظ اولویت به آن‌ها پرداخت.

وی نیروی انسانی آزموده و سالم را از جمله این خلاء‌ها دانست و گفت: گرچه قضات فاضل، آگاه و صالح و نیز کارکنان شریف در دستگاه قضایی کشور بسیارند و در حد خود گوهری ارزشمند به شمار می‌روند؛ اما نباید فراموش کرد که حجم عظیم پرونده‌ها، قضات را فرسوده می‌کند.

آیت الله لاریجانی تصریح کرد: باید چاره‌ای برای تربیت قاضی و استفاده بهینه از قضات مشغول به کار اندیشید و در این زمینه طرح هایی آماده کرده‌ایم که امید است ولو در درازمدت به نتایج خوبی منجر شود.

استقلال قاضی حافظ سلامت و امنیت قضایی است

رئیس قوه قضائیه گفت: استقلال قاضی حافظ سلامت و امنیت قضایی است و باید به تمام معنا در تحکیم این استقلال بکوشیم.

آیت الله صادق لاریجانی افزود: البته این معنا لوازمی دارد از جمله آن‌ها بهادادن به شخصیت قاضی و تلاش برای تربیت قضاتی است که در مقام داوری چیزی جز حق و عدالت را معیار قرار ندهند.

وی میل به چنین مقصودی را تنها با نخبه گزینی میسر دانست و گفت: در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها کم نیستند کسانی که چنین استعدادهایی در وجود شان یافت می‌شود و مهم آن است که آنان را بیابیم و در شکوفایی استعدادهای نهفته آنان تلاش کنیم.

رئیس قوه قضائیه تعامل این قوه با دیگر قوا را از مهمترین مسائل خواند و گفت: استقلال قوا از یکدیگر که از آموزه‌های مهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است، نباید به معنای جدایی کلی قوا و نگاه جزیره ای به هر یک باشد.

آیت الله لاریجانی افزود: قوای جمهوری اسلامی ایران، جزایر از هم بیگانه نیستند و ناگزیر باید با یکدیگر تعامل معقول و منطقی و در چارچوب قوانین داشته باشند.

وی گفت: بسیاری از اهداف مقدس نظام اسلامی و حتی برخی از وظایف دستگاه قضایی، بدون این تعامل فراقوه ای میسر نیست.

رئیس قوه قضائیه تلاش برای پیشگیری از جرم را از راهبردهای اساسی قوه قضائیه خواند و گفت:‌ سلامت جامعه و بهبود وضع قضایی کشور در گرو اموری که از مهمترین آنها پیشگیری از وقوع جرم است؛ در غیر این صورت ورود فزاینده پرونده‌های قضایی دستگاه قضایی کشور را فلج می‌کند و سلامت جامعه را نیز به خطر می اندازد.

آیت الله لاریجانی پیشگیری از جرم را بدون تعامل همه جانبه قوای کشور، غیرممکن خواند و گفت:‌ قوه قضائیه به تنهایی نمی تواند متصدی این امر باشد و مجموعه اصول قانون اساسی هم این اجازه را به آن نمی‌دهد، از آنجا که مستلزم دخالت‌های متعدد در حیطه دیگر قواست.

وی افزود: روابط صحیح و دوستانه قوا در چارچوب قوانین و احتراز از فضاسازی‌های بی‌مورد و دشمن تراشی‌های خیالی به آرامش جامعه و ثبات نظام کمک می‌کند و این باید از اهداف همه قوا باشد.

تاکید بر قانون و پرهیز از اقدام خودسرانه

رئیس قوه قضائیه گفت: قوه قضائیه چهره نظام و توقع اصلی از آن حکم عادلانه و اجرای عدالت است.

آیت الله صادق لاریجانی در مراسم معارفه رئیس قوه قضائیه با اشاره به اهمیت این قوه در اصلاح جامعه و سلامت دستگاه‌های اجرایی کشور افزود: شهامت حکم عادلانه و اجرای عدالت در همه حال، فقط در عالم سخن آسان است.

وی حقیقت عدالت را امری پیچیده و دیریاب خواند و در توضیح مصادیقی از مفهوم عدالت گفت: تساوی در مقابل قانون، عدالت و قانون گریزی خلاف عدالت است.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد:‌ قانون مداری باید شعار اصلی و مدار عمل برای همه باشد؛ زیرا عمل به قانون دارای نقص، بهتر از فقدان قانون و عمل خودسرانه است.

آیت الله لاریجانی با اشاره به مواضع رهبر فرزانه انقلاب و رهنمودهای ایشان در باب سلامت و ارتقا دستگاه قضایی این مواضع را بسیار حساب شده و دقیق دانست و ابراز امیدواری کرد: در طول دوره آتی این رهنمودها در قوه قضائیه عملی شود.

وی رفع مشکل اطاله دادرسی به ویژه در پرونده‌های ملی و پرونده‌های مهم اقتصادی را از جمله این رهنمودها خواند که به صورت اولویت های دستگاه قضایی مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است.

رئیس قوه قضائیه افزود: علاج نقض‌های مکرر احکام در دادگاههای تجدیدنظر و دیوان عالی و تاکید بر اتقان احکام صادره در دادرسی‌ها از دیگر تاکیدات مقام معظم رهبری به قوه قضائیه است.

آیت الله لاریجانی از اعتماد مقام معظم رهبری برای سپردن مسئولیت خطیر قوه قضائیه به وی قدردانی کرد.

وی همچنین با قدردانی از خدمات ده ساله آیت الله هاشمی شاهرودی در دستگاه قضایی و تلاش‌های فراوان وی برای بهبود وضع قضای کشور که منجر به برداشتن گام‌های موثری در این راه شده است، گفت: آیت الله هاشمی شاهرودی از ذخایر حوزه‌های علمیه و از علمای روشن بین جهان اسلامند که با تیزبینی قابل ستایش به تاسیس اموری در دستگاه قضای کشور پرداختند که انجام آنها چندان سهل نبود.

رئیس قوه قضائیه احیای دادسراها را که در فرآیند دادرسی و احقاق حقوق مردم نقش بسزایی دارد از جمله اقدامات آیت الله هاشمی شاهرودی خواند و ابراز امیدواری کرد: وی تجارب گرانبهایش را به رئیس جدید این قوه انتقال دهد.

کد خبر 88033

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز