همشهری آنلاین: رئیس قوه قضائیه در نخستین جلسه با مسئولان عالی قضایی گفت، قانون‌مداری بایدد از مرحله شعار به عمل برسد

به گزارش ایلنا رئیس قوه قضائیه در این جلسه با اشاره به اینکه "همه باید به قانون عمل کنیم و حیات و نظام اجتماعی ما وابسته به اجرای قانون است" افزود: متاسفانه در جریان حوادث بعد از انتخابات با ادعای واهی تقلب در انتخابات، عده‌ای تلاش کردند از مدار قانون بگریزند البته در مقام برخورد با آشوبها نیز بعضاً تخلفاتی روی داد و بعضی تخلفات در بازداشتگاه‌ها به حیثیت نظام لطمه وارد کرد که این موارد با دقت و جدیت در دستگاه قضائی در حال رسیدگی می باشد.

آیت‌الله صادق لاریجانی با تاکید بر اینکه قانون مداری باید از مرحله شعار به عمل برسد، گفت: متاسفانه قانون‌گریزی و قانون شکنی قبح خود را از دست داده است و دیدیم که در حوادث بعد از انتخابات قانون گریزی چگونه منشأ این حوادث و موجب بروز تخلفات و هزینه های بسیار برای نظام اسلامی شد.

وی ادامه داد: متخلفان نباید خود را از چشم ناظران دور ببینند و دستگاه قضائی می‌بایستی پیراسته از هر نوع قانون‌گریزی با متخلفان برخود قانونی کند.

وی خاطر نشان کرد: دستگاه قضائی برای تقویت بعد نظارتی خود موظف است قانون مداری را سرلوحه و وجهه عمل خود قرار دهد و توصیه به تمام مسئولان قضائی رعایت قانون و عمل به آن است.

لاریجانی گفت: با ایجاد نوعی همگرائی نظارتی می‌توان به وظایف دستگاه قضائی در این بعد به خوبی عمل کرد و در کنار آن نسبت به حفظ بیش از پیش استقلال دستگاه قضائی تلاش نمود.

رئیس قوه قضائیه با تاکید بر اینکه استقلال قاضی در دستگاه قضائی باید مورد توجه همگان باشد افزود: البته استقلال قاضی منافاتی با هماهنگی و تعامل ندارد و قضات محترم باید در کنار این مسئله وقت کافی برای مطالعه و مشورت در مسائل حقوقی داشته باشند تا بتوانند رای متقن صادر کنند.

وی توجه به تقویت نیروی انسانی در دستگاه قضائی را مهم برشمرد و گفت: استفاده از افراد مستعد حوزه و دانشگاه و دعوت از آنها برای همکاری با قوه ‌قضائیه در جبران کمبود نیروی انسانی دستگاه قضائی ضروری است.

لاریجانی در ادامه با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری در دیدار اعضای هیات دولت با ایشان و تاکید بر تبعیت کامل از توصیه ایشان برای حرکت قانون‌مند، تصریح کرد: دستگاه قضائی باید این مساله را سرلوحه کار خویش قرار دهد و با الویت دادن به نظم و اهمیت آن در کنار برنامه‌ریزی دقیق و اصولی، در اصلاح امور کمر همت ببندد.

وی همچنین در ابتدای این جلسه تقارن برگزاری این جلسه با ایام ماه مبارک رمضان و به ویژه لیالی قدر را بسیار مهم و موجب برکت دانست و اظهار داشت: در ماه مبارک رمضان ضیافت عظیم الهی در همه جا گسترده است و امکان بهره مندی از این ضیافت بزرگ و پربرکت برای همگان فراهم است و امیدواریم بتوانیم با بهره گیری از فیوضات این ماه مبارک به تحولی در سیرالی الله دست یابیم.

رئیس قوه قضائیه همچنین سالروز شهادت مولی الموحدین امیرالمومنین علی (ع) را به تمام شیعیان جهان تسلیت گفت.

کد خبر 90055

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز