همشهری آنلاین: رییس‌جمهور با تاکید بر این‌که باید برای اجرای عدالت اولویت‌بندی شود، گفت:

کسی تردید ندارد که اگر در جامعه صاحبان قدرت به پای میز محاکمه کشیده شوند پایین‌دستی‌ها جرات تخلف نخواهند داشت.

به گزارش ایسنا، دکتر محمود احمدی‌نژاد با حضور در مراسم تودیع و معارفه‌ رئیس‌ قوه قضاییه، آیت‌الله هاشمی شاهرودی را فردی خلاق، دلسوز و به‌روز توصیف و تاکید کرد: ایشان خدمات فراوانی را در سمت رییس قوه قضاییه به ملت ایران کرده‌اند. در طول سال‌هایی که بنده در خدمت‌شان بودم نیز از نظرات‌شان استفاده کرده‌ام.

وی با بیان این‌که " عدالت، فلسفه‌ تشکیل حکومت اسلامی و احیاگر انسانیت انسان‌هاست" خاطرنشان کرد: عدالت نقطه‌ آغاز کمال انسان است، برخلاف تصور بعضی‌ها که فکر می‌کنند جامعه بشری در قله باید به عدالت برسد، عدالت دامنه است.

وی اجرای عدالت را ضامن شکوفایی حقیقت انسان‌ها دانست و ادامه داد: بدون اجرای عدالت امنیت برقرار نمی‌شود و آبادانی حقیقی اتفاق نمی‌افتد. عدالت دل‌ها را زنده می‌کند و باید به نقطه‌ای برسیم که آحاد جامعه احساس امنیت درونی کنند و هیچکس احساس نکند که کرامت او مخدوش شده و همچنین هیچکس احساس نکند که عنصر درجه دو یا چندم است.

رئیس‌جمهور اجرای عدالت را بالاترین ماموریت و نقطه آغاز حرکت انسان به سمت کمال برشمرد و تصریح کرد: انسان تراز اسلام، انسانی است که از دل محیط سرشار از عدالت برمی‌خیزد. مهمترین ماموریت انبیاء و ائمه اطهار و البته امام عصر حضرت مهدی(عج) برپایی عدالت است. این ماموریت مهم همه ماست و همه قوا مسوولند.

وی ادامه داد: هر سه قوه در این راستا مسئولند اما نقش قوه‌ قضائیه ممتاز و بی‌بدیل است؛ زیرا نقطه پایان و تضمین جاری شدن عدالت و صیانت از حقوق مردم است.

وی با بیان این‌که "رسیدگی سریع عادلانه و قاطع بهترین عامل پیشگیری از وقوع جرم است" خاطرنشان کرد: به همین دلیل ویژگی‌هایی برای قضات شمرده شده که برای دیگر منصب‌ها شمرده نشده است؛ قاضی باید شجاع‌ترین، پاک‌ترین و بهترین باشد. قاضی تراز اسلام باید از هوای نفسانی خالی شده و از تمایلات مادی فرسنگ‌ها فاصله گرفته باشد.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که "قاضی تضمین‌کننده‌ اجرای قوانین است" تصریح کرد: البته همه موظف به اجرای عدالت هستیم. دولت و قوه مجریه با همه‌ توان هم در گذشته در خدمت آقای هاشمی شاهرودی بوده و از این به بعد نیز در خدمت آقای صادق لاریجانی هستند.

وی با تاکید بر این‌که "باید برای اجرای عدالت اولویت‌بندی شود" تصریح کرد: کسی تردید ندارد که اگر در جامعه صاحبان قدرت به پای میز محاکمه کشیده شوند، پایین‌دستی‌ها جرات تخلف نخواهند داشت.

وی خاطرنشان کرد: باید دست به دست هم دهیم و در مقابل مفاسد، قانون‌شکنی‌ها و کسانی که می‌خواهند فرهنگ قانون‌شکنی را نهادینه کنند بایستیم و اگر خدایی ناکرده در جامعه‌ای صاحبان نفوذ از رسیدگی‌های قضایی و از اعمال عدالت مصون بمانند آن جامعه تضمینی برای دوام و بقا نخواهد داشت.

رییس‌جمهور تاکید کرد: ما هستیم، کمک می‌کنیم، پشتیبانی می‌کنیم، البته نباید فراموش کرد که اجرای عدالت سخت است و فشارها، سفارش‌ها و رودربایستی‌ها می‌آید. بحمدالله امروز قضات مومن، شجاع و خودساخته در دستگاه قضایی فراوان هستند.

وی در پایان با بیان این‌که " بگذارید این جمله‌ی دلم را نیز بگویم" تصریح کرد: والله می‌ارزد انسان در یک موضعی یک حکم خدا را اجرا کند و جانش را برای آن بگذارد، بهتر از آن است که سال‌ها در منصب‌های عالی باشد ولی جامعه از آن انتظار تحقق عدالت نداشته باشند.

رئیس‌جمهور قبل از ترک مراسم لوح تقدیری را تقدیم آیت‌الله هاشمی شاهرودی کرد

کد خبر 88032

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز