دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۵ - ۰۴:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران ژاپنی می‌گویند یک تکنولوژی جدید تصویربرداری به نام ام آر آی تمام‌قلبی می‌تواند یک روش غیرتهاجمی مطلوب برای کشف انسداد شریان‌های تغذیه‌کننده قلب باشد.

به گزارش هلث‌دی‌نیوز این متخصصان می‌گویند ام آر آی تمام‌قلبی که تصاویری سه‌بعدی از قلب و عروق خونی آن فراهم می‌کند،ممکن است جایگزینی برای روش‌های تهاجمی(مانند استفاده از ترزریق ماده حاجب) باشد که از اشعه ایکس برای دیدن قلب استفاده می‌کنند. 

با این حال هنوز مشکل است که با استفاده از ام آر آی تصاویری واضح از قلب به دست آورد.ضربان مداوم قلب به همراه تنفس بیمار  باعث محو شدن تصاویر می‌شود.

تصاویر ام آر آی تمام‌قلبی به طور معمول در لحظات کوتاهی که قلب در بین ضربانش استراحت می‌کند(مرحله دیاستول) جمع‌آوری می‌شوند.

پژوهشگران در این بررسی این موضوع پرداختند که آیا می‌توان در هنگام انقباض فعال قلب برای تلمبه‌کردن خون(مرحله سیستول) تصاویر بهتری به دست آورد.این بررسی بر روی 113 بیمار بوسیله گروهی از محققان در بیمارستان دانشگاهی میه و بیمارستان مرکزی ماتوسوسکا در ژاپن انجام شد.

آنها دریافتند که در 48 بیمار به خصوص آنهایی که ضربان قلب سریع‌تر دارند،‌ بهترین زمان برای جمع‌آوری تصاویر ام آر آی تمام‌قلبی حین دوره سیستول است.

این پژوهشگران نتیجه می‌گیرند که لحظه مطلوب زای تصویربرداری برای جمع‌آوری تصاویر ام آر آی تمام‌قلبی میان بیماران متفاوت است.

این بررسی در شماره 21  Journal of the American College of Cardiology به چاپ رسیده است.

اطلاعات بیشتر در این زمینه را در وب‌سایت کالج رادیولوزی آمریکا/ انجمن رادیولوژی آمریکای شمالی ببینید: ام آر آی قلبی

کد خبر 8792

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز