جمعه ۱۶ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر: مراسم نهایی بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان، شامگاه پنجشنبه در همدان برگزار شد و برگزیدگان بخش‌های مختلف، پروانه‌های زرین خود را دریافت کردند.

در مراسم امسال که با حضور کمرنگ‌تر خارجی‌ها همراه بود، بیشتر جوایز در بین فیلمسازان خودمان توزیع شد و پروانه‌های بخش بین‌الملل، پس از پروازی کوتاه و کم‌ارتفاع، کمی نزدیک‌تر از آنچه انتظار می‌رفت فرود آمدند.

در این بخش، در رشته بزرگسال، 4 جایزه از 8 جایزه اصلی به ایرانی‌ها رسید و «کودک و فرشته» به کارگردانی مسعود نقاش‌زاده، عنوان بهترین فیلم آسیایی را به دست آورد.

به جز این جایزه، پروانه‌های بهترین فیلم ویدئویی بلند (بال‌های خوشبختی به کارگردانی بهروز شعیبی)، بهترین فیلم پویانمایی (گرگ و میش به کارگردانی مریم خلیلی‌زاده) و بهترین بازیگر نوجوان (مهرشاد اسفندیاری به‌خاطر فیلم وی، کسی در راه است) نیز در ایران ماندند.

اما سهم خارجی‌ها عبارت بود از: بهترین فیلم نیمه بلند: ورزشکار آماتور از انگلستان به کارگردانی مارک کراست، بهترین فیلمنامه: پیانوی جنگل از ژاپن به کارگردانی ماسایوکی کوجی‌ما، بهترین کارگردان: آتالای تاسدیکن از ترکیه به خاطر فیلم «مومو» و بهترین فیلم بلند: پیانوی جنگل از ژاپن.

البته داوران کودک و نوجوان جشنواره امسال هم برگزیدگان خود را در بخش بین‌الملل معرفی کردند که هیچ وجه اشتراکی بین آرای آنها و داوران بزرگسال، با برگزیدگان گفته‌شده، وجود نداشت.

جالب‌تر اینکه از برگزیدگان خارجی، هیچ‌یک در مراسم نبودند و پروانه‌های آنها هم دست کم فعلا برای خودمان مانده است. همان طور که مجید شاه‌حسینی، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی هم نبود و خیلی از سینماگران عرصه کودک و نوجوان هم نبودند و معاون سینمایی وزارت ارشاد، کمی تنها به‌نظر می‌رسید.

بخش داخلی

«کودک و فرشته» که فیلمی دفاع مقدسی محسوب می‌شود، علاوه بر جایزه بخش بین‌الملل، دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه بلند سینمایی را نیز دریافت کرد. اما جایزه کارگردانی در بخش ملی به غلامرضا رمضانی برای فیلم «همبازی» رسید.

جایزه ویژه هیات داوران به «پرواز مرغابی‌ها» به کارگردانی علی شاه حاتمی و جایزه‌ داوران کودک نیز به «یک وجب آسمان» به کارگردانی علی وزیریان اهدا شد. در بین فیلم‌های ویدئویی بلند، پروانه زرین به بهروز شعیبی کارگردان فیلم «بال‌های خوشبختی» رسید.

در بین فیلم‌های کوتاه، اگرچه کلی لوح تقدیر هم تقسیم شد، اما پروانه‌ زرین نهایتا سهم «مادرهای برفی» به کارگردانی پیمان نهان قدرتی شد و در پویانمایی نیز به«همسایه‌ات را نخور» به کارگردانی محمود نفیسی رسید.

البته جایزه ویژه‌ای هم داوران امسال به «صندوق شاهد» به کارگردانی بابک نظری دادند. امسال ماهایا پطروسیان هم از جمله چهره‌هایی بود که با یک پروانه مشترک به خانه رفت. پطروسیان همراه با امیر توده‌روستا، امسال در بخش ویدئویی نیمه‌بلند، فیلم «یک روز قشنگ برفی» را داشت که پروانه زرین این بخش را نیز گرفت.

پطروسیان پس از دریافت پروانه‌‌اش گفت: «این روزها شاهد هستیم دوستان انگیزه‌ای برای حضور در این جشن‌های سینمایی از خود نشان نمی‌دهند و امیدوارم شرایطی فراهم شود تا همه در جشن‌های فرهنگی کنار هم باشیم.»

باقی جایزه‌ها

امسال علاوه بر پروانه‌ها و لوح‌ها و دیپلم‌ها، برخی از سازمان‌های دولتی هم به فیلم‌های مورد نظر خود جوایزی را اهدا کردند: استانداری همدان به «پرواز مرغابی‌ها» شاه حاتمی، بنیاد شهید به «کودک و فرشته» نقاش‌زاده، سازمان اکو مشترکا به «نقش و نقاش» مهدی جعفری و «مومو» از ترکیه.

اعتراض پوران درخشنده

پوران درخشنده که امسال با فیلم «خواب‌های دنباله‌دار» در جشنواره همدان حضور داشت، پس از برگزاری مراسم و نگرفتن جایزه، به شورای فیلم کودک اعتراض کرده است. آن‌طور که ایسنا نوشته، علت اعتراض درخشنده، نمایش نسخه کامل‌نشده فیلمش در 2 روز نخست جشنواره است.

درخشنده می‌گوید: وقتی در روز پایانی جشنواره پس از 72ساعت بیداری و حضور در لابراتوار، با نسخه‌ کامل و آماده‌شده در جشنواره حضور پیدا کردم، مطلع شدم نسخه‌ای از فیلم که بدون صداگذاری و موسیقی و تدوین نهایی است، برای مردم به‌نمایش درآمده است، شوکه شدم و معتقدم نمایش این فیلم برخلاف مقررات جشنواره است.

کد خبر 87251

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز