علی اکبر یاری: بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در همدان طبق روال معمول این جشنواره پس از اما و اگرهای بسیار و تغییر دبیر و دبیر اجرایی در آستانه برگزاری جشنواره در استادیوم قدس این شهر با افتتاح شد

این جشنواره با حضور محمدرضا جعفری جلوه معاونت امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر مرادی استاندار، نمایندگان مردم همدان در مجلس شورای اسلامی و تنی چند از مدیران و مسئولان ستادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد فارابی و استانداری همدان افتتاح شد.

در سال‌های اخیر همواره بر سر چگونگی برگزاری این جشنواره بین برگزارکنندگان و حامیان مالی جشنواره چه در اصفهان و چه در همدان اختلاف نظرهایی وجود داشته و این تازه جدا از مشکلات کوچک و بزرگ دیگری است که بر سر راه برگزاری منظم این جشنواره وجود دارد. امسال شاه حسینی دبیر جشنواره بیست‌ودوم دبیری جشنواره بیست سوم را به اکبر نبوی سپرد و از مدیریت جشنواره کنار رفت تا با انتصاب اکبر نبوی به‌عنوان دبیر جشنواره بیست و سوم مشکلات به حداقل برسد

و او بتواند بانفوذی که در وزارت ارشاد و قائم مقامی بنیاد سینمایی فارابی دارد هماهنگی و مدیریت لازم را بر یک جشنواره رده A اعمال کند که طولی نکشید و در آستانه برگزاری اکبر نبوی نیز جای خود را به احمدی سپرد هر چند پیش از این علی اصغر زواره‌ای معاون مالی اداری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در هفته اول اردیبهشت ماه طی مصاحبه با خبرنگاران خود را به‌عنوان دبیر اجرایی جشنواره معرفی و شروع به کار دبیرخانه استانی جشنواره را اعلام کرد

و در نشستی که با خبرنگاران داشت وعده کرد که مشکلات مالی جشنواره را حل خواهد کرد که بعید هم نبود زیرا بودجه و تشکیلات مالی اداره کل استان سال‌های سال است که در دست نامبرده می‌چرخد. علی اصغر زواره‌ای در حال برنامه ریزی و انتخاب نیروها مورد نیاز ش بود که اعلام شد زمردیان دبیر اجرایی 2 دوره گذشته سکان جشنواره بیست‌و‌سوم را به دست گرفت.

جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان از ابتدای شکل‌گیری‌اش تا امروز فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت سر گذاشته است فستیوالی که از همان سال‌های آغازین نوساناتی را تجربه کرده که سینمای کودک و نوجوان دچارش بوده است به واقع زمانی که سینمای کودک روزگار مساعدی را می‌گذرانده جشنواره کودک هم با رونق بیشتری برگزار شده است.

مثلا زمانی که فیلم خانه دوست کجاست و دونده، شهر موش‌ها و گلنار که جزو پرفروش‌ترین آثار سینمایی بودند جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان هم به بهترین شکل ممکن برگزار می‌شد.

سینمای کودک و نوجوان در دهه شصت یکی از مهمترین و موفق‌ترین گونه‌های سینمایی ایران بود در آن سال‌ها فیلم کودک هم به اقتصاد سینما کمک می‌کرد و به اصطلاح خوب می‌فروخت و هم این که سفیر مناسبی برای سینمای ایران در محافل بین‌المللی بود این گونه بود که برای فیلمی همچون مدرسه موش‌ها صف‌های طولانی گرداگرد سینماها تشکیل می‌شد و از سوی دیگری فیلم‌هایی چون دونده و خانه دوست کجاست نام سینمای نوین ایران را در جشنواره‌های جهانی بر سرزبان‌ها می‌انداخت.

 سال‌هاست اما سینمای کودک از دوران اوجش فاصله گرفته است در بخش فیلم‌هایی درباره کودک و نوجوان مدتهاست که به ورطه تکرار افتاده‌ایم و جز جشنواره‌های درجه 3 خارجی کسی خریدارشان نیست و در بخش کودک هم سال‌هاست فیلمی که مخاطب کودک و نوجوان را سر ذوق بیاورد ساخته نشده است.

همشهری استانها

کد خبر 87308

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار