الهام اناری: تعجب نکنید، درست آمده‌اید! اینجا همان بوستان گفت‌وگو است که این روزها حال‌وهوای دیگری به ‌خود گرفته است. بوستان گفت‌وگو از یکشنبه گذشته تا جمعه، میزبان جشنواره مشارکت‌های مردمی و خدمات شهری است.

بوستان گفتگو

سر زدن به بوستان گفت‌وگو در این روزها هم فال و هم تماشاست چون می‌توانید چند ساعتی را در یک مکان خوش آب‌وهوا سپری‌ کنید و علاوه بر آن از یک نمایشگاه جذاب که توسط شهرداری تهران بر‌پا شده دیدن کنید؛ نمایشگاهی که پر است از غرفه‌هایی که در آنها، هم ‌می‌توانید آموزش ببینید، هم سرگرم شوید و در مسابقه شرکت کنید و دست آخر هم اگر مایل بودید با سر زدن به بعضی غرفه‌ها برخی مایحتاج مورد نیاز خانواده را آن هم با قیمتی بسیار مناسب تهیه کنید و به خانه بروید.

اینجا بوستان گفت‌وگوست و شما میهمان جشنواره بزرگ مشارکت‌های مردمی و خدمات شهری هستید؛ جشنواره‌ای که از ساعت 18 تا نیمه شب برپاست.

وارد بوستان که می‌شوید، ابتدا ماشین‌های بزرگ آتش‌نشانی و ماشین‌های مکانیزه شهرداری، نخستین دیدنی‌های این نمایشگاه هستند. اگر مایلید ابتدا می‌توانید چرخی در محوطه نمایشگاه بزنید و بعد از آن وارد محوطه سربسته نمایشگاه شده و به سراغ غرفه‌ها بروید. ماشین‌های آتش‌‌نشانی که آنها را همیشه آژیرکشان و در حال حرکت در خیابان‌ها دیده‌اید حالا اینجا آرام گرفته‌اند تا از نزدیک به سراغشان بروید.

این ماشین‌های عظیم‌الجثه که همیشه از دیدنشان ترس به دلتان می‌افتاد حالا می‌توانند برای بچه‌ها هم جذاب باشند؛ ماشین‌های قرمزی که نردبان‌های 32 متری از آنها آویزان شده است.

کمی آن‌طرف‌تر ماشین‌های مکانیزه شهرداری هم به ردیف ایستاده‌اند تا از نزدیک ببینید این دستگاه‌های مکانیزه‌ای که شهر ما را از آلودگی‌ها پاک می‌کنند چقدر متنوعند و هریک با امکاناتی که دارند به چه کاری می‌آیند؛ از جاروب پیاده‌رو گرفته تا جاروب بزرگراهی مکانیزه، جاروب گاردریل و جدول‌شوی مکانیزه، جاروب نرده‌شوی مکانیزه و جاروب حمل زباله مکانیزه.

حالا که اول راه هستید ولی اگر کودک خود را هم به نمایشگاه آورده‌اید همین جا می‌توانید راه خود را به سمت شهر بازی بادی نمایشگاه کج کنید.

شهر بازی بادی با رنگ‌های شاد طراحی شده و وسایل بازی از دور خودنمایی می‌کند. نزدیک که می‌شوید، وسایل بازی بادی از سرسر‌ه‌ای به شکل قلعه گرفته تا خانه‌ای پر از توپ‌های کوچک، چشم هر کودکی را به ‌خود خیره می‌کند.

شما می‌توانید بچه‌ها را با خیال راحت به داخل شهربازی بفرستید و خودتان به سراغ غرفه‌های اقلام تبلیغاتی بروید. این غرفه‌ها با محصولات تبلیغی خود میزبان بازدید‌کنندگان نمایشگاه هستند؛ از دم‌نوش گیاهی گرفته تا آبمیوه و طعم‌دهنده‌های غذایی؛ هم بروشور می‌دهند و هم می‌توانید محصولاتشان را تست کنید.

اما در بخش دیگری از فضای بیرونی نمایشگاه می‌توانید به خرید بپردازید؛ جایی شبیه به یک بازار‌چه کوچک که محل عرضه کالاهای تنظیم بازار است؛ از میوه و تخم مرغ گرفته تا خربزه ارگانیک، گوشت دام بهداشتی، برنج، خرما، چای و عسل.

باز هم اگر به راه خود ادامه دهید به غرفه‌‌ای می‌رسید که کتاب کودک و روزنامه به رایگان عرضه می‌کند. می‌توانید با بچه‌ها سری هم به غرفه طراحی چهره کودکان بزنید و آنها را با چهره‌ای متفاوت به فضای سرپوشیده نمایشگاه ببرید.

تماشای مجسمه امیر کبیر را هم از دست ندهید؛ مجسمه‌ای که توسط هنرمندان ایرانی در ایتالیا ساخته شده و در ایام جشنواره به طور موقت در بوستان گفت و گوست.

حالا بهتر است به گشت‌و‌گذار در محوطه باز جشنواره مشارکت‌های مردمی و خدمات شهری پایان دهید و وارد فضای سرپوشیده نمایشگاه شوید چون برنامه‌های مختلف هیجان‌انگیزی در این بخش برای شما تدارک دیده شده است.

حواستان به ساعت‌ باشد چون اگر از وقت و زمان غافل شوید ممکن است آن‌قدر وقت خود را در یک غرفه بگذرانید که از بقیه بخش‌های نمایشگاه غافل شوید. غرفه‌هایی با رنگ‌های گرم و شاد در کنار انواع گل‌ها و گیاهانی که در سرتاسر این فضا با سلیقه خاصی چیده شده‌اند، فضای چشم‌نوازی را ایجاد کرده است.

از بعضی غرفه‌ها صدای موسیقی هم به گوش می‌رسد؛ علاوه بر آن از عروسک‌های پارچه‌ای بزرگ و متحرک که در فضای سرپوشیده نمایشگاه راه می‌روند و با کودکان حرف می‌زنند غافل نشوید.اینجا شما می‌توانید از غرفه‌های بهشت زهرا(س)، غرفه سازمان آتش‌نشانی، غرفه سازمان بازیافت، غرفه سازمان زیبا‌سازی‌، غرفه سازمان پارک‌ها و فضای سبز، غرفه ساماندهی مشاغل، غرفه شهروند و غرفه سازمان میادین میوه و تره‌بار دیدن کنید. غرفه آتش‌نشانی در فضایی به مساحت 350 متر مربع، میزبان بازدیدکنندگان است.

آتش‌نشان‌های داوطلب در این غرفه حضور فعالی دارند. شما می‌توانید با پر کردن فرم‌هایی که در اختیارتان قرار می‌گیرد در آینده نزدیک در کلاس‌های آموزشی آتش‌نشان داوطلب شرکت کنید و بعد از گذراندن 80 ساعت کلاس تئوری و عملی رایگان، مدرک اتمام دوره بگیرید. جالب است بدانید که تا به حال 6 هزار نفر در این کلاس‌ها شرکت کرده‌اند و مدرک آتش‌نشان داوطلب گرفته‌اند. در گوشه‌ای از این غرفه می‌توانید شاهد مانور آتش‌نشانان و امدادگران باشید؛ جوان‌های آتش‌نشانی که طناب‌نوردی می‌کنند، از میله‌های مخصوص آتش‌نشانی فرود می‌آیند و عملیات‌های ویژه اجرا می‌کنند.

تماشای این مانور‌ها برای بچه‌ها پر از جذابیت و هیجان است. آنها می‌توانند در این غرفه کلاه‌های قرمز هدیه بگیرند، از نزدیک با وسایل کار آتش‌نشان‌ها آشنا شوند، با هدیه‌گرفتن یک دفترچه نقاشی و مداد رنگی در مسابقه نقاشی شرکت کنند و نقاشی‌های خود را با موضوع آتش‌سوزی و امداد بکشند و دست آخر جایزه هم بگیرند.

در بخش دیگری از این غرفه به شما آموزش می‌دهند که چطور در مدت‌زمان کوتاهی آتش را خاموش کنید؛ بعد از آن هم یک مسابقه خاموش کردن آتش برگزار می‌کنند و به آنهایی که زودتر و بهتر آتش را خاموش می‌کنند جایزه می‌دهند.

بعد از غرفه آتش‌نشانی سری به غرفه بهشت زهرا بزنید که اصلا حال‌وهوای متفاوتی با کل فضای نمایشگاه دارد.

بخش‌های مربوط به شهدای شاخص، شهید چمران، شهید آوینی، شهدای حج خونین و شهدای ناوچه پیکان از جمله بخش‌های مختلف این غرفه است که با تکنیک گالری، تصاویری را به شما نمایش می‌دهد. اجرای ماکت قطعه شهدای گمنام در قطعه 44 و 28بهشت‌زهرا(س)، بخش دیگری از غرفه شهر آسمانی یا همان غرفه بهشت زهرا(س) است.

غرفه دیگری در این بخش با موضوع «یاد معاد» برپا شده که با استفاده از تکنیک متن- تصویر و با گلچین‌کردن موضوعات متعددی از کتاب «سیاحت غرب» نوشته مرحوم قوچانی سعی می‌کند ذهن بازدید‌کنندگان را با موضوع معاد، برزخ و دنیای پس از مرگ و معاد درگیر کند. نمایش خدمات رایانه‌ای سازمان نیز بخش دیگری از این غرفه است که در آن می‌توانید از موضوعات متعدد و خدمات یک آرامستان مدرن آگاه شوید.

این غرفه، بخشی را نیز در فضای بیرونی به نصب تصاویر 400شهید پرافتخار دفاع مقدس اختصاص داده است. ارسال بلوتوث نقشه مصور سازمان طرح‌ها و پروژه‌ها و اطلاعات ساختاری سازمان و برنامه‌های فرهنگی روی تلفن همراه بازدید‌کنندگان از دیگر خدمات رایانه‌ای است که توسط این غرفه به بازدیدکنندگان ارائه می‌شود. در کنار همه اینها، برگزاری مسابقات فرهنگی با اهدای جوایز فرهنگی از دیگر خدمات این غرفه در ایام برگزاری جشنواره است.

غرفه اداره بازیافت و تفکیک مواد منطقه3 با یک دیوار سبز عمودی، گلدان‌های زیبا و 2طوطی رنگارنگ در قفس، توجه شما را به‌خود جلب می‌کند. در این غرفه بچه‌ها می‌توانند در مورد بازیافت آموزش ببینند، در مسابقه شرکت کنند و دست آخر هم می‌توانید با هدیه گرفتن یک گل، به بازدید از این غرفه پایان دهید.

جشنواره مشارکت شهروندی و خدمات شهری این روزها به همت معاونت خدمات شهری شهرداری تهران بر پا شده تا شهروندان بیشتر و بهتر بدانند که آسودگی خیالشان از زندگی در شهر را از کجا به دست آورده‌اند. بازدید از این جشنواره را از دست ندهید!

کد خبر 112977

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز