گروه ادب و هنر: محمدعلی باشه آهنگر، چهره شاخص یازدهمین جشنواره فیلم مقاومت، انقلاب و دفاع مقدس بود.

جشنواره

او جایزه بهترین کارگردانی برای فیلم‌های سینمایی «فرزند خاک» و «بیداری رویاها» را گرفت و فرزند خاک بهترین اثر بلند سینمایی جشنواره یازدهم شناخته شد. آیین پایانی یازدهمین جشنواره فیلم دفاع مقدس جمعه شب در تالار وحدت برگزار شد.

اجرای این مراسم را سیدجواد هاشمی برعهده داشت و حمید فرخ‌نژاد برای بازی در فیلم‌های سینمایی «دمکراسی تو روز روشن» و «شب واقعه»، جایزه بهترین بازیگر مرد را گرفت و آن را به دختر شهید غلامرضا رهبر تقدیم و از این شهید بزرگوار تجلیل کرد. در این بخش از بازی مرحوم خسرو شکیبایی در «اتوبوس شب» تجلیل شد.

در بخش بهترین بازیگر زن یازدهمین جشنواره فیلم دفاع مقدس، هنگامه قاضیانی برای بازی در فیلم سینمایی «بیداری رویاها» و پانته‌آ بهرام برای بازی در «بدرود بغداد» جایزه بهترین بازیگر زن را دریافت کردند و از بازی مهتاب نصیرپور در «فرزند خاک» تقدیر شد.
در ابتدای این مراسم، مستند کوتاهی درباره‌ مشکلات ناشی از تبعات جنگ پخش شد که در ادامه محمد خزاعی، دبیر جشنواره با بیان اینکه مطالب زیادی را برای ارائه گزارش آماده کرده بودم، از خواندن آن صرف‌نظر کرد و گفت: فیلم پخش شده جای هیچ گزارشی را باقی نمی‌گذارد.

نخستین بخش اهدای جوایز به فیلم کوتاه اختصاص داشت که توسط هیات داوران این بخش و محمدرضا جعفری‌جلوه اهدا شد و «ما در راهیم» ساخته‌ عارف نامور، انیمیشن «شهر خاموش» ساخته امیرحسین مهران و «ترانه‌ای برای لوبا» به کارگردانی طوفان نهان‌قدرتی به‌ترتیب اول تا سوم شدند.

در بخش مستند «نفس تنگ» به کارگردانی سیدروح‌الله حجازی اول شد و «روزی شبیه دیروز» ساخته محسن قیصری و «رستاخیز» به کارگردانی محمدعلی فارسی دوم و سوم شدند. لوح‌های تقدیری هم به الهام حسین‌زاده برای فیلم «دیوار» و مرتضی پایه‌شناس برای «پشت دیوار اشرف» اهدا شد. سید روح‌الله حجازی منتخب این بخش جایزه‌اش را به یک جانباز 70درصد شیمیایی اهدا کرد.

در بخش بین‌الملل یازدهمین جشنواره فیلم مقاومت با حضور محمدخزاعی، انیسه شاه‌حسینی و محمدرضا ایرانمنش از مای مصری و جان شمعون زوج مستندساز فلسطینی تقدیر شد. جوایز بخش غزه با حضور هیات داوران این بخش و سردار نقدی، جواد جباری رئیس بنیاد فرهنگی روایت و سردار افشار اهدا شد که در این بخش جایزه اول به فیلم «آیشن، همچنان زنده در غزه» از سوئیس تعلق گرفت و جایزه‌های بعدی به‌ترتیب به «شلیک به فیل» از فلسطین و اسپانیا، «غزه وقتی شنبه آمد» محصول پرس‌تی‌وی از اسپانیا اختصاص پیدا کرد و 2لوح تقدیر هم به «تای‌برک» به کارگردانی مهدی سالکی از سوئد و «مقاومت» ساخته محمدرضا قهرمان اهدا شد.

در بخش مستند بین‌الملل «آن هفت سال در خط مقدم جبهه» از هلند بهترین اثر شد و جایزه ویژه هیات داوران به «آرشیو‌های یک تراژدی» از آلمان تعلق گرفت. همچنین «شفایم بده» از فلسطین، فرانسه و سوئیس جایزه کارگردانی را گرفت و تندیس فیلمنامه و تحقیق به فیلم «قانا» ساخته محمدرضا عباسیان اختصاص پیدا کرد.

در این بخش لوح‌های تقدیری به «عراق، جنگ، عشق، خدا و دیوانگی» محصول عراق، فلسطین، انگلستان و هلند، «سلاطین و سیاهی‌لشکرها» محصول فلسطین و آلمان و «11 هزار کیلومتر دور‌تر از نیویورک» محصول تاجیکستان اهدا شد.
جوایز بخش فیلم‌های سینمایی بین‌الملل هم با حضور هیات داوران این بخش و مهمان‌پرست سخنگوی وزارت امور خارجه اهدا شد که جایزه اصلی به «شهر مرگ و زندگی» از چین رسید و«اتوبوس شب» به کارگردانی کیومرث پوراحمد جایزه کارگردانی را گرفت و فیلمنامه به «کرانه دیگر» از گرجستان تعلق گرفت.

«پسر شیر» از استرالیا و «روز تولد لیلا» از هلند و انگلیس جوایز دیگر این بخش را دریافت کردند. در بخش نگاه نو جشنواره که به فیلم‌های 313 ثانیه‌ای اختصاص داشت، «آبی عمیق» به کارگردانی مرجان اشرفی‌زاده بهترین اثر شناخته شد و جوایز دیگر به «نفس می‌کشم» به کارگردانی مظفر متین‌پور، «هفت +1 دلاور» به کارگردانی رهبر قنبری، «یک فنجان شیر» به کارگردانی عباس حمیدیان و «108 سال تنهایی» به کارگردانی محمدعلی شعبانی تعلق گرفت.

همچنین هیأت داوران این بخش 2جایزه ویژه به فیلم «آتش‌بازی» ساخته هانی صباحی و «تردید» ساخته علی امیدوار اهدا کرد.
فهرست برگزیدگان این بخش توسط 2موتور سوار رزمنده به مجری مراسم داده شد. در بخش ویدئویی «میکائیل» به تهیه‌کنندگی جمشید بهمنی بهترین اثر شد، روح‌الله حجازی برای «پر» بهترین کارگردانی را گرفت و فیلمنامه هم به جمشید بهمنی برای «میکائیل» رسید.

حسین محجوب بازیگر فیلم «ما هنوز زنده‌ایم»، دنیا پاک‌دامن برای «میکائیل» و فریبا کوثری برای فیلم «پر» هم جایزه بازیگری گرفتند. محمد رضا گوهری برای نگارش فیلمنامه «بیداری رویاها» هم در بخش سینمایی جایزه گرفت و جایزه ویژه هیأت داوران به حسین کلامی تهیه‌کننده فیلم «کودک و فرشته»، منوچهر محمدی به خاطر تهیه‌کنندگی فیلم «عصر روز دهم»، جواد شریفی‌راد مدیر جلوه‌های ویژه فیلم «کودک و فرشته»، امیر محمد زند برای بازی در «اتوبوس شب» و رضا رستگار برای جلوه‌های ویژه اهدا شد.

در جشنواره فیلم دفاع مقدس، «عراق عصر روز دهم» به‌عنوان اثر برگزیده تماشاگران در بخش بین‌الملل و «نفوذی» فیلم برگزیده تماشاگران در بخش سینمای ایران معرفی شدند و جوایز‌شان توسط سردار نقدی، فرج‌الله سلحشور، جعفری، مدیرکل حوزه ریاست سازمان صداو سیما و محسن علی‌اکبری اهدا شد.

کد خبر 116858

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز