گروه ادب و هنر: همزمان با برگزاری یازدهمین جشنواره فیلم دفاع مقدس که بعد از یک توقف 5ساله کار خود را از سر گرفته است، 15 فیلم با موضوع دفاع مقدس نیز در 8کشور جهان به نمایش درمی‌آید.

جشنواره دفاع مقدس

این 15 فیلم در برنامه‌ای موسوم به «هفته فیلم دفاع مقدس در خارج از کشور» اکران می‌شوند و عبارتند از: «فرزند خاک» (محمدعلی باشه‌آهنگر)، «شب به‌خیر فرمانده» (انسیه شاه‌حسینی)، «اتوبوس شب» (کیومرث پوراحمد)، «روز سوم» (محمدحسین لطیفی)، «کودک و فرشته» (مسعود نقاش‌زاده)، «م مثل مادر» (مرحوم رسول ملاقلی‌پور)، «بازمانده» (مرحوم سیف‌الله داد)، «خاکستر سبز» (ابراهیم حاتمی‌کیا)، «هور در آتش» (عزیزالله حمیدنژاد)، «جایی برای زندگی» (محمد بزرگ‌نیا)، «دوئل» (احمدرضا درویش)، «آن که دریا می‌رود» (آرش معیریان)، «مثل یک قصه» (خسرو سینایی)، «گیلانه» (رخشان بنی‌اعتماد) و مستند «موج زنده» (حبیب احمدزاده).

آنطور که روابط عمومی جشنواره اعلام کرده است، بوسنی و هرزگوین، کره‌شمالی، افغانستان، تاجیکستان، فنلاند، ترکیه، سوریه و لبنان 8 کشوری‌ هستند که فیلم‌های فوق در آنها نمایش داده می‌شوند.تا زمان پایان مهلت دریافت آثار بخش بین‌الملل جشنواره در مجموع 189 فیلم از 61 کشور جهان شامل 58 فیلم سینمایی، 116 فیلم مستند و 12فیلم کوتاه برای دبیرخانه جشنواره رسیده است.

در ایران ‌علاوه بر این 8کشور، 53 کشور دیگر نیز فیلم‌هایشان را برای رقابت فرستاده‌اند. این کشورها نیز عبارتند از: آلمان، اسپانیا، سوئیس، اندونزی، کرواسی، عراق، ژاپن، فلسطین، آمریکا، کامبوج، انگلستان، کره‌جنوبی، فرانسه، قطر، چین، امارات متحده عربی، هلند، مصر، کویت، کانادا، استرالیا، تیمورشرقی، گرجستان، هنگ‌کنگ، تونس، ایتالیا، بلژیک، اتریش، دانمارک، ‌قزاقستان، هند، اردن، روسیه، بنگلادش، اوکراین، ایسلند، جمهوری چک، بلغارستان، فیلیپین، هائیتی، پاکستان، سریلانکا، گواتمالا، نیوزیلند، آرژانتین، صربستان، ‌مکزیک، کوبا، لوکزامبورگ، کنیا و...

داوران بخش قلم طلایی

اما دیروز داوران بخش قلم طلایی جشنواره فیلم دفاع مقدس معرفی شدند. داوران این بخش در قالب 3هیأت جداگانه فیلمنامه‌های 3بخش «کوتاه»، «سینمایی ویدئویی» و «سینمایی» را داوری خواهند کرد. این 3هیأت داوری قرار است 100 عنوان فیلمنامه راه‌یافته به بخش مسابقه قلم طلایی را ارزشیابی و داوری کنند. 31 فیلمنامه سینمایی، 26 فیلمنامه سینمایی ویدئویی و 43 فیلمنامه کوتاه به همراه28 فیلمنامه اقتباسی در مسابقه قلم طلایی جشنواره دفاع مقدس رقابت خواهند داشت.

بر پایه این خبر اسامی هیأت‌های داوری 3بخش قلم طلایی به این ترتیب است:
فیلمنامه کوتاه: مسعود صباح، حسین خورشیدی، شادمهر راستین، عزیزالله حاجی‌مشهدی و ناصر رفایی.
فیلمنامه سینمایی: حبیب احمدزاده، رضا مقصودی، انسیه شاه حسینی، مهدی سجاده‌چی، محمود اربابی.
فیلمنامه سینمایی ویدئویی: حسین ترابی، سید ناصر هاشم‌زاده، رحمان سیفی آزاد.

بنیاد فرهنگی روایت فتح، انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، معاونت امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و سازمان صدا و سیما با همکاری مراکز مختلف از برگزارکنندگان این جشنواره هستند.

آخرین ساخته جو برلینگر

آخرین ساخته جو برلینگر یکی از فیلم‌های شاخص جشنواره امسال است. به گزارش روابط عمومی جشنواره، فیلم مستند «نفت خام» آخرین ساخته جو‌برلینگر، مستند ساز برجسته آمریکایی در بخش مسابقه بین‌الملل یازدهمین جشنواره فیلم مقاومت، دفاع مقدس و انقلاب به نمایش درخواهد آمد. بر پایه این خبر، این فیلم به فاجعه ضد‌انسانی شرکت نفتی چورون آمریکا در کشور اکوادور می‌پردازد که به پرونده 27میلیارد دلاری چرنوبیل آمازون شهرت یافته است.

شایان ذکر است، این فیلم در نخستین نمایش خود در جشنواره فیلم سان دنس در سال 2009 به نمایش درآمد و تاکنون در 82 جشنواره بین‌المللی حضور داشته و 23جایزه نیز دریافت داشته است.‌ای او اسکات، منتقد سرشناس نیویورک تایمز، نفت خام را اثری کامل و بی‌عیب و نقص و سرشار از هیجان دانسته که با ذکاوت و هنرمندی تمام ساخته شده است.

یازدهمین جشنواره فیلم دفاع مقدس پس از 5 سال از 29شهریور تا 2 مهرماه در تهران و 8استان کشور برگزار می‌شود. دوره دهم این جشنواره سال 84 برگزار شده بود.

کد خبر 115855

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز