گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: هشتمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) نسبت به سال‌های گذشته پربارتر برگزار می‌شود.

جشنواره

این جشنواره که ابتدا محدود به خراسان رضوی بود، امسال در همه استان‌های کشور برگزار می‌شود و علاوه بر ‌‌آن 32 کشور خارجی میهمان این جشنواره خواهند بود.سیدجواد جعفری، دبیر هشتمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) این جشنواره را دارای دوبال دانست؛ بال نخست مربوط به هنرمندان و اهالی فرهنگ است که با تولید آثار فرهنگی و هنری باعث ترویج اندیشه‌، هنر و معارف رضوی می‌شوند. او در ادامه گفت: هنرمند برای تولید اثر نیاز به مطالعه دارد تا بتواند اثری خلق کند که مخاطب بتواند با‌ آن ارتباط برقرار کند.

او بال دیگر این جشنواره را مردم دانست که در ایام جشن‌های ولایت و دهه کرامت، شور و نشاط همراه با معنویت و آموزهای اندیشه امام رضا(ع) را ترویج می‌کنند و به نوعی درگیر برگزاری این جشنواره می‌شوند.در نشست خبری رسانه‌ای هشتمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) و چهارمین جشنواره فرهنگی هنری کریمه اهل‌بیت‌(س) وزیر ارشاد به رشد آمار تولیدات این جشنواره اشاره کرد.

به گفته سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1500 مقاله با موضوع فرهنگ رضوی، 300 نمایشنامه یا فیلمنامه، 1250 نمایش تولیدشده، 857 داستان، 6307 اثر تجسمی، 580 کتاب، 33750 متن ادبی، 8900 شعر، 1880 اثر مطبوعاتی و دیجیتال و 430 اثر رادیویی و تلویزیونی امسال به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است.

سید جواد جعفری معتقد است که این جشنواره متناسب با دوره‌هایی که برگزار شده‌ به‌لحاظ کمی و کیفی تفاوت‌های داشته‌است. او گفت: در دوره‌های مختلف جشنواره برخی از آثار تولیدشده قابل‌قبول و ارزشمند بوده‌است و در برخی از شاخه‌ها کاستی‌ها و ضعف‌هایی وجود داشته‌ اما تلاش شده است که کاستی‌ها و ضعف‌ها به مرور رفع شود.

دبیر جشنواره اعتقاد دارد که حرکت جشنواره روبه رشد بوده‌ است. او به آمارهای کمی جشنواره اشاره دارد که این آمارها رشد کمی این جشنواره را نشان می‌دهد به‌طوری که در تعداد عنوان برنامه 115درصد در داخل کشور، به لحاظ رویداد هنری 17‌درصد، در تولید آثار فرهنگی و هنری 82 درصد، در بخش بین‌الملل 35 درصد، در تعداد هیأت علمی 62 درصد، در تعداد اعضای علمی 34 درصد، در ویژه برنامه‌های هنری 200درصد و در ارسال اقلام فرهنگی به خارج کشور 230 درصد رشد داشته است.

به گفته او، رشد کیفی منوط به تخصصی شدن جشنواره است که در کنار هر برنامه تخصصی کارگاه تخصصی هم شکل گرفته‌است. جعفری به رویکرد علمی و پژوهشی و حضور پژوهشگران اشاره کرد و این موارد را افزایش سطح علمی جشنواره دانست.

برای نخستین بار برنامه ورزشی تحت عنوان «جشنواره فرهنگی- ورزشی جام رضوی» به جشنواره اضافه شده‌است که شامل یک برنامه دوی‌امدادی که از شلمچه تا مشهد مقدس، یعنی مسیر هجرت تاریخی امام رضا(ع) در ایران اجرا خواهد شد. دونده‌ها در این برنامه از استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، یزد و خراسان جنوبی عبور خواهند کرد و سرانجام به مشهد خواهند رسید.

به گفته سیدجواد جعفری، مشهد آمادگی کامل برای میزبانی این جشنواره را دارد، خصوصا اینکه امسال کارهای خارجی نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده‌است. سال گذشته این جشنواره در 20 کشور خارجی برگزار شد و امسال 32 کشور درجشنواره شرکت می‌کنند. کانادا، انگلیس، آلمان، اتریش، هند و اندونزی از جمله این کشورها هستند.

دبیر هشتمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع)، این روند را مناسب ارزیابی کرد و گفت: به‌دلیل اینکه نگاه ما یک نگاه تخصصی است، از سازمان تخصصی هم کمک گرفتیم و با رایزنی‌های سازمان فرهنگی و ارتباطات اسلامی کانال‌های لازم برقرار شد.

قرار است که در این زمینه بسته‌های فرهنگی متعدی شامل کتاب و نرم افزار، آماده شود که به این کشورها فرستاده شوند، همچنین در برخی کشورها همایش‌های یک یا چند روزه به علاوه مسابقات وبلاگ‌نویسی، کتابخوانی و سؤالات مفهومی برگزار شود.هشتمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) از 17 تا 27 مهر در سراسر کشور برگزار می‌شود

کد خبر 118249

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز