همشهری آنلاین: کره شمالی در پی دیدار بیل کلینتون با کیم جونگ ایل، دو روزنامه نگار آمریکایی که به دلیل رود غیر قانونی به این کشور به زندان محکوم شده بودند را آزاد کرد.

به گزارش الجزیره، کمتر از 24 ساعت پس از ورود به کره شمالی، بیل کلینتون رئیس جمهوری سابق آمریکا به همراه اونا لی و لورا لینگ دو خبرنگاری که پیشتر تحت بازداشت بودند، این کشور را به مقصد آمریکا ترک کرد.

خبرگزاری کره شمالی(KCNA) نیز اعلام کرد که کیم جونگ ایل پس از دیدار با بیل کلینتون دو خبرنگار آمریکایی را مورد عفو قرارداد.[گزارش دیدار بیل کلینتون با رهبر کره شمالی]

این دو زن خبرنگار زمانی که در حال تهیه یک گزارش در منطقه مرزی میان چین و کره شمالی بودند توسط نیرو‌های کره‌ای بازداشت شده و پس از محاکمه در 12 ژوئن سال جاری به اتهام ورود غیر قانونی به کره شمالی و اقدام به شایعه پراکنی در مورد این کشور به زندان محکوم شدند.

به دلیل آنکه دولت‌های کره شمالی و آمریکا دارای روابط دیپلماتیک نیستند، تلاش‌ها برای حل این مساله به دولت سوئد که حفاظت منافع آمریکا در پیونگ یانگ را به عهده دارد، واگذار شده بود.

برخی از خبرگزاری‌ها در تحلیل‌های خود عنوان کرده‌اند که دیدار کلینتون از کره شمالی راه را برای مذاکرات مستقیم میان پیونگ یانگ و واشنگتن و همچنین از سرگیری مذاکرات شش جانبه در خصوص بحران هسته‌ای کره شمالی هموار خواهد  کرد.

کد خبر 87097

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز